زنان بدون فرزند فقط دغدغه ما نیست؛ امریکایی ها و اروپایی ها هم نگران شده اند

نیویورک‌تایمز گزارشی درباره زنان آمریکایی که علاقه‌ای به مادرشدن ندارند، تهیه کرده است.
زنان بدون فرزند فقط دغدغه ما نیست؛ امریکایی ها و اروپایی ها هم نگران شده اند
کد خبر : ۲۲۸۲۳

در این مقاله با بررسی سیر تاریخی رفتار زنان در مواجهه با مادرشدن به موانعی که اکنون بر سر راه آنان است، اشاره می‌کند. موانعی مانند عدم امکان سقط جنین.

این امکان پس از تغییر قانون در آمریکا از ایالت‌های مختلف سلب شده است. در این گزارش آمده است: «در آمریکای امروز، ما تمایل داریم در مورد بچه‌دارنشدن به عنوان پدیده‌ای متعلق به اواخر قرن بیستم صحبت کنیم. پدیده‌ای که با فناوری پیشگیری از بارداری و آزادی زنان ممکن شد. اگر به سخنان بسیاری از سیاست‌مداران و شخصیت‌های مطرح مراجعه کنید، این باور را القا می‌کنند که نداشتن فرزند تلاشی برای فرار از انجام وظیفه در قبال جامعه است».

در این گزارش به سخنان پاپ فرانسیس در سال گذشته اشاره می‌کند. رهبر کاتولیک‌های جهان گفته بود که: «امروزه شاهد نوعی خودخواهی هستیم. ما می‌بینیم که برخی افراد نمی‌خواهند بچه‌دار شوند». البته پاپ فرانسیس، به تازگی هم در جمع سیاست‌مداران ایتالیا هشدار داد: «در خیلی از خانه‌ها مردم حیوانات خانگی را جایگزین کودکان کرده‌اند» او گفت: «نباید حیوانات، جانشین فرزند شوند. زنی سگ خود را به جای فرزندش به من معرفی کرد. من صبرم را از دست دادم و او را سرزنش کردم که بچه‌های زیادی گرسنه هستند و تو برای من یک سگ می‌آوری (و خواهان دعا برای او می‌شوی؟».

او در سخنانش در جمع سیاست‌مداران ایتالیا درخواست کرد که راهی برای مقابله با کاهش شدید نرخ تولد در این کشور پیدا کنند. البته پاپ فرانسیس در این سخنرانی هزینه زیاد را عامل این امتناع اعلام کرد و گفت که تشکیل خانواده در ایتالیا به «کاری غول‌آسا» تبدیل شده که فقط ثروتمندان می‌توانند از عهده آن بربیایند.

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین در این مراسم که با حضور نخست‌وزیر ایتالیا برگزار شد، هشدار داد که شرایط وحشیانه برآمده از بازار آزاد مانع از بچه‌دارشدن جوانان می‌شود. از نظر پاپ فرانسیس «کاهش نرخ زاد و ولد نشان‌دهنده فقدان امید به آینده است، درحالی‌که نسل‌های جوان تحت تأثیر احساس بلاتکلیفی و بی‌ثباتی قرار دارند».

رهبر کلیسای کاتولیک تأکید کرده است: «مشکل یافتن شغل ثابت، مشکل حفظ شغل، خانه‌های بسیار گران، اجاره‌بها و دستمزد ناکافی مشکلات واقعی هستند. بازار آزاد، بدون اقدامات اصلاحی لازم، وحشی می‌شود و موقعیت‌ها و نابرابری‌های جدی‌تری ایجاد می‌کند». او بعد از این جمله اذعان کرد که برای زنان جوان «محدودیت‌های تقریبا غیرقابل حلی» وجود دارد که مجبور می‌شوند بین شغل و مادری، یکی را انتخاب کنند و هزینه‌های بالای تربیت فرزندان، باعث تجدیدنظر در اولویت‌های مردم شده است.

پاپ فرانسیس گفت: «ما نمی‌توانیم منفعلانه بپذیریم که بسیاری از جوانان برای تحقق رؤیای خانواده‌دارشدن خود تلاش می‌کنند و مجبور می‌شوند سطح این آرزو را پایین بیاورند و به جایگزین‌های متوسطی بسنده کنند: کسب درآمد، شغل، مسافرت، اوقات فراغت».

انتخاب گذشته و اکنون

تحلیلگر نیویورک‌تایمز اما در بخش دیگر این مقاله ابعادی دیگر را به امتناع زنان از فرزندآوری اضافه می‌کند و این روند را تحلیل می‌کند. در این مقاله آمده است: «تاریخ پر از زنان بدون فرزند است: در میان زنان سفیدپوست متولدشده در نیمه دوم قرن نوزدهم در ایالات متحده، هنجار این بود که از هر پنج نفر، یک نفر بچه‌دار نشود. در میان زنان سیاه‌پوست این تعداد نزدیک به یک نفر از سه نفر بود. اما تصمیم زنان امروزی بر مبنای آگاهی است. زنان توان مالی خود را برای مادرشدن در نظر می‌گیرند و شرایط اقتصادی، محیطی، سیاسی و اجتماعی آنها برای اینکه چه انتخابی داشته باشند، تأثیر دارد. یادآوری این نکته ضروری است که تلاش‌های مداوم برای محدودکردن هرچند در طی این سال‌ها سعی شده تا با زنانی که تنهایی را انتخاب کرده‌اند مقابله شود و معتقد بودند دسترسی زنان به سقط جنین و پیشگیری از بارداری دلیل این امتناع آنهاست». این مقاله نیویورک‌تایمز به قانون جدید لغو امکان سقط جنین می‌پردازد و به سخنان «مت شلاپ»، رئیس ائتلاف بانفوذ کنش سیاسی محافظه‌کاران، اشاره می‌کند. این فرد تأکید داشته است که محدودیت‌های سقط جنین نه تنها به دلایل اخلاقی قابل تأیید است بلکه به دلیل نگرانی از تعداد جمعیت آمریکا نیز قابل‌توجه است. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در سال 2020، آخرین سالی که چنین داده‌هایی در دسترس است، بیش از 620 هزار سقط جنین قانونی در ایالات متحده رخ داده است.

مانعی به نام تحقیر

در این مقاله همچنین اشاره شده است در طول تاریخ زنان بارها از سوی سیاست‌گذاران و حاکمان به خاطر این مسئله تحت فشار قرار گرفته‌اند. در سال 1905، روزولت رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که زنان بدون فرزند «یکی از ناخوشایندترین ویژگی‌های زندگی مدرن» هستند و «به اندازه هر سربازی که از جنگ فرار می‌کند، حقیر هستند». این نکته قابل‌توجه است که چه در گذشته و چه در حال، فشار اجتماعی و تحقیر، باعث شده که بخش زیادی از زنان، مادرشدن را انتخاب کنند. این مقاله با اشاره به تمام مسائل به این جمع‌بندی رسیده است که «علیرغم تمام فشارهایی که درباره تصمیمات زنان جوان در زمینه مادرشدن یا نشدن وجود دارد، شرایط کنونی نشان می‌دهد فناوری مدرن کنترل بارداری یا حق سقط جنین که در بیشتر نقاط کشور وجود دارد، هرچند اجتناب از مادرشدن را آسان‌تر و ایمن‌تر کرده است اما واقعا دلایل اصلی زنان برای مادرنشدن نیست». این مقاله یادآوری کرده است «زنان برای قرن‌ها به هیچ کمکی نیاز نداشتند تا این انتخاب خود را دنبال و آن را اجرائی کنند».

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
شرق
مجله زندگی
ارسال نظر