جزئیات نرخ تورم در فروردین ماه اعلام شد

مرکز آمار ایران با انتشار جزییات نرخ تورم فروردین ماه با سال پایه ١٤٠٠، اعلام کرد: در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های آموزش و شیر، پنیر و تخم مرغ با ٠.٣ درصد و گروه روغن‌ها و چربی‌ها با ٠.٥ درصد بوده است.
جزئیات نرخ تورم در فروردین ماه اعلام شد
کد خبر : ۲۰۷۸۰

مرکز آمار ایران، در فروردین ١٤٠٢، بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ١٥,٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.٦ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. همچنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ٠.٥ درصد بوده است.

شاخص قیمت

در فروردین ماه ۱۴۰۲ شاخص  خانوارهای کشور به عدد ۱۸۰.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۳.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۷.۶ درصد افزایش داشته است.

 

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در  امسال، ۵۵.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته است.

170377490

تورم ماهانه خانوارهای کشور

تورم خانوارهای کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر ۳.۷ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۳.۵ درصد بوده است.

تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری به‌صورت زیر است:

170377487

 

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۴۷.۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۸ واحد درصد افزایش یافته است.

170377488

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲

نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر ۴۷.۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶.۰ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۷.۵ واحد درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای به صورت زیر است:

170377489

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر