گران‌ترین تیم فوتبال دنیا را بشناسید!

برخی کاربران خبرگزاری فارس که متقاضیان خودرو‌های سایپا هم هستند، با ثبت پویش‌هایی، از گران شدن خودرو‌های این شرکت خارج از نرخ‌های شورای رقابت و با اعمال ترفند‌های خاص، گلایه دارند.
گران‌ترین تیم فوتبال دنیا را بشناسید!
کد خبر : ۴۴۷۵۲

در یکی از این پویش‌ها نوشته شده است: «محصول جدید سایپا با نام کوییک r تیپ s با اینکه آپشن خاصی نسبت به نوع R ندارد، اما ۲۸ میلیون گران‌تر از این نوع قیمت‌گذاری شده است، در پاسخ از نمایندگی و شرکت سایپا هیچ جواب قانع‌کننده‌ای به انتخاب‌کنندگان این خودرو داده نشد. خواهشمندم پیگیری کنید».
در یکی دیگر از این پویش‌ها ثبت کنندگان نوشته‌اند: «هیأت رئیسه و سهامداران بزرگ کارخانه‌های خودروسازی ایرانخودرو و سایپا با وجود افزایش ۴۲ درصدی امسال خودرو هنوز هم از قیمت‌ها ناراضی هستند و معلوم نیست با چه قیمتی راضی می‌شوند. این‌ها قیمت گذاری منطقی شورای رقابت را دستوری نامیده تا باز هم قیمت‌ها افزایش یابد، ما کارگران و مردم چه گناهی کرده‌ایم که باید دوباره شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها باشیم بعد از عمری خوشحال شدیم که بالاخره صاحب خودرو خواهیم شد، ما چه گناهی کرده ایم که باید زیان خودروسازان را بدهیم، بهتر نیست زیان خود را از طریق صادرات، تعدیل نیروی مازاد، حذف شرکت‌های زیان‌ده انجام دهید! از همه مردم می‌خواهم از این پویش حمایت کنند تا صدای ما به مسئولین برسد و جلوی خودسری این مافیای داخلی را بگیریم. از شورای رقابت و از دولت خواستاریم که از ما قشر ضعیف حمایت کند».
در یکی دیگر از این پویش‌ها ثبت کنندگان نوشته‌اند: «هیأت رئیسه و سهامداران بزرگ کارخانه‌های خودروسازی ایرانخودرو و سایپا با وجود افزایش ۴۲ درصدی امسال خودرو هنوز هم از قیمت‌ها ناراضی هستند و معلوم نیست با چه قیمتی راضی می‌شوند. این‌ها قیمت گذاری منطقی شورای رقابت را دستوری نامیده تا باز هم قیمت‌ها افزایش یابد، ما کارگران و مردم چه گناهی کرده‌ایم که باید دوباره شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها باشیم بعد از عمری خوشحال شدیم که بالاخره صاحب خودرو خواهیم شد، ما چه گناهی کرده ایم که باید زیان خودروسازان را بدهیم، بهتر نیست زیان خود را از طریق صادرات، تعدیل نیروی مازاد، حذف شرکت‌های زیان‌ده انجام دهید! از همه مردم می‌خواهم از این پویش حمایت کنند تا صدای ما به مسئولین برسد و جلوی خودسری این مافیای داخلی را بگیریم. از شورای رقابت و از دولت خواستاریم که از ما قشر ضعیف حمایت کند».
یا در یکی دیگر از پویش‌ها، مردم نوشته‌اند: «شرکت سایپا خودرویی را به نام کوئیک آر تیپ اس در سامانه یکپارچه خودرو معرفی کرد و بعد از گذشت چند ماه بلاتکلیفی در قیمت حال قیمت ۲۸۶ میلیون تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است یعنی ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از کوئیک آر معمولی! به بهانه اضافه شدن آپشن‌هایی از قبیل مانیتور و ...، ولی خودرو‌های تحویلی هیچکدام از این آپشن‌ها را ندارند. در واقع یک افزایش قیمت بی دلیل اتفاق افتاده است. خواستار پیگیری هستیم».

در پویشی دیگر نوشته شده است که: «طی تماس‌هایی که با شرکت سایپا و نمایندگی‌های سایپا جهت استعلام قیمت کوییک آر تیپ اس در طول مدت شروع طرح یکپارچه دوم تا امروز داشتیم، قیمتی که اعلام می‌کردند (نهایتا ۲۶۱ میلیون تومان = دو برابر مبلغ واریزی در پیش پرداخت)، ولی قیمت آن امروز ۲۸۶ میلیون تومان اعلام شده است، این قیمت به شدت غیرمنطقی و بیش از تمام مدل‌های کوییک دنده‌ای است، این در حالی است که تمام آپشن‌های کوییک هم حذف شده و صرفا بخاطر رینگ فولادی و رنگ دوم چنین مبلغ زیادی از مشتری اخذ می‌شود، در پویش فعلی استدعا داریم با پیگیری از شرکت سایپا و وزارت صمت و شورای رقابت در جهت تعدیل این قیمت و رسیدن به نرخ منطقی اقدام فرمایید».

* سایپا خودرو‌های خود را با چه ترفندی گران می‌کند

 بنابراین گزارش اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌گذاری‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد، این خودرو‌ها همان خودرو‌هایی است که شورای رقابت در نرخ‌گذاری قبلی قیمت مشخص برای آن‌ها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف و یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودرو‌های قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این «نوع خودرو» از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودرو قبلی اضافه می‌کند.
یا در یکی دیگر از پویش‌ها، مردم نوشته‌اند: «شرکت سایپا خودرویی را به نام کوئیک آر تیپ اس در سامانه یکپارچه خودرو معرفی کرد و بعد از گذشت چند ماه بلاتکلیفی در قیمت حال قیمت ۲۸۶ میلیون تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است یعنی ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از کوئیک آر معمولی! به بهانه اضافه شدن آپشن‌هایی از قبیل مانیتور و ...، ولی خودرو‌های تحویلی هیچکدام از این آپشن‌ها را ندارند. در واقع یک افزایش قیمت بی دلیل اتفاق افتاده است. خواستار پیگیری هستیم».

در پویشی دیگر نوشته شده است که: «طی تماس‌هایی که با شرکت سایپا و نمایندگی‌های سایپا جهت استعلام قیمت کوییک آر تیپ اس در طول مدت شروع طرح یکپارچه دوم تا امروز داشتیم، قیمتی که اعلام می‌کردند (نهایتا ۲۶۱ میلیون تومان = دو برابر مبلغ واریزی در پیش پرداخت)، ولی قیمت آن امروز ۲۸۶ میلیون تومان اعلام شده است، این قیمت به شدت غیرمنطقی و بیش از تمام مدل‌های کوییک دنده‌ای است، این در حالی است که تمام آپشن‌های کوییک هم حذف شده و صرفا بخاطر رینگ فولادی و رنگ دوم چنین مبلغ زیادی از مشتری اخذ می‌شود، در پویش فعلی استدعا داریم با پیگیری از شرکت سایپا و وزارت صمت و شورای رقابت در جهت تعدیل این قیمت و رسیدن به نرخ منطقی اقدام فرمایید».

* سایپا خودرو‌های خود را با چه ترفندی گران می‌کند

 بنابراین گزارش اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌گذاری‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد، این خودرو‌ها همان خودرو‌هایی است که شورای رقابت در نرخ‌گذاری قبلی قیمت مشخص برای آن‌ها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف و یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودرو‌های قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این «نوع خودرو» از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودرو قبلی اضافه می‌کند.
متقاضیان خودرو‌های سایپا در سامانه یکپارچه بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و سردرگمی، با قیمت‌هایی جدیدی مواجه شدند که بدون ملاحظه حقوق مصرف‌کننده، یک‌جانبه به سود خودروساز تعیین شده است.

طبق جدول بالا، قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات بیش از ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان، ساینا DA-S بیش از ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX بیش از ۲۸۳ میلیون میلیون تومان، اطلس G بیش از ۳۴۴ میلیون تومان و کوییک GXR بیش از ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان اعلام شد.

‌قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در بهار امسال در خودرو‌هایی مانند ساینا S، ساینا S دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بود، در خودرو‌هایی مانند کوییک گیربکس معمولی، کوییک S، کوییک R، کوییک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

‌قیمت‌های خودرو‌های سایپا در بهار امسال به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشت.

درواقع شرکت سایپا در خودرو‌هایی نظیر ساینا و کوییک، بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌های این دو خودروی پرفروش، صرفا به بهانه اضافه کردن یکی دو آپشن محدود، اقدام به تغییر نام این محصولات کرده و سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آن‌ها را گرفته است، در حالی که همان‌طور که گفته شد آپش‌نهای نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودرو‌ها را دارد.

در واقع سایپا با این ترفند، نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال مجوز گرانی چند ده میلیون تومانی را از شورای رقابت گرفته است در حالی که شورای رقابت باید حتما به موضوع قدرت خرید مردم و میزان هزینه تولیدکننده توجه کند.
باز هم لیگ برتر انگلیس گران‌ترین تیم‌ها را در اختیار دارد و منچستریونایتد در تلاش برای بازگشتن به شکوه گذشته هزینه‌های زیادی کرده و در حال حاضر گران‌ترین تیم جهان است.

منچستریونایتد گران‌ترین تیم فوتبال جهان را در اختیار دارد. شیاطین سرخ در این تابستان نزدیک به ۱۸۰ میلیون پوند هزینه کردند. اریک تنهاخ در ادامه برنامه‌های خود برای بازسازی تیم منچستریونایتد بازیکنانی مانند راسموس هویلون (۷۲ میلیون پوند)، میسون مانت (۶۰ میلیون پوند) و آندره اونانا (۴۷ میلیون پوند) را به تیم آورد. این مرد هلندی تابستان گذشته هدایت تیم را برعهده گرفت و تایرل مالاسیا، لیساندرو مارتینس، کریستین اریکسن، کاسمیرو و آنتونی ۸۵٬۵ میلیون پوندی را در اولین دوره سرمربیگری خود خریداری کرد. حتی قبل از آمدن تنهاخ، منچستریونایتد بازیکنانی مانند هری مگوایر (۸۰ میلیون پوند)، جیدون سانچو (۷۳ میلیون پوند) و برونو فرناندش (۶۰ میلیون پوند) را داشت؛ و در نتیجه آن‌ها اکنون گران‌ترین تیم جهان را دارند که مجموعاً ۹۸۹٬۶ میلیون پوند می‌ارزد.

چلسی نیز به مرز یک میلیارد پوند نزدیک شده است. آبی‌ها در سال گذشته ۱ میلیارد پوند برای نقل و انتقالات خرج کردند، اما خروجی‌های زیادی هم داشتند. اگرچه آن‌ها اخیراً با بازیکنانی مانند کای هاورتس، میسون ماونت، کالیدو کولیبالی، متئو کواچیچ و ادوارد مندی خداحافظی کردند، اما از زمانی که تاد بولی مالکیت باشگاه را برعهده گرفت، از تمام باشگاه‌های جهان پیشی گرفته‌اند. چلسی در ژانویه ۱۰۷ میلیون پوند برای انسو فرناندس خرج کرد و در ماه گذشته ۱۱۵ میلیون پوند دیگر برای مویسس کایسدو هزینه کرد. میخائیلو مودریک (۹۷ میلیون پوند)، وسلی فوفانا (۷۰ میلیون پوند) و مارک کوکورلا (۶۲ میلیون پوند) نیز جزو گران‌ترین خرید‌های باشگاه هستند، اما هر سه بازیکن از زمان پیوستن به این تیم برای زمان بازی با مشکل مواجه شدند.
منچسترسیتی سومین تیم گران‌قیمت فوتبال است. پپ گواردیولا در ورزشگاه اتحاد یک تیم فوق‌العاده ساخته که در هر پستی کیفیت دارد. جک گریلیش زمانی که در سال ۲۰۲۱ با ۱۰۰ میلیون پوند از استون‌ویلا به این باشگاه پیوست، گران‌ترین خرید باشگاه شد. یوشکو گواردیول اوایل تابستان امسال با ۷۸ میلیون پوند به این تیم پیوست، در حالی که کوین دی‌بروینه و ارلینگ هالند نیز جزو گران‌ترین بازیکنان باشگاه هستند.

پاری‌سن‌ژرمن نیز یکی از گران‌ترین تیم‌ها را دارد و کیلیان امباپه گران‌قیمت‌ترین ستاره آنهاست؛ و آرسنال با تیمی که ۷۱۹٬۴ میلیون پوند ارزش دارد، پنج تیم برتر را تکمیل می‌کند. دکلان رایس در تابستان امسال با انتقال ۱۰۵ میلیون پوندی از وستهام به گران‌ترین بازیکن باشگاه تبدیل شد.
تاتنهام (۷۱۳ میلیون پوند)، لیورپول (۶۶۲٬۸ میلیون پوند)، نیوکاسل (۵۶۹٬۱ میلیون پوند) و وستهام (۴۳۴ میلیون پوند) نیز در کنار رئال مادرید، در میان ده تیم برتر قرار دارند.

استون‌ویلا یازدهمین تیم گران‌قیمت جهان است و یوونتوس، لایپزیش، ناپولی، بارسلونا، اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ که هری کین را در تابستان امسال با ۱۰۴ میلیون پوند به خدمت گرفت، نیز در بین ۲۰ تیم گران جهان حضور دارند. همچنین تایید شد که الهلال یکی از گران‌ترین تیم‌ها را در اختیار دارد.

با این حال، بزرگ‌ترین شوک این لیست حضور تیم‌های اورتون و ناتینگام‌فارست است. اورتون که در حال حاضر در رده هجدهم جدول لیگ برتر قرار دارد، تیمی به ارزش ۳۵۹٬۹ میلیون پوند دارد؛ و فارست که در رده نهم قرار دارد ۳۱۴٬۲ میلیون پوند می‌ارزد، چرا که استیو کوپر از تابستان گذشته برای صعود به لیگ برتر تا کنون ۴۴ بازیکن جدید جذب کرده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر