جراحی لیفت سینوس را بیشتر بشناسید.

در 15 سال گذشته، میزان استفاده از ایمپلنت دندان رواج چشمگیری داشته و همین امر انجام عمل جراحی لیفت سینوس را در میان اقشار مختلف افزایش داده است. اما آیا این عمل ضرورت دارد؟
جراحی لیفت سینوس را بیشتر بشناسید.
کد خبر : ۲۳۹۳۱

ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم تا شما بهتر در جریان مسائل مربوط به این عمل و ابهامات مرتبط با آن قرار بگیرید. همچنین به سوالاتی از قبیل اینکه این جراحی چیست، چه زمانی به آن نیاز دارید، قبل و بعد از جراحی چه اتفاقی می‌افتد، نحوه عمل جراحی، خطرات این روش و زمانی که باید پس از انجام آن به دنبال درمان پزشکی باشید، پاسخ داده خواهد شد

جراحی لیفت سینوس چیست؟

این عمل با این هدف انجام می‌شود تا قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی را برای فرد آسان‌تر کند. برخی از افراد به این دستگاه نیاز دارند، اما فک آنها به دلیل از دست دادن استخوان، حمایت لازم را برای قرار دادن آن ارائه نمی‌دهد. جراحی لیفت سینوس می‌تواند به این رویه کمک کند، زیرا با انجام این کار در فضای بین دندان‌های آسیاب و پرمولر، حجم فک بالا بیشتر می‌شود.

برای ایجاد فضای مناسب در این زمینه، ضرورت دارد که غشای سینوس به سمت بالا حرکت کند یا بلند شود، که این عمل به لیفت سینوس معروف است. معمولا یک متخصص مانند جراح فک و صورت یا پریودنتیست این عمل را انجام می‌دهد. در عین حال باید به این نکته توجه داشته باشید که این عمل می‌تواند قیمت ایمپلنت دندان را افزایش دهد.

چه زمانی به جراحی لیفت سینوس نیاز دارید؟

اگر متخصص دندانپزشک اوز نتواند ایمپلنت را به دلیل نداشتن ارتفاع استخوان کافی در فک بالا یا سینوس‌های شما به درستی در جای خود قرار دهد، احتمالا این جراحی را به شما توصیه خواهد کرد. دلایل وقوع این امر به شرح زیر است:

  • بیماری لثه پریودنتال
  • از بین رفتن دندان در فک بالا
  • بازجذب استخوان در بدن در پی از دست دادن دندان

قبل از جراحی لیفت سینوس چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک ابتدا باید تعیین کند که استخوان اضافی را از کجا دریافت کند. سه نوع رایج استخوان مورد استفاده در جراحی مذکور عبارتند از:

  • خودزاد: بخشی از بدن خودتان
  • آلوژنیک: بخشی از جسد فرد دیگر
  • ژنوگرافت: از بدن گاو

اگر قرار باشد این وسیله از بدن شما گرفته شود، نواحی دیگر دهان یا بدن شما گزینه مناسبی خواهد بود. پس از این مرحله باید با اشعه ایکس از فضای دهان خود عکس بگیرید. این کار به جراح یا متخصص اجازه می‌دهد فک و سینوس‌های شما را مطالعه کند تا بتواند دقیقا آنچه را که نیاز دارید، تشخیص دهد.

جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می‌شود؟

در طول جراحی اعمال زیر رخ می دهد:

  • جراح بافت لثه را برش می‌دهد.
  • بافت بلند و استخوان زیر آن نمایان می‌شود.
  • متخصص یک دایره کوچک در استخوان برش می‌دهد.
  • سپس قطعه را وارد فضای حفره می‌کند و سوراخ را با پیوند پر می‌کند.
  • در این مرحله برش را می‌بندد.
  • و در نهایت روند بهبودی آغاز می‌شود.

حدود 4 تا 12 ماه پس از جراحی، پزشک شما ایمپلنت را قرار می‌دهد. این زمان به استخوان جدید زمان می‌دهد تا به درستی با فک شما ادغام شود. مدت زمان بین جراحی و قرار دادن ایمپلنت بستگی به مقدار استخوان مورد نیاز شما دارد. متخصص به شما اطلاع می دهد که چه زمانی می‌تواند این کار را انجام دهد.

بعد از عمل چه اتفاقی می‌افتد؟

اکثر افراد تنها ساعاتی پس از عمل کمی ناراحتی را تجربه می‌کنند. ممکن است کمی ورم داشته باشید و یا در روزهای پس از جراحی، مقداری خونریزی خفیف از بینی یا دهان خود را تجربه کنید. پس از عمل، سعی کنید بینی خود را باد نکنید و مکرر عطسه نکنید. (البته که کنترل عطسه سخت است، بنابراین سعی کنید از هر چیزی که باعث عطسه اضافی شما می‌شود، دور بمانید). عطسه و باد کردن بینی می‌تواند باعث حرکت مواد پیوند و شل شدن بخیه‌ها شود.

جراح یا دکتر دندانپزشک بندرعباس احتمال داروهای زیر را تجویز کند:

  • اسپری سالین با هدف اینکه بینی مرطوب نگه داشته شود
  • دارو جهت پیشگیری از التهاب
  • داروی ضد درد
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • دهانشویه ضد میکروبی برای کمک به جلوگیری از عفونت

  7 تا 10 روز پس از جراحی، یک قرار ملاقات بعدی با پزشک خواهید داشت. در طی این قرار، متخصص محل جراحی را معاینه کرده و بخیه‌هایی را که به طور مستقل حل نشده‌اند، برمی‌دارد. در برخی موارد، بیماران باید چند بار دیگر برای چک کردن مراجعه کنند. هر چند جای نگرانی نیست. پزشک می‌خواهد مطمئن شود که روند بهبودی شما به درستی در حال انجام است.

خطرات جراحی لیفت سینوس چیست؟

مانند هر جراحی یا روش دیگری، برخی از خطرات مرتبط با جراحی لیفت سینوس وجود دارد. سوراخ شدن یا پاره شدن غشای سینوس یکی از خطرات این عمل محسوب می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، جراح یا پارگی سینوس را بخیه می‌زند یا یک پیچ روی آن قرار می‌دهد. اگر ترمیم غشای سینوس پیچیده‌تر باشد، ممکن است جراح عمل را متوقف کند و قبل از تلاش مجدد مدتی برای بهبودی به شما فرصت دهد. عفونت نیز مانند هر روش جراحی دیگری یک احتمال خواهد بود، با این حال خیلی متداول نیست.

در موارد بسیار نادر، استخوان موجود با مواد پیوند ادغام نمی‌شود، به این معنی که ناحیه پیوند شده نمی‌تواند منبع خون ایجاد کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور شوید دوباره عمل را انجام دهید.

همچنین احتمال سینوزیت حاد فک بالا بعد از لیفت وجود دارد که به صورت التهاب موقتی غشاهای بینی و سینوس‌ها ظاهر می‌شود. این وضعیت تخلیه مخاط از بینی را سخت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که احتیاط انجام شده در طول عمل به باز نگه داشتن سینوس‌ها کمک می‌کند.

Picture2

کلام آخر

در صورتی که قصد انجام عمل جراحی لیفت سینوس را دارید و یا به آن نیاز دارید، باید ابتدا انتظارات و شرایط خود را بررسی کنید. این کار از طریق مشورت با یک متخصص امکان‌پذیر خواهد بود. دندانپزشک یا جراح باید از دهان شما عکس اشعه ایکس بگیرد تا مشخص کند که در طول عمل چه کاری باید انجام شود. پس از این کار، شما پشتیبانی و مشورت لازم را برای بهبودی از جراح خود دریافت خواهید کرد. این روند شامل داروهای ضد درد، آنتی بیوتیک و یا شستشو خواهد بود.

به یاد داشته باشید که مدتی طول می‌کشد تا پزشک بتواند پروتزهای شما را قرار دهد. همچنین باید یک هفته یا بیشتر پس از عمل برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه هر موردی مانند درد، خونریزی یا تب شدید، فورا با جراح خود تماس بگیرید. این مسئله را هم مدنظر داشته باشید که با این عمل، قیمت ایمپلنت دندان شما تا حدی افزایش خواهد یافت.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر