سویه جدید کرونا چه کسانی را تهدید می‌کند؟

پیرولا یکی از زیرسویه‌های امیکرون و شبیه Ba.۲ است با این تفاوت که ۳۰ جهش جدید در آن رخ داده است. تب بالا و سریع، سردرد، گلودرد، کاهش شدید بویایی و کاهش چشایی، دل درد و گلودرد از علائم گزارش شده این ویروس است.
سویه جدید کرونا چه کسانی را تهدید می‌کند؟
کد خبر : ۴۲۷۲۴

دکتر مصطفی نوری‌زاده در گفتگو با ایسنا با اشاره به شناسایی زیرسویه جدید امیکرون به نام پیرولا (Pirola)، اظهار کرد: پیرولا با نام Ba.۲.۸۶ زیرسویه‌ای از اُمیکرون است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. این زیرسویه به تازگی در ۴ کشور گزارش شده و اولین بار در دانمارک شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز فقط ۶ مورد از گزارش‌های مربوط به این زیرسویه تعیین توالی ژنتیکی انجام شده است، گفت: اگرچه پیرولا یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون است، اما از لحاظ توارث ژنتیکی شبیه Ba.۲ است که وقتی گزارش شد آمار ابتلا یک مرتبه بالا رفت و نگران کننده شد. این زیرسویه جدید نیز شبیه Ba.۲ است با این تفاوت که ۳۰ جهش جدید در آن رخ داده است.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ جهش در اُمیکرون گزارش شده است، تصریح کرد:، اما تعداد جهش‌ها در این سویه جدید زیاد است که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برخی جهش‌های این سویه به فرار از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، افزود: هنوز نمی‌دانیم واکسن‌ها چقدر بر روی این ویروس مؤثر هستند. در حال حاضر واکسن‌های به روز شده در دنیا برای امیکرون می‌تواند تأثیر نسبی داشته باشد، ولی با توجه به اینکه واکسن‌های موجود در کشور ما به روز نشده‌اند، احتمالاً تأثیر بسیار پایینی دارند.

نوری‌زاده شیوع ویروس پیرولا را زنگ خطری دانست که باید جدی گرفته شود و تصریح کرد: نگرانی اصلی توقف پژوهش‌ها در ارتباط با کرونا است، البته شاید پژوهش‌ها متوقف نشده، اما گزارشی از واکسن‌های به روز شده و دارو‌ها برای مقابله با امیکرون ارائه نشده و هنوز نمی‌دانیم در کشور چه اتفاقاتی می‌افتد.

این متخصص بیوتکنولوژی با اشاره به اینکه هنوز چند روز از عمر سویه جدید و جهش یافته امیکرون نمی‌گذرد، تأکید کرد: فعلاً نمی‌دانیم آمار کشندگی این ویروس بالاست یا نه، اما با توجه به جهشی که در آن رخ داده به احتمال زیاد قدرت سرایت‌پذیری ویروس بالا رفته است.

وی ادامه داد: امیدوارم پیرولا به واریانت غالب تبدیل نشود و به سرعت در دنیا گسترش پیدا نکند، در عین حال که مطالعات و پژوهش‌ها در دنیا و کشور برای مقابله با امیکرون سرعت بگیرد.

نوری‌زاده با بیان اینکه علائم ویروس جدید جهش یافته مثل کووید و امیکرون است، توضیح داد: تب بالا در این جهش بسیار شایع است، تبی که با سرعت اتفاق می‌افتد. سردرد، گلودرد، کاهش شدید بویایی و کاهش چشایی، دل درد و گلودرد نیز از علائم گزارش شده است.

این متخصص بیوتکنولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه دارو‌های موجود برای مقابله با سویه جدید مطمئناً مؤثر خواهند بود، گفت: بیشتر دارو‌های آنتی وایرالی که استفاده می‌شود فعلاً مؤثر است، به غیر از دارو‌هایی که ساختار آنتی‌بادی دارند و ما در کشور نداریم، اما در ارتباط با واکسن و ایمنی جمعی حاصل از واکسن و ایمنی طبیعی نگرانی‌هایی وجود دارد که امیدوارم مسئولان برای پاییز و زمستان برنامه‌ای داشته باشند تا حداقل غافلگیر نشویم.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر