عملیات مخفی نیروهای نظامی انگلیسی در ۱۹ کشور

به نوشته گاردین، نیرو‌های نظامی ویژه انگلیس از سال ۲۰۱۱ برای انجام عملیات مخفی به ۱۹ کشور جهان اعزام شده اند.
عملیات مخفی نیروهای نظامی انگلیسی در ۱۹ کشور
کد خبر : ۲۱۲۶۳

  به نوشته گاردین، نیرو‌های نظامی ویژه انگلیس از سال ۲۰۱۱ برای انجام عملیات مخفی به ۱۹ کشور جهان اعزام شده اند.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی اختصاصی نوشت: نتایج یک مطالعه فاش ساخت، اس‌ای اس (نیروی هوایی ویژه) و سایر نیرو‌های نظامی ویژه انگلیس طی ۱۲ سال گذشته در عملیات مخفیانه در ۱۹ کشور از جمله در نیجریه، فیلیپین و روسیه، و همچنین در سوریه، اوکراین و اخیراً سودان شرکت داشته‌اند.
واحد‌های نظامی نخبه به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی وزراء فعالیت خود را انجام می‌دهند. اما یک گروه تحقیقاتی به نام «اقدام در باره خشونت مسلحانه» فهرستی از فعالیت‌های آن‌ها را از سال ۲۰۱۱ بر اساس افشای اخبار در رسانه‌ها تهیه کرده است.
این فهرست تصویری از اعضای نیرو‌های ویژه انگلیس، سرویس دریایی ویژه و هنگ ویژه شناسایی انگلیس را ترسیم می‌کند که به طور مکرر از سوی نخست‌وزیر و وزیر دفاع برای انجام ماموریت‌های پرخطر، معمولا در جا‌هایی که انگلیس در حال جنگ نیست، اعزام شدند.
نیرو‌های ویژه (انگلیسی) به طور خاص در سوریه فعال بوده‌اند و گزارش‌هایی درباره ورود آن‌ها به این کشور از سال ۲۰۱۲ برای کمک به گروه‌های شورشی برای جنگ علیه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مخابره شده است. همچنین گزارش شده است که در سال ۲۰۱۳ آن‌ها برای شناسایی اهداف نظامی (به سوریه) فرستاده شدند.
گاردین با اشاره به تلفات نیرو‌های ویژه انگلیسی در انجام عملیات سری خودشان در کشور‌های مختلف جهان نوشت: «اما وسواس پنهان کاری چنان (بالا) بود که وقتی یکی از اعضای نیرو‌های ویژه انگلیس به نام مت تونرو در سال ۲۰۱۸ در سوریه کشته شد، رسماً به عنوان یکی از اعضای هنگ "چترباز" معرفی شد (اما) بعدا مشخص شد که او توسط یک بمب دست ساز کشته نشده بود بلکه بر اثر انفجار تصادفی یک نارنجک که توسط همکار آمریکایی او حمل می‌شد‌، کشته شده است».
گاردین در ارتباط با حضور نیرو‌های ویژه انگلیس در جنگ اوکراین هم نوشت: اوایل سال جاری (۲۰۲۳) در اسناد فاش شده پنتاگون آمده بود که ۵۰ نفر از نیروی ویژه انگلیس در اوکراین حضور دارند گرچه انگلیس رسما طرف حاضر در این جنگ نیست. اما تعداد نیرو‌های حاضر آمریکایی و فرانسوی در اوکراین به ترتیب ۱۴ و ۱۵ نفر اعلام شده بود. البته هدف حضور آن‌ها اعلام نشده بود.
نویسندگان گزارش موسسه تحقیقاتی «اقدام درباره خشونت مسلحانه» در لندن تصریح کردند که حضور و عملیات سری نیرو‌های ویژه انگلیس در شرایطی انجام شده که فقدان نظارت بر آن‌ها موضوعی مهم است. در حالیکه قوانین انگلیس ملزم می‌کند که نمایندگان پارلمان باید برای حضور در جنگ رای بدهند، نیرو‌های ویژه می‌توانند بدون تایید مجلس عوام به ماموریت اعزام شوند و اقداماتشان مشمول تحقیق هیچ کمیته پارلمانی نمی‌شود.
در یک مقطع‌، به دنبال کشته شدن ۳۸ نفر شامل ۳۰ تبعه انگلیسی در حمله تروریستی ژوئن ۲۰۱۵ به یک هتل ساحلی در تونس، گزارش شد که دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس، به نیرو‌های ویژه برای دستگیری یا کشتن سران گروه‌های اسلامگرا در منطقه غرب آسیا، «اختیار تام» داد.
در ماه مارس سال جاری میلادی، تحقیقات علنی در باره این موضوع آغاز شد که طبق گزارشها، نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در ۵۴ «اعدام و کشتار فراقانونی» دست داشتند.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، تنها مورد از استقرار این نیرو‌ها در روسیه به سال ۲۰۱۴ باز میگردد که نیرو‌های ویژه انگلیس برای حفاظت از امنیت ورزشکاران انگلیسی حاضر در المپیک زمستانی سوچی حضور یافتند.
فهرست کامل کشور‌ها همچنین شامل الجزایر، استونی، فرانسه، عمان، عراق، کنیا، لیبی، مالی، قبرس، پاکستان، سومالی و یمن است.
به نوشته این روزنامه، وزارت دفاع انگلیس درباره فعالیت نیرو‌های ویژه اظهارنظر نمی‌کند.
یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به گاردین پاسخ داد: «این سیاست دیرینه دولت‌های متوالی است که درباره نیرو‌های ویژه انگلیس اظهارنظر نکنند».

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
صدا
مجله زندگی
ارسال نظر