اولین فیلم عاشورایی سینمای ایران کدام بود؟

نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «سفیر» به کارگردانی زنده‌یاد فریبرز صالح در سینماتک موزه هنر‌های معاصر تهران به نمایش در می‌آید. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نسخه مرمت شده فیلم «سفیر» به کارگردانی زنده‌یاد فریبرز صالح، روز یکشنبه ۱۹ شهریور جاری، ساعت ۱۵ در سالن سینماتک موزه هنر‌های معاصر تهران به نمایش در می‌آید.
اولین فیلم عاشورایی سینمای ایران کدام بود؟
کد خبر : ۴۴۱۱۳

 «سفیر» محصول سال ۱۳۶۱، نخستین فیلم ایرانی است که به واقعه عاشورا می‌پردازد. در این فیلم که در اولین دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، بازیگرانی، چون فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پیشوایان و کاظم افرندنیا به ایفای نقش می‌پردازند. 

فیلمنامه «سفیر»، نوشته مرحوم فریبرز صالح و کیهان رهگذر است و موسیقی آن توسط کامبیز روشن‌روان ساخته شده است. 
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: "قیس بن مُسهر با نامه‌ای از سوی حسین بن علی (ع) برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود که در راه توسط ماموران ابن‌زیاد والی کوفه دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. در زندان به او گفته می‌شود که در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی (ع) از زندان آزاد خواهد شد. او با پذیرفتن این شرط، روی منبر رفته، اما علیه یزید سخنرانی می‌کند. پس از این سخنرانی قیس به دستور ابن‌زیاد کشته می‌شود". 

علاقه‌مندان برای تماشای فیلم سینمایی «سفیر» می‌توانند به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، سالن سینما تک موزه هنر‌های معاصر تهران، مراجعه کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر