بلیت اتوبوس و مترو در تهران رایگان می‌شود؟

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری با رایگان شدن بلیت حمل و نقل عمومی موافق است. بهتر است بلیت حمل و نقل عمومی برای شهروندان رایگان شود. آیا این امر تحقق می‌یابد یا فقط در حد یک طرح و پیشنهاد بررسی نشده باقی مانده است؟
بلیت اتوبوس و مترو در تهران رایگان می‌شود؟
کد خبر : ۴۶۵۷۷

سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلام اینکه این شورا بنا دارد که  بلیت اتوبوس و مترو کلا به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: در این رابطه یک طرحی در کمیسیون داریم که در حال بررسی است؛ اما باید زیر ساخت این کار تعریف شود، ما این طرح را پیشنهاد دادیم و باید به نتیجه برسد تا بلیت مترو و اتوبوس رایگان شود.

وی تاکید کرد: شهرداری با رایگان شدن بلیت حمل و نقل عمومی موافق است و اصلا تخفیف بلیت برای دانش آموزان و دانشجویان مقدمه همین کار است! صدور بلیت خودش هزینه دارد و مردم چرا باید آن را بپردازند؟ بهتر است بلیت حمل و نقل عمومی برای افراد رایگان شود و در عوض آن عوارض‌هایی گرفته شود تا کارهای دیگر جلو بیفتد و برای مردم نتیجه داشته باشد؛ انشالله رایگان شدن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در این دوره حداقل برای قشری خلص به نتیجه می‌رسد.

موضوع رایگان شدن بلیت در شورا مطرح نشده است

این ادعا‌ها و طرح‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز نتیجه‌ای خاص از این صحبت‌ها ارائه نشده است و حتی برخی همچون آقای سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران معتقدند که با وجود کم بودن تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، رایگان کردن حمل و نقل عمومی فایده‌ای ندارد.

تشکری هاشمی در یک گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «این تعداد از مترو و اتوبوس اصلا جوابگو مردم ما نیست و هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم چه برسد به اینکه بخواهیم رایگان کنیم! موضوع رایگان شدن بلیت هم در شورا مطرح نشده اما شهرداری با طرح های تشویقی به دانش آموزان و دانشجویان به دنبال کاهش نرخ قیمت بلیت حمل و نقل عمومی است. تا زمانی که تعداد ناوگان اینطور است ما نمی‌توانیم کامل رایگان کنیم و اصلا ضرورتی برای این اقدام وجود ندارد. بهتر است شهرداری تهران در نگاه اول به فکر نوسازی و افزایش تعداد اتوبوس ها و واگن های مترو باشد.»

ارائه بلیط مترو و اتوبوس رایگان به دانشجویان و دانش‌آموزان

در حال حاضر تنها بلیت رایگان مربوط به گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی است که برای مهرماه توسط شورای شهر بر موافقت لایحه شهرداری تهران مصوب گردید.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ابتدای ماه جاری در جریان بررسی اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل و نقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در مهرماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که همه دستگاه‌ها مسئولیت خطیری در تحقق شعار سال دارند و این ارگان هم با ارائه لایحه‌ای به شورای شهر خواستار تخفیف به گروه دانش‌آموزی و دانشجویی شده است.

طبق اعلام شهردار تهران، درآمد ماهانه مترو ۱۰۵ میلیارد تومان و اتوبوسرانی ۴۵ میلیارد تومان است، آمار دقیقی برای دانشجویان و دانش آموزان وجود ندارد اما بر اساس آمار اولیه چهار درصد از دانش آموزان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کردند.

نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی با رأی گیری تصویب کردند که از ابتدای مهر ماه امسال تا ۱۵ روز کاری در مهر ماه اتوبوس و مترو برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان باشد و پس از آن تا انتهای مهر ماه نیز مقرر شد تا در قالب طرح یک فوریتی مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گیرد.

رقم ناشی از تخفیف ۱۰۰ درصدی برای دانشجویان و دانش آموزان در مهرماه و تخفیف ۳۰ درصدی برای دارندگان کیف پول شهروندی در این ماه در بخش مترو ۳۵ میلیارد تومان و در اتوبوسرانی ۱۵ میلیارد تومان است، در مجموع رقم این تخفیف ۵۰ میلیارد تومان برای یک ماه است.

 
 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر