ستون‌های چهلستون در خطر ریزش

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: سوراخ‌های ایجاد شده روی ستون‌های چهلستون ناشی از وجود موریانه نیست.
ستون‌های چهلستون در خطر ریزش
کد خبر : ۴۹۱۰۳

حمیدرضا محققیان با اشاره به تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر تخریب برخی از ستون‌های کاخ چهل‌ستون اصفهان توسط موریانه، اظهار داشت: سوراخ‌هایی که روی ستون‌های چهلستون موجود است صرفاً مربوط به زمان حال نیست و از بدو زمانی که چهلستون ساخته‌شده ستون‌ها مورد حمله آفات قرار گرفتند.

وی ادامه داد: داخل ستون‌های چهلستون کلاف فلزی کار شده است و استحکام این ستون‌ها خیلی زیاد بوده و امکان فرو ریختن وجود ندارد و چیزی که در رسانه‌ها منتشرشده پوسته چوبی بر روی این ستون‌هاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: موریانه برای ساخت لانه یک مسیر مشخصی دارد، به اصطلاح یک کانال‌های گلی ایجاد می‌کند و بیشتر هم مربوط به اجزای چوبی که به دیوار و اجزای ساختمان اتصال دارند می‌شود و درنتیجه به اجزایی مثل ستون‌ها در شرایط بسیار نادر حمله می‌کنند.

وی با بیان اینکه سوراخ‌ها ناشی از وجود موریانه نیست، تصریح کرد: این سوراخ‌ها ناشی از آفت سوسک چوب است و مربوط به اکنون هم نیست و این سوسک‌ها چوب را به‌عنوان مواد غذایی مصرف می‌کنند و یک ایرادی که این سوسک چوب دارد مثل موریانه زندگی وابسته به کلونی ندارد کلونی‌ها را می‌توان از بین برد.

محققیان با بیان پیچیدگی نابودی سوسک چوب، ادامه داد: این سوسک‌ها فرایند تخریبی آهسته‌ای دارند ولی پرواز می‌کنند و هر بار که با استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی قصد از بین بردن این سوسک‌ها را داشته باشیم یک سوسک بالغ که پرواز کند و مجدداً روی چوب بنشیند لارو تولید می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم از مواد سمی برای کشتن چنین آفاتی استفاده کنیم، روی تزئینات و چوب‌های تاریخی لکه و تغییر رنگ ایجاد شده یا باعث اسیدی شدن چوب می‌شوند و به همین دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای آفت‌زدایی محدود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، با بیان روش کنترل این سوسک‌ها گفت: ما با شرکت‌هایی که برای کنترل این سوسک‌ها از آفت‌کش‌های گازی استفاده می‌کنند قرارداد بسته‌ایم و روند افت زدایی انجام می‌شود ولی این‌ سوسک‌ها چیزی نیست که بتوان در یک مرحله از بین برد و از سمی هم که ماندگاری بالا دارد نمی‌توان استفاده کرد.

وی افزود: تخریب‌های این چنینی یک معضل بزرگ بین آثار چوبی در تمامی کشورهای پیشرفته است و دغدغه تخریب وجود دارد و ما نمی‌توانیم سم‌پاشی را متوقف کنیم و این قضیه نیازمند کنترل و ارزیابی سالانه است.

 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر