مهاجرت ۱۱ هزار کودک بدون همراه از طریق دریا

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید: شمار کودکان مهاجر بدون همراه که از نواحی دریایی خطرناک به سمت اروپا عبور می‌کنند در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ۶۰ درصد افزایش یافته است.
مهاجرت ۱۱ هزار کودک بدون همراه از طریق دریا
کد خبر : ۴۶۱۵۳

یونیسف در این باره می‌گوید بیش از ۱۱ هزار کودک از دریای مدیترانه عبور کرده‌اند. این نهاد خواستار واکنش گسترده اروپا برای حمایت از کودکان و خانواده‌های پناهجو است.

این نهاد سازمان ملل می‌گوید کودکان اغلب زمانی که به اروپا می‌رسند در بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند و بیش از ۲۲ هزار نفر فقط در ایتالیا نگهداری می‌شوند.

در همین رابطه، در نشست سران ۹ کشور جنوب اروپا که به تازگی در «مالت» آغاز شده، وضعیت ناگوار مهاجران در دریای مدیترانه در دستور کار قرار گرفته است.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۲۵۰۰ نفر در سال جاری میلادی در حین سفر جان باخته یا مفقود شده‌اند - بیش از ۱۸۰ هزار نفر موفق شده‌اند.

در این نشست پیشنهاد‌هایی برای افزایش گشت‌زنی‌های نیروی دریایی، با کشتی‌های نظامی احتمالا برای بازگرداندن مهاجران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این رهبران همچنین تلاش‌های جاری برای پرداخت پول به کشور‌های شمال آفریقا به منظور جلوگیری از خروج مهاجران از کشورهایشان را بررسی خواهند کرد.

در سال‌های اخیر با افزایش بحران‌های اقتصادی یا ناامنی‌های ناشی از جنگ در آفریقا، مهاجرت به اروپا شدت یافته است. یکی از راه‌های مهاجرت و پناهجویی، دریاست که این موضوع حوادث ناگوار و دلخراشی را رقم زده است. راه‌های دریایی عموما پرخطر است و قاچاقچیان انسان عموما از قایق‌های کوچک برای انتقال پناهجویان استفاده می‌کنند.

در برخی موارد این قایق‌ها در میانه راه واژگون و تعدادی از مهاجران غرق شدند.

بنا بر گزارش‌ها، در پنج سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر از قایق‌های کوچک برای عبور از کانال «مانش» از فرانسه به انگلیس استفاده کرده‌اند.

در فوریه سال جاری یک کشتی پناهجویان در سواحل جنوب ایتالیا غرق شد و دست‌کم ۶۰ نفر از جمله ۱۲ کودک جان باختند. همچنین در اوت امسال هم یک قایق دیگر در کانال مانش غرق شد که شش نفری که جان باختند، افغان بودند.

اخیرا «جورجا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا گفت که بحران مهاجرت آینده اروپا را به خطر خواهد انداخت.

مقام‌های شرکت کننده در نشست مالت گفته‌اند که انتظار دارند در روز‌های آینده بر سر بحران مهاجرت به اروپا توافقی حاصل شود اگرچه ایتالیا زمان بیشتری برای بررسی متن درخواست کرده است.

بحران مهاجرت در اروپا

ژوئن سال جاری وزرای کشور اتحادیه اروپا با طرحی در مورد بازنگری در سیاست‌های مهاجرتی و پناهجویی این اتحادیه موافقت کردند.

این طرح که برای اجرایی شدن باید توسط پارلمان اروپا تایید شود در حالی ارائه شده که امسال تعداد افرادی که با قایق از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا شده‌اند، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

این سیاست‌های جدید شامل توزیع عادلانه‌تر مهاجران و پناهندگان در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌شود تا فشار بر کشور‌هایی مانند ایتالیا و یونان که قایق‌های بیشتر قاچاقچیان به آنجا می‌رود، کاهش یابد.

وزرای کشور اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که به روند رسیدگی و اخراج افرادی که واجد شرایط درخواست پناهندگی نیستند، سرعت بدهند.

از جمله موارد پذیرفته شده در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا، این است که کشور‌هایی که از پذیرش پناهجو خودداری می‌کنند، برای پوشش هزینه‌های هر پناهجو در سایر نقاط اتحادیه اروپا ۲۱ هزار دلار پرداخت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ هم رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا درباره اقداماتی برای حل و فصل بحران مهاجرت توافق‌هایی کرده بودند از جمله:

* تقویت کنترل مرزی ورای مرز‌های اتحادیه اروپا، با کمک‌های مالی بیشتر به ترکیه و کشور‌های آفریقای شمالی که پناهجویان اغلب از آن‌جا عازم اروپا می‌شوند.

* بررسی امکان «سکو‌های منطقه‌ای برای پیاده‌کردن مهاجران» برای بررسی درخواست پناهجویی از خارج مرز‌های اتحادیه اروپا به منظور خنثی‌کردن گروه‌های تبهکار قاچاقچی انسان.

* افزایش سرمایه‌گذاری در آفریقا برای کمک به این قاره برای دست‌یابی به «تحول اجتماعی-اقتصادی» تا به این ترتیب دیگر مردم این قاره نخواهند آن‌جا را برای زندگی بهتر به مقصد اروپا ترک کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
رکنا
مجله زندگی
ارسال نظر