بهترین رژیم غذایی که عمرتان را زیاد می‌کند!

برای رژیم غذایی بهتر و سالم تر بهتر است از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنیم. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم ترین و کامل ترین رژیمی است که با وجود انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی است که توجه پزشکان را جلب کرده است.
بهترین رژیم غذایی که عمرتان را زیاد می‌کند!
کد خبر : ۴۳۱۰۶

رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی است و مدت‌هاست که پزشکان متوجه شده‌اند در پیش گرفتن این رژیم غذایی بر میزان سلامتی می‌افزاید و یک زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر را سبب شود. اما اگر سالم خوردن را تعمیم بدهیم و سبک زندگی‌مان را مدیترانه‌ای کنیم، چه؟!

یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های بیش از ۱۱۰ هزار نفر در بریتانیا که ویژگی‌هایی زندگی آن‌ها مثلا در بخش رژیم غذایی، معاشرت و میزان استراحت ثبت کرده بود، نشان می‌دهد که داشتن سبک زندگی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه اتونوما مادرید در اسپانیا و دانشگاه هاروارد T. H، یکی از اولین بررسی‌های اثرات سبک زندگی مدیترانه‌ای در جمعیتی خارج از یک کشور مدیترانه‌ای را تجزیه و تحلیل کرده.

بر این اساس مشخص شده افرادی که از نظر پیروی از شیوه زندگی مدیترانه‌ای رتبه بالاتری داشتند، در مقایسه با افرادی که این سبک را نداشتند، به طور متوسط ۲۹ درصد دچار مرگ و میر ناشی از همه بیماری‌ها می‌شوند و ۲۸ درصد کمتر در خطر مرگ و میر ناشی از سرطان قرار می‌گیرند.

پس مفید بودن این سبک زندگی در مورد جمعیت‌های غیر مدیترانه‌ای هم صدق می‌کند.

محققان تأکید می‌کنند که شیوه‌های زندگی باید در کشور‌های مختلف – بر اساس آب و هوا، غذا‌های محلی، آداب و رسوم و ... – متناسب شود، اما به نظر می‌رسد که اثر مثبت بر سلامتی سبک به اصطلاح مدیترانه‌ای فراگیر باشد.

در پرسشنامه‌های که به شرکت‌کننده‌ها برای ارزیابی رژیم غذایی و سبک زندگی داده شده بود، علاوه بر نوع غذای مورد استفاده در مورد فعالیت بدنی، استراحت و عادات اجتماعی هم از آن‌ها پرسش شده بود.

کسانی که علاوه بر سبک خوراک مدیترانه‌ای، چیز‌هایی مانند فعالیت بدنی مناسب، خواب کافی، تعامل با دوستان، و محدود کردن مدت زمان استفاده از گوشی و تبلت و پی سی داشتند، اثرات مثبت افزون‌تری تجربه کرده بودند.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند: رفتار‌های قابل اصلاح مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی یا محدود کردن یا حذف مصرف الکل نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر متعدد و مرگ‌های زودرس دارند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر