این مار کوچک و زیبا مرگبارترین مار آفریقا بود

مرگ دانشمند مشهور با نیش یک مار کوچک ولی مرگبار

نامش را کمتر شنیده‌اید چرا که بومسلنگ مار گوشه‌گیری است که رفتار تهاجمی ندارد. این مار در آفریقای سیاه یا آفریقای جنوب صحرا زندگی می‌کند و مرگبارترین گونه از تیره قمچه‌ماران است.
مرگ دانشمند مشهور با نیش یک مار کوچک ولی مرگبار
کد خبر : ۴۶۱۵۴

آرواره شگفت‌انگیز بومسلنگ تا ۱۸۰ درجه باز می‌شود و با این توانایی خارق‌العاده مار قادر است به راحتی دندان‌های نیشش را در بدن هر جانداری فرو ببرد.

البته که تا سال ۱۹۵۷ این مار‌های زیبای کوچک همچون دیگر قمچه‌ماران در رده مار‌های غیرکشنده دسته‌بندی می‌شدند تا اینکه در آن سال خزنده‌شناس مشهوری به نام کارل اشمیت گزیده شد و هر چند که گزش کوچک به نظر می‌رسید و فقط یکی از دندان‌های مار در انگشت دست اشمیت فرو رفته بود، اما او را به کام مرگ کشاند.

این حادثه سبب شد تا زهر بومسلنگ با دقت مورد بررسی قرار گیرد و آنجا بود که مشخص شد بومسلنگ سمی مهلک بر پایه هموتوکسین دارد که گلبول‌های قرمز را از بین می‌برد و لخته‌شدن خون را مختل می‌کند.

در این میان یکی از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سم بومسلنگ زمان ظاهر شدن علائم آن است که چند ساعت پس از گزش آغاز می‌شود. از آنجا که سم سریع عمل نمی‌کند شاید قربانی متوجه نشود که در معرض خطر جدی مرگ است و نیاز به کمک فوری پزشکی دارد.

مرگ دانشمند مشهور با نیش یک مار کوچک ولی مرگبار

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر