چرا مجریان تلوزیون مهاجرت می‌کنند؟

هم‌زمان با گسترده‌تر شدن برخی ناآرامی‌ها و حمایت بی‌سابقه چهره‌های مشهور از اعتراض‌ها در ایران، شماری از مجری‌های صداوسیما نیز از قطع همکاری خود با صداوسیما خبر دادند.
چرا مجریان  تلوزیون مهاجرت می‌کنند؟
کد خبر : ۳۳۹۸

یک رسانه فارسی زبان نوشت: هم‌زمان با گسترده‌تر شدن برخی ناآرامی‌ها و حمایت بی‌سابقه چهره‌های مشهور از اعتراض‌ها در ایران، شماری از مجری‌های صداوسیما نیز از قطع همکاری خود با صداوسیما خبر دادند. 

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

باربد بابایی، پیمان شیخی، مجید غضنفری، محمد حسنی و مجتبی پوربخش که پیش‌ از این اجرای برنامه‌هایی در رادیو و تلویزیون را برعهده داشتند، طی روزهای اخیر همکاری خود را با صداوسیما قطع کردند. 

پیمان شیخی، مجری برنامه‌های هنری، پس از ۱۶ سال از صداوسیما جدا شد و با انتشار یادداشتی در حساب کاربری‌ خود، نوشت: «مردم حقشان آرامش است و‌ سزاوار احترام و شاد زیستن‌اند. این روزها روحم یاری نمی‌کند که به اجرا ادامه دهم؛ بنابراین از رادیو و تلویزیون خداحافظی می‌کنم و به رسم پایان تمام برنامه‌هایی که در رادیو و تلویزیون اجرا کردم، عرض می‌کنم: الهی بختتون رام، عزتتون مدام و در پناه مهر خدا باشید که جاودانه‌ترینه.»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

باربد بابایی نیز که پیش‌تر در حساب کاربری‌ خود از اعتراض‌ها حمایت کرده بود، در پستی جدید، قطع همکاری‌ خود با صداوسیما را تایید کرد و نوشت که تا زمانی که حال مردم ایران خوش نباشد، هیچ برنامه را اجرا نخواهد کرد. او در ادامه گفت: «مخاطب من و امثال من مردم سرزمینم‌اند و اگر سرزمینم حال خوبی نداشته باشد، من هم دلی برای اجرا ندارم.»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

محمد حسنی یکی دیگر از مجریان صداوسیما بود که طی روزهای اخیر با انتشار پیامی در اینستاگرام، اعلام کرد که ۲۰ روزی از خداحافظی‌اش با صداوسیما می‌گذرد. او در ادامه نوشت: «برای تمام تذکرها، برای تمام حرف‌هایی که در گلو قورت دادیم، برای تمام ایده‌هایی که گفتید خودت اسپانسر بیار و بودجه را به رانت خودتون دادید، برای آرامش خودم، برای شما مردمم.»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

مجید میرغضنفری هم در اینستاگرام از قطع همکاری خود با صداوسیما خبر داد و گفت که سال‌ها در این سازمان فعالیت‌ کرده است تا «صدای مطالبه‌گری و دادخواهی» باشد اما حالا احساس می‌کند که دیگر برای ماندن در «قاب رسانه» بهانه‌ای ندارد. او در ادامه به اعتراض‌ها اشاره کرد و نوشت: «با مرور رخدادهای اخیر، یقین حاصل کردم وقتی حرفی که باید مشفقانه و از سر خیرخواهی و البته به‌وقت شنیده شود، دیگر فرقی ندارد آن حرف یک دادخواهی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد یا یک مطالبه‌گری محیط‌ زیستی و چه مثال‌ها دارم برای این شنیده نشدن‌ها!»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

مجتبی پوربخش، مجری برنامه فوتبال یک، نیز به دلیل حمایت از اعتراض‌ها و علی کریمی از اجرای این برنامه کنار گذاشته شد. این برنامه پس از دو هفته تعطیلی، روز پنجشنبه، ۱۴ مهر، با مجری جدید روی آنتن رفت تا مشخص شود که سازمان صداوسیما تحمل ادامه حضور او را ندارد. 

پوربخش  پس از قطع همکاری با صداوسیما در فضای مجازی نوشت: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت.»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

پیش‌تر مرضیه صدرایی، مجری رادیو، نیز در حمایت از اعتراضات از ادامه همکاری با صداوسیما انصراف داد و در اینستاگرام نوشت: «روح که زخمی شد، دیگر جانی نداری برای ادامه و مگر نه اینکه مخاطب ما همین مردمند؟ که ما هم از همین مردمیم.»

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

ریزش معنادار مجری‌ها، صداوسیما  را با بحران کمبود مجری مواجه می‌کند. به خصوص اینکه این سازمان طی سال‌های گذشته شمار زیادی از مجریان توانمند خود را به دلیل رویکرد انتقادی آنان، کنار گذاشته است. 

محمود شهریاری که در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شد، تنها یکی از ده‌ها مجری سابق صداوسیما است که از ادامه همکاری با این سازمان منصرف شدند. برخی نیز در زمان همکاری با صداوسیما سکوتشان را شکستند. هفته گذشته، علی حمزه‌ای، مجری شبکه خبر، در یک استوری نوشت: «سخت است اما اعتقاد دارم ما خبرنگاران بیشتر به خاطر نگفته‌هایمان در روز قیامت کیفر می‌شویم تا گفته‌هایمان.» 

چرا مجریان صداوسیما، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند؟

صداوسیما این‌ روزها برای پیدا کردن جایگزین مهران مدیری در برنامه «دورهمی» هم به‌شدت به چالش افتاده است. مهران مدیری در نخستین روزهای اعتراض‌های اخیر مردم، در یک پیام ویدیویی به صداوسیما هشدار داد که اجازه ندارد تصویر او را پخش کند. یک روز پس از آن، مسئولان صداوسیما ادعا کردند که مدیری تمام دستمزد خود را دریافت کرده و حق پخش برنامه دورهمی متعلق به صداوسیما است، اما به دلیل اظهارنظر انتقادی مدیری عملا امکان پخش تصویر او را ندارند.

گفته می‌شود مهران رجبی یکی از گزینه‌های جایگزینی مهران مدیری است. 

صداوسیما با وجود برخورداری از بودجه‌ای کلان، خیلی راضی‌کننده عمل نکرده، این سازمان در طول چهار دهه گذشته همواره و به شکلی یک‌طرفه، اخبار را منعکس کرده و در اعتراض‌ها نیز  مورد انتقاد قرار گرفته، اما حتی در نگه داشتن برنامه‌سازان و مجری‌های خود نیز موفق نبوده است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر