پیغام جدید طالبان برای ایران در خصوص آب!

طالبان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقت نامه آب هلمند(هیرمند) تمام تلاش خویش را به خرج می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.
پیغام جدید طالبان برای ایران در خصوص آب!
کد خبر : ۲۰۷۱۲

 «ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان» پنجشنبه در بیانیه‌ای به شرح زیر اعلام کرد: موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضا رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید. از اینکه در سال های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند و آب کافی وجود ندارد.

طالبان در اظهاراتی نادرست مدعی شد: در چنین وضعیتی خواست مکرر ایران  و بازتاب نا مناسب آن در رسانه ها را زیان آور می دانیم. مقامات ایرانی باید اطلاعات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد خواست شان را مطرح کنند. اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد می تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و نباید تکرار شود.

طالبان تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند به آن کشور برسد. این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آب وجود ندارد و اگر آب بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی رسد بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

رئیس جمهوری ایران پنجشنبه درباره حقابه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد و گفت: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

آیت الله سسید ابراهیم ریسی در جریان سفر به چابهار با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است تا از دریای عمان آب به مناطق ‌شرق کشور برسد اما این پروژه زمان بر است، بیان کرد: حقابه مردم سیستان از هیرمند را نمی شود مشمول زمان کرد، چرا که ‌انتقال آب از طریق دریا پروژه ای طولانی است که اوامر دخیل با انگیزه کار خواهند تا این زمان کمتر شود.‌

وی با تاکید بر این مطلب که موضوع آب هیرمند حق مردم منطقه و سیستان و بلوچستان است که در معاهدات و قراردادها آمده و ‌مردم از این آب در چاه نیمه ها استفاده می کردند، افزود: به حاکمان افغانستان می گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‌را جدی بدانند، اخطار می دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریعتر بدهند.‌

رئیسی با بیان اینکه موضوع آب مساله تمام دنیا است، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم حق مردم ضایع شود حاکمان افغانستان این حرف ‌بنده را جدی بگیرند تا بعدا گلایه نکنند، چرا که گذشت ایام این داستان را حل نمی کند؛ در این راستا به صورت دیپلماسی و گفت‌وگو ‌پیگیری هایی توسط نماینده در افغانستان و استاندار سیستان وبلوچستان دنبال شده است؛ از حاکمان افغانستان می خواهم که مطلب ‌بنده را جدی گرفته و سریعا اقدام کنند تا مردم این منطقه به حق خود دست یابند.‌

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
افغانستان مگه حقابه مارو توی دبه زرد رنگ نداد و به رییسی گفت ترسیدیم.!؟