ظروف سرطانزای آشپزخانه را بشناسید

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که لوازم خانگی، بنزن بیشتری نسبت به دود تنباکوی دست دوم منتشر می‌کند.
ظروف سرطانزای آشپزخانه را بشناسید
کد خبر : ۴۹۶۵۹

نتایج تحقیق جدید نشان داده است که وسایل گازسوز می‌توانند سطح بنزن شیمیایی در داخل خانه را افزایش دهند که عامل سرطان‌زا شناخته شده‌ای است و در دود سیگار نیز یافت می‌شود. بر اساس این تحقیق به رهبری دانشگاه استنفورد آمریکا، غلظت بنزن داخل خانه که در شعله‌های اجاق گاز تشکیل می‌شود، می‌تواند بدتر از غلظت متوسط ناشی از دود تنباکوی دست دوم باشد.

 
 

چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در حالی که قانون‌گذاران، کارشناسان و به‌طور تقریبی همه افراد، درباره ممنوعیت‌های بالقوه اجاق‌های گاز بحث می‌کنند، ممکن است مصرف‌کنندگان بخواهند این بحث‌ها را تمام کنند و هرچه زودتر وسایل برقی را جایگزین وسایل گازسوز کنند.

نه تنها وسایل برقی کم مصرف می‌توانند باعث صرفه‌جویی زیادی در قبض‌های انرژی ماهانه صاحبان خانه شوند، بلکه می‌توانند کیفیت هوای درون خانه‌ها را نیز بهبود بخشند و مشکلات بالقوه سلامتی، به‌ویژه در میان کودکان خردسال را کاهش دهند. به‌علاوه، با معافیت‌های مالیاتی جدید، این لوازم گران‌قیمت ممکن است با نرخ‌های بسیار تخفیف‌خورده در دسترس باشند.

انجمن سرطان آمریکا هشدار می‌دهد که یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد وسایل گازسوز، آزاد شدن بنزن است که با آسم دوران کودکی همچنین افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان خون مرتبط است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، بنزن یک مایع قابل اشتعال در دمای اتاق است که به سرعت در هوا تبخیر و یکی از مواد شیمیایی پرمصرف در ایالات‌متحده محسوب می‌شود که در پلاستیک‌ها، مواد شوینده، آفت‌کش‌ها، بنزین، دود سیگار و غیره یافت می‌شود.

دانشگاه استنفورد، ۸۷ خانه در سراسر کالیفرنیا و کلرادو را با استفاده از احتراق پروپان و گاز متان برای تعیین میانگین سطح بنزن در آشپزخانه‌ها و اتاق خواب‌ها مورد بررسی قرار داد.

نتایج این تحقیق نشان داد که غلظت این گاز در داخل خانه بسیار بالاتر از معیارهای بهداشتی توصیه شده در برخی از خانه‌ها حتی پس از خاموش شدن دستگاه‌هاست، در واقع با این دستگاه‌ها کیفیت هوای داخل ساختمان کاهش یافته و خطر ابتلا به بیماری در طول زمان افزایش یافته است.

در ۲۹ درصد از زیرمجموعه‌های مورد بررسی، نتایج نشان داد که «یک مشعل گازی با دمای بالا یا یک اجاق با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت، غلظت بنزن آشپزخانه را بالاتر از محدوده بالای غلظت بنزن داخلی مرتبط با دود تنباکوی دست دوم افزایش می‌دهد».

چرا این یافته‌ها نگران‌کننده هستند؟

محقق ارشد این تحقیق، یانای کاشتان گفت: اگر در حال تنفس گاز بنزن هستید، در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارید.

بر اساس گزارش‌ها، این تحقیق جدید اولین موردی است که آلودگی بنزن را حین استفاده از دستگاه گازسوز ثبت کرده است و نشان می‌دهد که نرخ بنزن صدها برابر بیشتر از مطالعات قبلی است که بر نشتی گاز نسوخته به خانه‌ها متمرکز شده بود.

علاوه بر کیفیت پایین‌تر هوای درون خانه و افزایش خطر نگرانی‌های بهداشتی، آلودگی مضر ناشی از سوختن گاز نیز به گرمای بیش از حد سیاره ما کمک می‌کند که باعث رویدادهای جوی شدیدتر می‌شود و خانه‌ها و سلامت ما را حتی بیشتر تهدید می‌کند.

برای محافظت از خانه و سلامت خود چه کنیم؟

اگر در حال حاضر از یک وسیله گازسوز استفاده می‌کنید، سیستم‌های تهویه خانه خود را بررسی تا از عملکرد مطلوب اطمینان حاصل کنید. جایگزین کردن اجاق برقی یا القایی و تشویق دیگران به انجام همین کار می‌تواند به کاهش مواجهه با مواد شیمیایی مضر مانند بنزن کمک کند.

حمایت از مقررات مبتنی بر علم و انگیزه‌های بیشتر برای اتخاذ راه‌حل‌های انرژی پاک ممکن است اثرات سوختن گاز و اثرات مضر مواد شیمیایی آلاینده‌ای را که آزاد می‌کنند کاهش دهد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر