عوامل موثر بر افزایش قیمت هندوانه

کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: به دلیل بالا بودن نوسان قیمت طی هفته های اخیر، قیمت موز را بر اساس محصول هند یا اکوادور بودن، دو نرخی کرده ایم.
عوامل موثر بر افزایش قیمت هندوانه
کد خبر : ۲۲۷۶۳

اسدالله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت بازار میوه و تره بار گفت: خوشبختانه وضعیت بازار خوب و طبیعی است و بار به روز تامین می شود؛ یعنی بار دپو شده نداریم. از نظر قیمتی هم قیمت ها نسبت به ابتدای سال بهتر است به طوری که تا ۲۰ روز پیش قیمت ها نسبتا بالا بود اما الان چون از فصل نوبرانه ها خارج شده ایم به اصطلاح به زمان انبوه شدن نوبرانه ها رسیده ایم و قیمت ها متعادل تر شده است.

کارگر گلشن آبادی در خصوص بیشترین نوسان قیمت ها نیز اظهار داشت: ما یک کاهش شدید در نرخ هندوانه داشتیم به طوری که در یک مقطع به قیمت ۵ هزار تومان رسید که مجددا دوباره به حالت اول خود برگشته است و الان هر کیلوگرم هندوانه در بخش عمده فروشی بین ۴ تا ۱۴ هزار تومان است.

 

نقش جابجایی فصلی و صادرات در افزایش قیمت هندوانه

وی خاطر نشان کرد: در وهله اول افزایش قیمت هندوانه به به دلیل جابجایی فصلی است یعنی از مناطقی مثل استان سیستان و بلوچستان بار نمی آید و افت شدید داریم و از سوی دیگر بحث صادرات هم موثر است.

این مقام صنفی در خصوص بیشترین تقاضا نیز گفت: در این فصل و زمان به قدری تنوع میوه ها زیاد است که نمی توان گفت تقاضا برای کالای خاصی بیش از بقیه است اما معمولا خریداران در این زمان برای میوه هایی همچون هندوانه، طالبی، ملون و خربزه تقاضا دارند که از نظر اقتصادی هم بهتر است.

کارگر گلشن آبادی گفت: از سوی دیگر اگرچه هنوز سیب های غیرفصلی در بازار موجود هست اما سیب گلاب نیز به بازار تزریق شده است و تقاضا دارد.

 

قیمت عمده فروشی میوه های وارداتی

وی در خصوص میوه های وارداتی نیز گفت: چهار قلم میوه وارداتی کماکان در بازار عرضه می شود اما در مورد میوه موز اقدامی که انجام دادیم دو نرخی کردن آن بود. به این معنا که چون نوسان قیمتی بالا بود و با توجه به اینکه کیفیت موز هندی کمتر از موز اکوادور است لذا قیمت را تفکیک کردیم تا مصرف کننده ها نسبت به اختلاف قیمت ها سردرگم نشوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: به این ترتیب در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم موز هندی در مبدا (میدان میوه و تره بار تهران) ۴۵ تا ۵۴ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم موز اکوادور هم متناسب با کیفیت بین ۵۸ تا ۶۴ هزار تومان است.

گارگر گلشن آبادی در خصوص میوه انبه نیز گفت: این میوه نیز به بازار تزریق شده است و تقریبا در آستانه اشباع شدن است و قیمت هر کیلوگرم انبه در میادین تره بار ۶۵ تا ۹۰ هزار تومان است. در بخش خرده فروشی نیز با احتساب یک درصد سود متعارف و مشخص عرضه می شود.

گفتنی است بر اساس قیمت های عمده فروشی اعلامی در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قیمت هر کیلوگرم توت فرنگی کرج ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، قیمت گیلاس تک دانه ۲۵ تا ۹۵ هزار تومان و قیمت انگور یاقوتی ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است. از سوی دیگر در بخش صیفی و سبزیحات نیز هر کیلو گوجه فرنگی بوته رس ۶ تا ۱۴ هزار تومان، فلفل دلمه رنگی ۱۵ تا ۴۵ هزار تومان، سیب زمینی ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان، پیاز زرد ۸ تا ۱۳ هزار تومان و کلم بروکلی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر