دفاع عجیب ۳ نماینده مجلس از اخراج اساتید

سه نماینده مجلس به دفاع از اخراج برخی اساتید دانشگاه ها پرداختند.
دفاع عجیب ۳ نماینده مجلس از اخراج اساتید
کد خبر : ۴۴۱۰۴

با وجود انتقادات زیادی که به موج اخراج اساتید طی روزهای اخیر مطرح شده است، اما برخی از موضع دفاع از این اتفاق درآمده اند.
آنچنان که احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس به ایرنا گفت: موج رسانه‌ای که در مورد قطع همکاری با اساتید به راه افتاده، واقعیت ندارد،سعی دارند این موضوع را سیاسی و امنیتی جلوه
داده شود، اماواقعیت ندارد، بلکه موضوع عدم احراز شرایط برای ادامه همکاری مطرح است. بحث قطع همکاری با برخی از اساتید همواره بوده و هست و موضوع چندان جدیدی هم نیست.
وی گفت: من بخشی از تحصیلاتم را در دانشگاه آلمان سپری کرده‌ام و در آنجا هم شرایط همکاری اساتید به همین شکل است. از آنجایی که من سالهاست که فعالیت بین‌المللی در حوزه های مختلف اعم از دیپلماسی علمی دارم، از این موضوع کاملا اطلاع دارم.در همه جای دنیا استاد دانشگاه هم باید شرایط اخلاقی و هم شرایط علمی داشته باشند تا ادامه همکاری با استاد انجام شود. در طول سالیانی که من در دانشگاه تهران بودم فراوان دیده‌ام که با استادی قطع همکاری شود.

انکار لیست اسامی اساتید اخراجی از سوی یک نماینده

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اخراج اساتید را محکوم کرد

اساتید اخراجی ۶ یا ۷ نفر بیشتر نیستند
عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در واکنش به اخراج اساتید به دیده بان ایران گفت: اخراج اساتید روتین است؛ هرکسی تخلفی کند باید با او برخورد شود. بیشتر یک فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی است. کسانی که به عنوان حمایت از نخبگان و اساتید ۵۸ نفر را لیست کرده‌اند و هیاهو راه انداخته‌اند به نظرم دل‌شان به حال ۳ هزار نخبه‌ای که کاملا قانونی مراحل جذبشان را طی کرده بودند و در دولت روحانی با هیاهو و بدون دلیل تمام‌شان از دانشگاه‌ها اخراج شدند، بسوزد.

وی گفت: تصورم این است که بیشتر یک فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی است. بالاخره اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی هم مثل سایر کارمندان دولت از قانون مستثنی نیستند. اگر در جایی کسی خطایی می‌کند، حتما باید بر اساس قانونی با او برخورد شود. دلیل نمی‌شود کسی چون استاد دانشگاه است هرکاری که خلاف قانون است انجام دهد و ساختار سیستم هم به این عنوان که استاد دانشگاه است، هیچ اقدامی نکند. اساتید دانشگاه خودشان بهتر از هرکسی می‌دانند که در چارچوب نظام و قانون جمهوری اسلامی باید کار کنند. لیستی که به عنوان اساتید اخراج شده از این دولت منتشر شده است را من بررسی کرده‌ام و بیشتر یک فضاسازی است. ممکن است از این تعداد ۶ یا ۷ نفری در هیئت‌های تخلفات دانشگاه‌ها به دلیل اقدامات خلاف قانون معلق شده باشند ولی در همان حد ۶ یا ۷ نفر است که امر عادی و روتینی است.

فریدون عباسی: اساتید در دانشگاه استخدام شدند که اهداف نظام را پیش‌ ببرند
فریدون عباسی، نماینده مجلس درباره موضوع اخراج اساتید از دانشگاه‌ها به ایسنا گفت: هر چقدر به مهر ماه نزدیک می‌شویم، توطئه‌های دشمن سازمان یافته‌تر و شدیدتر می‌شود چراکه می‌خواهد از جمعیت دانشجویی کشور که قصد علم آموزی را دارد استفاده کرده و بر فضای جمعیتی مسلط شود. ماهیت دشمنان ما این است که این کار را انجام دهند. هرجایی که اجتماع باشد و فرقی نمی کند که این اجتماع در کجا باشد - حال در مدارس باشد یا در دانشگاه های کشور باشد - حتی مساجد نیز ممکن است هدف قرار بگیرد تا مردم را تحت فشار قرار دهند.

وی گفت: افراد عالم و اساتید دانشگاهی لازم است که حد خود را رعایت کنند. زمانی که آمدند و در دانشگاه و نظامی با عقاید و ایدئولوژی خاص فعالیت کنند باید ضوابط و چارچوب موجود را بپذیرند. افرادی که قبول می کنند در یک چارچوب معینی در یک دستگاهی کار کنند باید به آن احترام بگذارند. هم دانشجو باید مقررات دانشگاه را رعایت کند و هم اساتید باید آن چارچوبی را که برای عضو هیات علمی پیش بینی شده است بپذیرد.

عباسی گفت: اگر کسی از این چارچوب بیرون رفت لازم است هیات انتظامی مرتبط با رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی دانشگاه به این موضوع رسیدگی کند. این هیات‌های انتظامی نیز دارای چارچوب و مقررات هستند؛ به عنوان مثال اول تذکر شفاهی داده می شود، سپس تذکر کتبی داده می شود، بعد مرحله درج در پرونده است. این مراحل طی می‌شود؛ برای کارمندان دانشگاه نیز اینگونه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر کار خلاف مقرراتی صورت گرفته باشد، متناسب با تخلف به آن رسیدگی می شود. اگر افرادی چه در جایگاه دانشجو یا در جایگاه استاد امنیت ملی را به خطر انداخته و عقایدی را منتشر کرده باشند که دال بر این باشد که دانشجو را به تعطیلی کلاس دعوت کرده، متضاد با وظایف استادی است. استاد به دانشگاه آمده تا کلاس درس تشکیل دهد. اگر اعتراضی نیز دارد راه های اعتراض نیز مشخص است. به عنوان مثال در قالب احزاب می توانند مجوز بگیرند و اجتماع تشکیل دهند یا در کرسی های آزاداندیشی نظرات خود را بیان کنند.

وی گفت: نمی‌شود یک استادی در دانشگاه اعلام کند که من یک چارچوب برای خودم داشته و هر کاری که دلم می‌خواهد انجام می دهم. استاد در دانشگاه استخدام شده است تا اهداف نظام را پیش ببرد. استاد باید دانشجو را مطابق با اهداف نظام تربیت کند و برای مسائلی که نظام می خواهد تحقیق کند. اساتید و علما باید با حل مشکلات کشور آشتی کرده و توصیه بنده این است که اگر استادی مرتکب تخلفی شد از دانشگاه اخراج نشود بلکه اجازه دهیم در چارچوب نظام باقی مانده و با انتقال به بخش پژوهشی از ظرفیت علمی آن فرد استفاده شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر