این باروهای غلط درباره سرطان سینه را دور بریزید

یک پزشک متخصص چند باور اشتباه درباره سرطان سینه را برشمرده است که دانستن آن خالی از لطف نیست.
این باروهای غلط درباره سرطان سینه را دور بریزید
کد خبر : ۴۷۳۱۳

یک متخصص رادیوتراپی با بیان اینکه ابتلا به سرطان سینه مساوی با پایان زندگی نیست و درمان در مراحل اولیه بیماری علاج بخش است، به بیان هشت باور غلط در خصوص سرطان سینه پرداخت.

دکتر ملیحه دیانی با بیان اینکه در زنانی که به صورت منظم و ماهیانه خود را معاینه می‌کنند احتمال تشخیص سرطان در مراحل اولیه و در نتیجه شانس درمان موفق بیشتر است، افزود: این باور نادرست که معاینات منظم باعث رشد توده‌های مخفی می‌شوند را باید فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه با انجام خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام توده‌های مخفی می‌توان قدمی در جهت حفظ سلامتی خود برداشت، تاکید کرد: انجام معاینات منظم سینه‌ها توسط خود فرد بهترین روش کشف هرگونه تغییر در بافت پستان و توده‌های مخفی است. مناسب‌ترین زمان معاینه هم از سن ۲۰ سالگی بصورت ماهیانه و در چند روز ابتدایی بعد از اتمام دوره قاعدگی است.

دیانی ادامه داد: معاینه توسط پزشک هم باید به صورت سالانه و یا در موارد خاص با فواصل کمتر انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سرطان (بدخیمی) سینه اولین سرطان شایع و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است، گفت: باید توجه داشت که سرطان سینه در بین مردان نیز دیده می‌شود.

دیانی افزود: عوامل مختلفی در بروز این سرطان نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سن، سابقه خانوادگی مثبت، شروع زودرس قاعدگی، یائسگی دیررس، نداشتن سابقه زایمان، مصرف سیگار، مصرف دارو‌های هورمونی طولانی مدت، چاقی و مصرف بی رویه چربی‌ها بخصوص در میانسالی را نام برد.

وی اظهار کرد: از علایم شایع سرطان می‌توان به وجود توده و تورم در بافت پستان، خارش و تغییرات پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل اشاره کرد.

وی در ادامه به هشت باور نادرست در خصوص سرطان سینه اشاره کرد و گفت: اینکه افراد سالمند به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند باور غلطی است و در هر سنی می‌تواند اتفاق بیافتد.

دیانی به دومین باور غلط در خصوص سرطان سینه اشاره و عنوان کرد: همچنین اگر شما یک فاکتور خطر برای سرطان پستان دارید، الزاما به آن مبتلا نخواهید شد.

وی به یک باور غلط دیگر در خصوص سرطان سینه اشاره کرد و گفت: اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد باعث حفاظت شما از ابتلا به سرطان نخواهد شد و تنها حدود ۱۰ درصد موارد سرطان پستان به دلیل سابقه خانوادگی اتفاق میافتد.

این متخصص رادیوتراپی با بیان اینکه سرطان سینه تنها مختص زنان نیست، گفت: احتمال ابتلای مردان هم به سرطان پستان وجود دارد.

وی گفت: همچنین لمس هر توده در پستان نشان دهنده وجود بدخیمی نیست.

دیانی به ششمین باور غلط در خصوص سران سینه اشاره کرد و گفت: استفاده از دئودورانت‌ها و... موجب ابتلا به سرطان سینه نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سرطان‌های پستان الزما با درد همراه نیستند، گفت: اغلب توده‌های بدون درد از نشانه‌های اولیه سرطان پستان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نیاز به انجام بیوپسی - در صورت تشخیص پزشک - موجب انتشار و پخش بیماری نخواهد شد، افزود: با باور نادرست پخش بیماری به دنبال نمونه برداری، تشخیص و درمان به موقع و موثر را به تاخیر نیندازید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر