جزئیات جدید از واریز ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از موافقت ضمنی دولت با اجرای همسان‌سازی در طول برنامه خبر داد.
جزئیات جدید از واریز ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان
کد خبر : ۴۷۰۶۹

همسان سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمد‌های بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد. همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود. اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استاندارد‌های جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است. با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از موافقت ضمنی دولت با اجرای همسان‌سازی در طول برنامه خبر داد.


محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در حاشیه نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه) مجلس و در جمع خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: شب گذشته جلسه‌ای ۳ ساعته بین رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وی افزود: در نهایت جمع‌بندی اولیه این شد که ما در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برسانیم و هدف گذاری شد که تا پایان برنامه هفتم شاهد تحقق این موضوع باشیم.


سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: موضوع مهم دیگر آن بود که اصلاحات ساختاری لازم در صندوق‌های بازنشستگی انجام شود تا مشکل ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مرتفع شود.

بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند. در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می‌یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبر‌های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

علی دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان عملیاتی می‌شود.


وی افزود: بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.


رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود.

وی تصریح کرد: بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد

میانگین حقوق حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری (در پایان خردادماه امسال) معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، این در حالیست که در پایان خردادماه سال گذشته این رقم معادل ۷ میلیون و ۹۴۲ هزارتومان بوده است.

به نقل از ایسنا به عبارتی میانگین حقوق این افراد نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۴۲ درصد افزایش داشته که این افزایش عمدتا ناشی از اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز ۱۳۹۹ و استمرار اجرای آن تا سال ۱۴۰۲ است.

براساس آمار منتشر شده از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان خردادماه سال جاری معادل یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۶۷ نفر است این درحالیست که تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان خردادماه سال گذشته معادل یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۷۵ نفر بوده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر