کاهش قیمت مرغ در راه است؟ واکنش مسئولان به گرانی‌ها چه بود؟

مرغداران می‌گویند؛ قیمت جوجه یکروز پس از یک جهش در هفته اخیر نزولی شده است. بررسی اقتصاد آنلاین نیز نشان می‌دهد، پس از آنکه هر قطعه جوجه یکروز به قیمت نجومی ۳۲ هزار تومان رسید حالا در مسیر کاهش قرار گرفته و به طور متوسط به ۱۸ هزار تومان رسیده، اتفاقی که می‌تواند زمینه کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده را فراهم کند.
کاهش قیمت مرغ در راه است؟ واکنش مسئولان به گرانی‌ها چه بود؟
کد خبر : ۲۳۲۶۰

به رغم وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت مرغ، این کالای اساسی همچنان گران است، گرانی این منبع پروتئینی صدای مجلسی‌ها هم درآورده است.

در آخرین واکنش مجلسی‌ها به گرانی مرغ معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در جلسه علنی روز گذشته و طی نطق میان دستور گفت: "روزی از همین تریبون مرغ ۲۵ هزار تومانی را نشان ناتوانی مدیران دولت وقت میدانستیم حالا چگونه در برابر مرغ ۱۰۰ هزار تومانی سکوت کردیم؟ "

واکنش مسئولان چه بوده است؟

مسئولان با انتشار اخباری همچون افزایش توزیع مرغ و عرضه آن زیر نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار تلاش در کاهش قیمت مرغ داشته‌اند. همچنین در چهار خرداد ماه جاری نیز وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه پیامکی برای اعلام فروشندگان مرغ بیشتر از قیمت مصوب را راه‌اندازی کرده است. دراین اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی از مردم خواست تا فروش مرغ بیشتر از قیمت مصوب هر کیلوگرم ۷۳ هزار تومان را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۱۳۶ اعلام کنند یا عکس و فیلم تخلفات انجام شده در این زمینه را ارسال کنند، تا به آن رسیدگی شود. علاوه بر آن‌ها، اخباری مبنی بر واردات مرغ منتشر شد.

اما، در حال حاضر قیمت مرغ گرم در بازار مصرف از ۸۰ هزار تومان تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان است که، ۷ تا ۲۷ هزار تومان بیش از آخرین نرخ مصوب یعنی ۷۳ هزار تومان است. همچنین قیمت متوسط خرید مرغ زنده از مرغدار ۵۷ هزار و ۵۰۳ تومان است که ۵ هزار و ۵۰۳ تومان بیش از نرخ مصوب آن یعنی ۵۲ هزار تومان است.

کاهش قیمت جوجه وامید به کاهش قیمت مرغ

طبق گفته محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، به اقتصاد آنلاین؛ قرار بر این بود، برای اجرای قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان برای مرغ گرم، جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مرغدار قرار گیرد. اما، در هفته‌های اخیر قیمت این نهاده مهم تولید تا ۳۲ هزار تومان نیز رسید.

با توجه به تأثیر حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد جوجه در هزینه تمام شده تولید مرغ، با نجومی شدن قیمت این نهاده، افزایش قیمت مرغ نیز رقم خورد و این منبع پروتئینی نیز افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

بررسی ها نشان می‌دهد، پس از آنکه قیمت هر قطعه جوجه یکروز به قیمت نجومی ۳۲ هزار تومان رسید حالا در مسیر کاهش قرار گرفته است. هم اکنون به طور متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به ۱۸ هزار تومان رسیده، که نسبت به اوج قیمت آن کاهش ۱۴ هزار تومانی داشته است.

به گفته کارشناسان، با توجه به سهم این نهاده در هزینه تمام شده تولید می‌توان انتظار داشت، قیمت مرغ در روزهای آینده کاهش داشته باشد. اما، برای میزان کاهش قیمت مرغ نمی‌توان رقم مشخصی تعیین کرد چرا که علاوه بر جوجه یکروزه سایر نهاده‌ها مانند خوراک دام نیز بر قیمت تمام شده تولید مرغ مؤثر هستند که همانند جوجه یکروزه در هفته‌های اخیر بازاری پر نوسان داشته‌اند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر