تغذیه تعادلی؛ عناصر کلیدی نیتروژن و پتاسیم در رشد نهال بادام

نیتروژن مهم‌ترین عنصری است که می‌توانیم برای محصولات میوه درختی خود اعمال کنیم. رشد و بهره‌وری نهال بادام به در دسترس بودن و جذب نیتروژن بستگی دارد.
تغذیه تعادلی؛ عناصر کلیدی نیتروژن و پتاسیم در رشد نهال بادام
کد خبر : ۲۲۳۷۱

بر اساس توصیه‌های کارشناسان نهالستان پالیز برای دریافت محصول باکیفیت و پرحجم بادام، باید نیتروژن لازم را در اختیار درخت قرار دهید تا کمبود نیتروژن رشد یا بهره‌وری درخت را محدود نکند. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان ایران مسئولیت تامین نهال برای اکثر نهالستان‌های کشور را بر عهده دارد. از طریق این مجموعه می‌توانید برای استعلام قیمت نهال بادام و همچنین خرید نهال بادام اقدام کنید.  

نیتروژن عنصری حیاتی برای درختان بادام

تمامی درختان میوه برای رشد و بهره‌وری مناسب به نیتروژن نیاز دارند. پرورش‌دهندگان بادام باید بدانند که نهال بادام به‌اندازه درختان مسن‌تر به نیتروژن نیاز ندارد. اعتقاد بر این است میزان نیتروژن باید بر اساس سن درخت برای او در نظر گرفته شود. برای هر سال از سن درخت، حدود 30 گرم نیتروژن اختصاص دهید.

به این ترتیب به درخت بادام در سال اول نباید بیش از 30 گرم نیتروژن واقعی در هر دوز داد. یک درخت بادام پنج ساله نباید بیش از 150 گرم نیتروژن در هر بار مصرف دریافت کند.

دانشگاه کالیفرنیا تنها 1 اونس (حدود 28 گرم) نیتروژن واقعی را برای هر درخت یک ساله در طول کل فصل توصیه می‌کند، اما بسیاری از پرورش‌دهندگان و مشاوران کنترل آفات اعتقاد دارند که این میزان برای رشد مورد نظر آن‌ها کافی نیست. بنابراین، اگر می‌خواهید به ازای هر درخت یک ساله 5 اونس نیتروژن (141 گرم) واقعی مصرف کنید، این کار را در پنج نوبت و نه یک‌باره انجام دهید.

Picture2

مضرات استفاده بیش از حد نیتروژن برای درخت بادام

اضافه کردن نیتروژن بیش از حد به کود درخت، می‌تواند عواقب تلخی برای آن به همراه داشته باشد. درختان زیادی بر اثر دریافت نیتروژن بیش از اندازه دچار سوختگی شده‌اند. به خصوص اگر از کودهای مایع مانند UN-32 (نیترات آمونیوم اوره 32%) یا محلول شفاف نیترات کلسیم و نیترات آمونیوم در کاربردهای منفرد استفاده شود. این کودهای مایع بسیار موثر و آسان برای استفاده هستند، اما مقدار کمی از آن‌ها می‌تواند باعث سوزاندن درختان جوان شود. بهتر است برای نهال بادام از کودهای مایع استفاده نکرد. برای درختان جوان استفاده از کودهای دانه‌ای حاوی 15٪ نیتروژن، 15٪ فسفر و 15٪ پتاسیم مزایای بیشتری دارند. 

پرورش‌دهندگان نهال بادام باید در ماه‌های تابستان مراقب استفاده از نیتروژن باشند. دیده شده است که سوختگی نیتروژن بیشتر در روزهای گرم تابستان اتفاق می‌افتد. در این زمان درختان دارای نرخ تعرق بالا و نرخ جذب نیتروژن بیشتر به نسبت زمان خنک‌تر سال هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مواد مغذی برای پرورش نهال بادام می‌توانید به منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی چگونه (Wiki How) و ... مراجعه کنید. برای استعلام قیمت نهال بادام و همچنین خرید نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، این نهال‌های بادام گرمادوست را از دست ندهید

روش موثر برای نیتروژن رسانی به درخت بادام

اگر قصد دارید سالانه در هر جریب، در مجموع 90 کیلوگرم نیتروژن به باغ خود برسانید، بهتر است یک دهم آن را در 20 نوبت آبیاری به باغ اضافه کنید. دادن این اندازه نیتروژن در یک یا دو نوبت می‌تواند به درختان بادام آسیب زیادی برساند. با استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای می‌توان کودهای نیتروژن مایع را بسیار کارآمد و راحت به درختان رساند.  

Picture3

پتاسیم دومین ماده حیاتی برای درخت بادام

پتاسیم دومین درشت مغذی مهم برای پرورش نهال بادام است. اگر کمبود پتاسیم پس از تجزیه برگ تشخیص داده شود، پرورش‌دهندگان بادام اغلب 6.8 تا 9 کیلوگرم سولفات پتاسیم را به خاک درخت بالغ اضافه می‌کنند. در روش دیگر، اصلاح کمبود شدید پتاسیم را می‌توان از طریق محلول‌پاشی با نیترات پتاسیم مدیریت کرد. 450 گرم نیترات پتاسیم در 45 لیتر آب، حداقل 5 بار در ماه در فصل بهار اسپری شود.

کود دهی مناسب برای درخت بادام

کود دهی مناسب درخت بادام را می‌توان با افزودن کود دامی مدیریت کرد. بسیاری از کشاورزان در هر یک یا دو سال 10 تا 20 تن کود در هر هکتار اضافه می‌کنند. عدم دسترسی به کود با قیمت مناسب سبب می‌شود کشاورزان به استفاده از کود سبز روی آورند.

برای این کار بادام کاران در فصل پاییز اقدام به کاشت حبوبات می‌کنند. چند ماه پس از این کار، افزودن فسفر و پتاسیم به باغ، سبب رشد سریع حبوبات می‌شود. درنهایت کشاورزان با شخم‌زدن گیاهان، قبل از فرارسیدن زمان گل‌دهی آن‌ها در دو ماه اول سال، آن‌ها را در خاک قرار می‌دهند.

به این نکته توجه کنید که در زمان تجزیه مواد آلی، شاهد افزایش مصرف نیتروژن خواهیم بود. ازاین‌رو کشاورزان هنگام شخم‌زدن و به جهت پیشگیری از کمبود نیتروژن، این ماده را به شکل نیترات به خاک می‌افزایند.

توجه داشته باشید که رویه‌ها را نباید بدون انجام تحقیقات انجام داد. هر زمینه‌‌ای نیازها و تخصص‌های خود را می‌طلبد. بررسی مواد مغذی و pH خاک پیش از انجام هر سیستم کوددهی ضروری است. یکی از موارد مهم اخذ مشاوره از یک متخصص کشاورزی به‌منظور آنالیز و بررسی برگ است تا هرگونه کمبود عناصر غذایی در درخت بادام تشخیص و اصلاح شود.

خرید نهال بادام باکیفیت

بادام یکی از محصولاتی است که کاشت آن می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی برای باغداران و کشاورزان داشته باشد. نکته مهم در زمینه، خرید نهال بادام از مراکز معتبر است. با این کار خیال شما از بابت کیفیت محصول نهایی راحت خواهد بود. کارشناسان و متخصصان نهالستان پالیز همواره تلاش کرده‌اند تا با روش‌های علمی محصولات این مجموعه را پرورش دهند. آن‌ها می‌توانند مشاوره‌های لازم برای تجزیه و تحلیل خاک، مواد مغذی لازم و آبیاری درخت بادام را در اختیار شما بگذارند. برای استعلام قیمت نهال بادام، گردو و ... و همچنین خرید نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر