درمان آنی و خانگی درد سنگ کلیه

در این مقاله چند روش خانگی برای کاهش درد سنگ کلیه را معرفی می‌کنیم. اما قبل از آن عوامل خطر و علل این عارضه را بررسی می‌کنیم.
درمان آنی و خانگی درد سنگ کلیه
کد خبر : ۴۵۹۴۷

سنگ کلیه عارضه آزاردهنده‌ای است که افراد زیادی دچار آن هستند. در این عارضه دردناک رسوبات مواد معدنی و نمک داخل کلیه‌ها شکل می‌گیرند که به آن سنگ کلیه می‌گویند. می‌توانید برای تسکین درد سنگ کلیه از روش‌های خانگی اثرگذار کمک بگیرید. در این مقاله چند روش خانگی برای کاهش درد سنگ کلیه را معرفی می‌کنیم. اما قبل از آن عوامل خطر و علل این عارضه را بررسی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم قبل از امتحان کردن هر کدام از این روش‌های خانگی با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آن‌ها مطمئن شوید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عوامل خطر سنگ کلیه

عوامل متعددی می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. کلیه برخی افراد به خاطر سوابق ارثی و خانوادگی نیز سنگ ساز است و در طول زندگی چند بار مشکل سنگ کلیه برای آن‌ها ایجاد می‌شود. از جمله عوامل مشکل‌زا در ایجاد سنگ کلیه برای بدن باید به کم آبی بدن اشاره کنیم. برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه باید در طول روز آب کافی بنوشید. ضمناً در صورت دیدن احساس سوزش در هنگام ادرار حتماً علت آن را پیگیری کنید. چرا که ممکن است به سنگ کلیه دچار شده باشید. این عامل یکی از شایع‌ترین علائمی است که افراد مشاهده می‌کنند. در ادامه به برخی عوامل ایجاد سنگ کلیه در بدن اشاره می‌کنیم:

- عفونت‌های دستگاه ادراری

سابقه خانوادگی

- کم‌آبی شدید بدن

- مصرف بعضی از میوه‌ها، سبزیجات و مغز‌ها

- اضافه وزن

- ابتلا به بعضی از بیماری‌ها

- مصرف بعضی از دارو‌ها

علائم سنگ کلیه

به گزارش رویداد۲۴ علائم سنگ کلیه شامل درد در پهلو، زیر دنده و پشت، درد هنگام ادرار، ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای، حالت تهوع و استفراغ، بوی بد ادرار، ادرار مکرر و تب و لرز (در صورت ابتلا به عفونت) است. در صورتی که هر یک از این علائم را در بدن خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود. البته سنگ کلیه بیماری خطرناکی نیست و حتی در مواردی از زود تشخیص داده شود، می‌توان بدون عمل جراحی سنگ کلیه را دفع کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم علائم سنگ کلیه در بدن را شدیداً جدی بگیرید و سعی کنید آن را پیگیری کنید.

تسکین درد سنگ کلیه

اگر به سنگ کلیه دچار شده باشید می‌دانید که درد زیادی را باید تحمل کنید. این درد گاهاً خارج از توان افراد است و شدیداً آزار دهنده است. خیلی از افراد ممکن است در فاصله‌ای که می‌خواهند برای جراحی اقدام کنند انواع مسکن‌ها را متحان کنند. با اینحال خوب است بدانید که علاوه بر نوشیدن آب که معمولاً پزشک به شما توصیه می‌کند، نوشیدنی‌های دیگری نیز هستند که علاوه بر کمک به دفع سنگ کلیه اگر چندان جدی نباشد، به کاهش و تسکین درد کلیه نیز کمک می‌کنند.

روغن گریپ فروت و روغن هلیکروسوم از جمله مواردی است که به تسکین علائم سنگ کلیه کمک کرده و به تسکین ناراحتی ناشی از سنگ کلىه نیز کمک می‌کند. همچین، سرکه سیب از مواردی است که به کاهش علائم سنگ کلى کمک می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد که برای کاهش و تخفیف درد برای شما مفید است.

برخى روش هاى خانگى دیگرى نظیر نوشیدن آب گوجه فرنگى، آب جوانه ى گندم، آب گوجه فرنگى و آب ریحان نیز به تسکین دردهاى ناشى از سنگ کلى کمک می‌کند.

روغن گریپ فروت

دو قطره روغن گریپ فروت را با یک لیوان آب مخلوط کنید و در شرایط دردناک بنوشید. این روغن به شما کمک می‌کند تا بتوانید در خود را کمتر کنید.

روغن هلیکروسوم

سه میلی‌لیتر روغن هلیکروسوم را نیز می‌توانید با یک لیوان آب بنوشید. این روغن نیز اگرچه کمتر نام آن شنیده شده، اما می‌توانید از برخی عطاری‌ها تهیه کنید و آن را به هنگام درد بنوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. سرکه سیب علاوه بر اینکه خواص سرشاری برای بدن دارد، می‌تواند به کاهش علائم سنگ کلیه کمک کندو خواص ضدالتهابی نیز دارد.

آب گوجه فرنگی

نوشیدن آب گوجه فرنگی به تسکین درد‌های ناشی از سنگ کلیه کمک می‌کند. گوجه فرنگی سیستم ایمنی شما را نیز تقویت می‌کند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر درد زیادی دارید از خوردن آب گوجه فرنگی غافل نشوید. بهتر است آن را به صورت نوشیدنی میل کنید. چرا که مصرف مایعات برای سنگ کلیه مناسب است.

آب جوانه گندم

نوشیدن آب جوانه گندم به تسکین درد‌های ناشی از سنگ کلیه کمک می‌کند. این نوشیدنی را در دستور کار خود قرار دهید و از خواص آن بهره ببرید.

آب ریحان

ریحان یکی از گیاهان خوش عطر است و نوشیدن آن برای افرادی که سنگ کلیه دارند مفید است. می‌توانید ریحان را در آب بگذارید و در یخچال نگه دارید تا خواص آن را جذب کند. به هر حال نوشیدن آب ریحان به تسکین درد‌های ناشی از سنگ کلیه کمک کرده است.

از کمپرس گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به تسکین درد، التهاب و تورم ناشی از سنگ کلیه کمک کند. گرمای وارد شده به بدن برای شل کردن عضلات مفید است و دفع سنگ‌ها را آسان‌تر می‌کند. با این حال توجه کنید که اطلاعات در این زمینه کافی نیستند؛ بنابراین بهتر است قبل از به کار بردن این روش درمانی با پزشک مشورت کنید.

پیش‌گیری از سنگ کلیه 

 برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنید. همچنین باید بدانید که مصرف زیاد نمک باعث افزایش سطح سدیم در خون و افزایش تولید سنگ کلیه می‌شود. بنابراین، باید مصرف نمک را محدود کرده و به جای آن از ادویه‌های طبیعی استفاده کنید. تلاش کنید مصرف مواد غذایی سالم را در دستورو کار خود قرار دهید. برخی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی قناد، شکلات و قهوه باعث افزایش تولید سنگ کلیه می‌شوند. بنابراین، باید این مواد غذایی را به حداقل ممکن محدود کرده و به جای آن‌ها از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات استفاده کنید. 

ورزش و فعالیت بدنی منظم نیز بر جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه اثر دارد که باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود و به کاهش تولید سنگ کلیه کمک می‌کند. ضمنا برخی از مواد طبیعی مانند لیموترش، آلوئه ورا، گلاب و شیرین‌بیان می‌توانند به کاهش تولید سنگ کلیه کمک کنند. بنابراین، می‌توانید از این مواد طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه استفاده کنید.

 
 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر