کدام تولیدکنندگان و فروشندگان بی‌دردسر مالیات نمی‌دهند ؟

شاهرخی گفت: حدود ۳ تا ۴ هزار سایت یا پیج اینترنتی داریم که تمام مالیات آن‌ها را اداره مالیات از مغازه‌های گل فروشی که جواز کسب دارند، اخذ می‌کند.
کد خبر : ۴۸۷۱۸

ترفند‌های فرار از مالیات در بسیاری از مشاغل دیده می‌شود و بسیار با این موضوع روبرو شدیم که افراد در کسب و کارشان در تلاش هستند که از درآمدشان کمترین درصد را بابت مالیات بپزداند. با این حساب، اما اداره امور مالیاتی برای تمام کسب و کار‌های دارای مجوز طبق فرمول مشخص و معینی مالیات معین می‌کند.

حال به سراغ کسب و کار گل فروشی رفتیم و به این موضوع رسیده‌ایم که برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان گل مخصوصا در حوزه گل‌های تزئینی مربوط به مراسم‌های مهمانی و گل آرایی‌های مخصوص تالار‌ها و باغ تالار‌ها به شیوه‌ای کاملا بی‌دردسر فرار مالیاتی انجام می‌دهند. در همین زمینه در گفتگو با اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که درادامه می‌خوانیم.

موسسه‌های گل آرایی یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند
اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران درگفتگو با گسترش نیوز گفت: در حال حاضر در تهران ۱۰۰۰ گل فروشی داریم که دارای جواز فعالیت هستند. حدود ۳ تا ۴ هزار سایت یا پیج اینترنتی داریم که تمام مالیات آن‌ها را اداره مالیات از مغازه‌هایی که جواز کسب دارند، اخذ می‌کند. به عنوان مثال موسسه‌هایی که در باغ‌های مختلفی از جمله باغی در کرج، حدود ۳ میلیارد گل آرایی انجام می‌دهند و این پروژه را با حدود ۴۰ کارگر به سرانجام می‌رسانند، مطمئن باشید که حتی یک ریال هم بابت آن مالیات نمی‌پردازند، چون جواز کسب و کار ندارند تا اداره مالیات برای آن‌ها مالیات وضع کند.

وی در ادامه افزود: در عوض مالیاتی که باید موسسات بپردازند را گل فروش‌ها متحمل می‌شوند، چون در این پروژه‌های عظیم گل‌های زیادی مصرف می‌شود. مثلا اگر فردی بخواهد باغ یا باغ تالاری را خودش گل آرایی کند این پیشنهاد مورد قبول واقع نمی‌شود و تالار‌ها اکثرا می‌گویند گل آرایی به عهده خودشان است، چون اغلب این تالار‌ها با جایی قرارداد دارند؛ بنابراین این باغ‌ها وتالار‌ها مالیات نمی‌دهند، اما به دلیل اینکه گل برای مراسم مصرف می‌شود و این گل از گل فروش‌ها تهیه می‌شود، مالیات را باید این افراد بپردازند. این هم بهانه‌ای شده است که برخی تولیدکنندگان گل برای فرار از مالیات به راه اندازی این موسسه‌ها روی آورند و دیگر به صورت مغازه‌های گل فروشی کمتر فعالیت داشته باشند.

آیا واردات گل به کشور وجود دارد؟
رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان رز هلندی در کشور وجود دارد و خرید و فروش می‌شود معمولا به صورت قلمه وارد کشور می‌شود. چون رز هلندی به این صورت است که بعد از چند سال گل دهی از میزان آن کاسته شده و ضعیف می‌شود و بنابراین باید قلمه جدید وارد کشور شود.

شاهرخی ادامه داد: گروهی در جهاد کشاورزی وجود دارد که در آن اعلام می‌شود به فرض این تعداد قلمه رز هلندی احتیاج است. ولی در مجموع تاکید می‌کنم که هیچ نوع گل شاخه وارد کشور نمی‌شود. کشور ما از نظر گل‌های ریشه ای، باغچه‌ای و آپارتمانی خود کفا شده است و حتی در زمینه صادرات گل هم فعالیت داریم. خوشبختانه در شمال کشور، ورامین و محلات از نظر میزان گل‌های ریشه‌ای و آپارتمانی وضعیت مناسبی را داریم. عده‌ای از گل فروش‌ها در دوران کرونا به تکثیر و نگهداری گل‌های آپارتمانی روی آوردند به این دلیل که در این دوران درمورد فروش گل‌های شاخه‌ای با ضرر روبرو بودند و میزان فروش گل‌های آپارتمانی به مراتب بیشتر از فروش گل‌های شاخه‌ای بود.

وی تصریح کرد: دلیل گرانی گل شاخه‌ای در چند وقت اخیر هم این بود که خیلی از باغبانان و تولیدکنندگان گل در کشور ما سبک کاشت‌شان را عوض کردند و از گل شاخه‌ای به گل آپارتمانی روی آوردند. به این دلیل که گل آپارتمانی خراب شدنی نیست، ولی گل شاخه‌ای در صورتیکه خریداری نشود، خراب شده و منجر به ضرر تولیدکننده می‌شود.

وضعیت صادرات گل در کشور
رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پایان به گسترش نیوز گفت: در حال حاضر صادرات گل شاخه از کشور ما به صورت محدود وجود دارد، اما در زمینه صادرات گل‌های ریشه‌ای و آپارتمانی آمار خوبی در صادرات داریم. به عنوان مثل به کشور‌های آذربایجان، ارمنستان و عراق و مخصوصا اربیل عراق صادرات گل در حال انجام است. قیمت گل‌های کشور ما نسبت به قیمت دلار برای کشور‌های هدف صادرات، ارزان تمام می‌شود. کشور ما در زمینه صادرات گل با قیمت جهانی نمی‌تواند رقابت کند، ولی در مجموع قیمت تمام شده گل برای کشور‌هایی که از ما گل می‌خرند به مراتب ارزان‌تر از دیگر کشور‌ها است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر