دلیل ایست قلبی چیست؟

دلیل ایست قلبی چیست و چه تفاوتی با حمله قلبی دارد؟
دلیل ایست قلبی چیست؟
کد خبر : ۴۲۰۴۵

به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، ایست قلبی یا ایست قلبی ناگهانی یک فوریت پزشکی است و باید آن را به عنوان اختلالی در فعالیت الکتریکی قلب در نظر گرفت. فعالیت الکتریکی هماهنگ به قلب اجازه می‌دهد تا خون را به طور طبیعی پمپاژ کند.

ایست قلبی ناگهانی می‌تواند به طور غیرمنتظره و سریع اتفاق افتاده و قلب از کار بیفتد. هرچند این عارضه، حمله قلبی نیست، اما به همان اندازه خطرناک و اورژانسی است و به درمان سریع نیاز دارد.

ایست قلبی وضعیتی است که قلب نمی‌تواند وظایف خود مانند پمپاژ خون اکسیژن‌دار به سرتاسر بدن برای رساندن اکسیژن به مناطق حساس مثل مغز و بقیه اندام‌ها را انجام دهد. گاهی اوقات به آن «ناگهانی» می‌گویند، زیرا به نظر می‌رسد که بدون هشدار و علائم قبلی اتفاق می‌افتد. در این شرایط بیمار به طور ناگهانی تمام فعالیت‌های قلبی خود را از دست می‌دهد، تنفسش متوقف شده و بیهوش می‌شود. بدون درمان فوری، ایست قلبی ناگهانی می‌تواند منجر به مرگ شود.
چه عاملی باعث ایست قلبی می‌شود؟
افراد به دو طریق ایست قلبی را تجربه می‌کنند. اولین مورد زمانی است که هیچ فعالیت الکتریکی عضله قلب را برای فشرده شدن تحریک نمی‌کند.

مورد دوم نیز زمانی است که فعالیت الکتریکی قلب دیگر هماهنگ و کارآمد نیست. عملکرد عضله قلب آشفته است و قادر به پمپاژ خون نیست. این وضعیت «فیبریلاسیون بطنی» نامیده می‌شود.
«ایست قلبی ناگهانی» در افرادی هم که بیماری قلبی شناخته شده‌ای ندارند، رخ می‌دهد
سیگنال‌های سریع و نامنظم قلب باعث می‌شود که به جای پمپاژ خون، حفره‌های پایینی قلب به‌طور بی‌فایده به لرزه درآیند. برخی از بیماری‌های قلبی می‌توانند احتمال ابتلا به این نوع اختلال در ضربان قلب را افزایش دهند. ایست قلبی ناگهانی در افرادی که هیچ بیماری قلبی شناخته شده‌ای ندارند نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

تفاوت بین ایست قلبی و حمله قلبی چیست؟
وقتی فردی دچار حمله قلبی می‌شود، بیشتر به این خاطر است که مشکلی در شریان‌ها به وجود آمده است. شریان‌های اصلی که خون و اکسیژن قلب را تامین می‌کنند با یک لخته، مسدود شده و باعث مسدود شدن مسیر جریان خون می‌شوند.

در این شرایط بافت‌های قلب، خون حاوی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و بنابراین این بافت‌ها ممکن است بمیرند. با گذشت زمان، این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات الکتریکی مانند فیبریلاسیون بطنی و ایست قلبی ناگهانی شود. در برخی موارد، بافت اسکار یا بافت همبند در محل زخم (scar tissue) پس از حمله قلبی می‌تواند باعث تغییراتی در ضربان قلب فرد شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر