ماجرای خداحافظی با کارت‌خوان‌ها چیست؟

با توجه به دوره عمر شبکه زیرساختی که براساس آن شبکه پرداخت الکترونیک در ایران فعالیت می کند به نظر می رسد اگر این شبکه نوسازی نشود باید با آن خداحافظی کنیم، اتفاقی که در صورت رخ دادن آن هر نوع خرید و فروشی باید با پول نقد و بدون کارتهای بانکی انجام شود این اتفاق برای شما قابل تصور هست؟
ماجرای خداحافظی با کارت‌خوان‌ها چیست؟
کد خبر : ۲۲۷۰۴

شبکه پرداخت دارای عمری بیش از 16 سال است و اوج توسعه فعالیت این صنعت سال‌های از سال های 95 بوده است. با این وضعیت استهلاک این شبکه بسیار افزایش یافته بطوری که در حال حاضر این شبکه در نقطه قعر این استهلاک قرار گرفته است. بنابراین باید در این موضوع خود ترمیمی صورت بگیرد و اجرای نظام کارمزد با شیوه جدید که همه بازیگران در این نظام را در بر می‌گیرد ضروری است.

فروزان معتقد است: با این شیوه، سالانه بطور متوسط 10 تا 15 هزار میلیارد تومان بانک‌ها با وجود ناترازی که با آن روبه رو بوده اند، در این شبکه کنترل شده هزینه می کنند و این امر باعث می‌شود که نرخ تورم درونی یا همان مولد زاییده از دل بانک‌ها کنترل شود. از طرفی، با این شیوه، هزینه توسعه این زیر ساخت تأمین شود. به عبارتی اگر این شیوه اجرایی شود، بطور طبیعی هزینه‌های جانبی دیگر در کشور کاهش خواهد یافت. البته اگر این تغییر سه سال پیش رخ می‌داد در کاهش نرخ هزینه های سرمایه گذاری ملی در این حوزه اثر گذار بود.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر