دولت رئیسی از یک وعده بزرگ عقب نشست!

دولت رئیسی طبق تورم نیمه راه، به هدف تورمی خوشبینانه خود برای پایان ۱۴۰۲ که ۱۵ درصد بود، نخواهد رسید و از وعده تورمی خود عدول کرد.
دولت رئیسی از یک وعده بزرگ عقب نشست!
کد خبر : ۴۱۲۱۰

دقیقا دو سال پیش بود که ابراهیم رئیسی در مراسم دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری از رهبری، از پیام مردم برای تغییر وضع موجود خبر داد. رئیس جمهور منتخب در آن مراسم از تورم بالای ۴۴ درصدی ایران گفت.

آنگونه که اکوایران گزارش داده است، اکنون در دو سالگی دولت، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۴.۳ درصد در مرداد ۱۴۰۰ (زمان تحویل دولت) به ۳۹.۴ درصد کاهش یافته است؛ البته تورم سالانه از ۴۵.۷ درصد به به ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.

دولت در همان زمان، در نقشه راه اقتصادی تورم برای پایان ۱۴۰۲ را ۱۵ درصد هدفگذاری کرد که به رغم روند کاهشی، اما قطعا به هدف خوشبینانه خود نخواهد رسید.

این در حالی است اکنون نرخ تورم پایان سال در ادبیات مسئولان افزایش یافته و صحبت از نرخ ۳۰ درصدی برای پایان سال می‌شود. یعنی دو برابر هدف اولیه دولت. 

در عین حال وضعیت متغیر‌های پولی به عنوان شاخص‌های تورم‌ساز نباید فراموش شود. پایه پولی و نقدینگی به عنوان دو متغیر مهم می‌توانند به دولت کمک کنند یا حتی دولت را از هدف تورمی خود دور کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر