مسیر صعود والیبال ایران به المپیک پاریس چگونه است ؟

تیم ملی والیبال ایران از امروز در مسابقات انتخابی المپیک به میدان می‌رود.
مسیر صعود والیبال ایران به المپیک پاریس چگونه است ؟
کد خبر : ۴۶۱۱۸

بر اساس قرعه کشی که اواخر سال گذشته انجام شد، تیم ملی ایران برای صعود به رقابت‌های المپیک پاریس باید در گروه مرگ این رقابت‌ها بو غول‌های والیبال دنیا رقابت کنند.

تیم ملی والیبال ایران اگرچه نتوانست در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال و قهرمانی آسیا نتایج قابل قبولی کسب کند، اما با قهرمانی در بازی‌های آسیایی توانست با روحیه خوبی به برزیل برود و آماده رقابت با تیم‌های برزیل، ایتالیا، کوبا، اوکراین، آلمان، جمهوری چک و قطر شود.

اگرچه فشار مسابقات در سال جاری و حضور ترکیب اصلی در تمامی تورنمنت‌ها فشار زیادی به بازیکنان وارد کرده، اما با این حال تیم ملی با نمایش خوب در این مسابقات می‌تواند سال آینده در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه حاضر باشد.

بنا بر اعلام فدراسیون جهانی والیبال دو مسیر برای صعود به المپیک وجود دارد، مسیر اول همین مسابقات انتخابی المپیک است و مسیر دوم رنکینگ جهانی است.

مسابقات والیبال مردان انتخابی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۲ به صورت همزمان در سه منطقه (برزیل، ژاپن و چین) برگزار می‌شود. در نهایت پس از پایان مسابقات انتخابی المپیک در سه گروه، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه سهمیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ را به دست می‌آورند، تاکنون کشور فرانسه به عنوان میزبان، نخستین سهمیه در هر گروه جنسیتی را به دست آورده است. ۱۱ تیم دیگر در گروه مردان و زنان از طریق فرآیند ۲ مرحله‌ای (از طریق مسابقات انتخابی المپیک و جایگاه تیم‌ها در رنکینگ جهانی) جواز حضور در المپیک پاریس را به دست خواهند آورد. بر این اساس، شش سهمیه المپیک پاریس در مسابقات انتخابی المپیک تعیین خواهد شد.

پنج سهمیه دیگر نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ بر اساس دو اولویت مبنی بر اینکه همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند و همچنین تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند، جواز المپیک پاریس را کسب خواهند کرد.

با توجه به این موضوع مسابقات قهرمانی آسیا در ایران، مسابقات انتخابی المپیک و مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ در رنکینگ اهمیت ویژه‌ای دارند. در پایان این مسابقات، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود و ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کردند، کنار می‌روند. فرانسه هم به دلیل میزبانی سهمیه حضور در المپیک را دارد بنابراین حذف می‌شود.

پنج سهمیه باقی مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند. البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و قطعاً نماینده قاره آفریقا در بین تیم‌های برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ می‌رسد.

قهرمانی تیم ملی والیبال در بازی‌های آسیایی تأثیری در رنکینگ جهانی نداشت، اما حضور در این مسابقات و کسب مدال طلا برای کاروان ورزشی ایران اهمیت ویژه‌ای داشت. ملی‌پوشان والیبال پس از کسب عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی در یک سفر طولانی و طاقت‌فرسا راهی برزیل شدند تا به مصاف رقبای خود در انتخابی المپیک بروند. تیم ملی والیبال ایران در رنکینگ جهانی در جایگاه یازدهم قرار دارد و از نظر جایگاه رنکینگ جهانی شرایط حساسی دارد، اما می‌توان به صعود با ارائه نمایشی منطقی در برزیل امیدوار بود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر