پلیس ایران هوشمندسازی می‌شود

هوشمندسازی پلیس، امری ضروری برای اقدامات پلیس است.
پلیس ایران هوشمندسازی می‌شود
کد خبر : ۴۹۶۹۲

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: آنچه که در اذهان مردم از ابتدای تشکیل جوامع شکل گرفته آن است که تبهکاران و خلافکاران همواره یک قدم از پلیس جلوتر هستند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ادوات حرفه‌ای هوشمندسازی همچون، دوربین‌های حرفه‌ای، اینترنت، ماهواره و … باعث شده که امروزه پلیس و نیرو‌های حافظ امنیت، با استفاده از این تجهیزات بر متخلفان و تبهکاران پیشی بگیرد.

وی گفت: تجربه نشان داده است، هرگاه نیروی‌های حافظ امنیت موفق به استفاده از تجهیزات هوشمند و حرفه‌ای بوده‌اند، توانسته‌اند موضوع امنیت و احساس امنیت را در جامعه بهتر جاری سازند و در برابر تبهکاران و متخلفان عملکرد بهتری داشته باشند؛ هوشمندسازی پلیس، فرایندی مستمر و دائمی در برنامه‌های راهبردی پلیس است که نباید متوقف یا از سرعت آن کاسته شود، چراکه با کمترین وقفه، دیگر اقدامات انجام شده نیز کارایی خود را از دست داده و اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد.

سردار محمدیان افزود: این هوشمندسازی، به موازات رشد تکنولوژی و ابزار‌های ارتباطی و خدماتی در راستای تسهیل مأموریت‌های پلیس، رو به افزایش بوده که مهم‌ترین هدف آن، کاهش بوروکراسی اداری، جلوگیری از هدر رفت وقت و انرژی مردم و مراجعان، افزایش سرعت در ارائه خدمات است.

رئیس پلیس تهران بزرگ ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت مانند راه اندازی سایت‌ها و رسانه‌های برخط، دوربین‌های حرفه‌ای، اپلیکیشن‌های خدمات رسان، تجهیزات و تکنولوژی‌های بیومتریک، دسترسی به سیستم جامع اطلاعات برای تشخیص هویت، انگشت نگاری و سازماندهی و بازیابی اطلاعات افراد در پلیس آگاهی، استفاده از دوربین‌های پیشرفته دید در شب و حرارتی، ریز پرنده‌ها و دستگاه‌های تصویربرداری در مرزبانی، راه اندازی سامانه داشبورد و کنترل برخط گشت‌های پلیس، اپلیکیشن پلیس من، ارائه خدمات نقل و انتقال خودرو، کروکی‌های الکترونیکی در پلیس راهور و بسیاری از خدمات دیگر در حوزه تمام پلیس‌های تخصصی، همه و همه می‌تواند گام‌های مؤثری در راستای افزایش سطح هوشمندی پلیس باشد.

وی گفت: پلیس نیز با در نظر گرفتن لزوم تهیه زیرساخت‌های هوشمندسازی در سال‌های اخیر، قدم‌های تازه‌ای در این مسیر برداشته و سعی کرده با اشراف اطلاعاتی، تهیه سیستم‌های جامع مدیریتی و اطلاعاتی، تربیت نیرو‌های متخصص و متعهد و تکیه بر ابزار‌های نوین، خود را به روز نگه دارد که برای مثال مجهز شدن لباس مأموران در صحنه به دوربین و ثبت و ضبط دقیق لحظات اجرای مأموریت را می‌توان نمونه‌ای از هوشمندسازی پلیس، رعایت حقوق مأموران و حتی حقوق مجرمان برشمرد.

رئیس پلیس تهران بزرگ ادامه داد: پلیس همواره با رویکرد پیشگیری و اقدامات پیش دستانه، به دنبال برنامه تحولی در استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های روز در راستای هوشمندسازی است چراکه بهره‌گیری از ابزار‌های نوین در هر سطحی می‌تواند "امنیت پایدار" را به ارمغان آورد؛ امنیتی که در هرلحظه از شبانه روز و با استفاده از تجهیزات مدرن اطلاعاتی و مدیریتی قابل کنترل و ردگیری است و می‌تواند آرامش روانی را برای جامعه و شهروندان به همراه داشته باشد.

سردار محمدیان بیان کرد: از آنجا که یکی از رویکرد‌های مهم پلیس، تقویت رویکرد جامعه محوری، ارتباط اطمینان بخش با شهروندان و در عین حال کاهش برخورد‌های فیزیکی است، رسیدن به قله هوشمند سازی و عدم وقفه در یک نقطه، چشم‌انداز نیروی انتظامی بوده و خوشبختانه در سال‌های اخیر پلیس تهران بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی افزود: البته لزوم حمایت و پشتیبانی از پلیس از سوی دستگاه‌های ذیربط و تأمین اعتبارات لازم برای تزریق تجهیزات به بدنه پلیس و آموزش‌های لازم می‌تواند به هموارتر شدن مسیر رسیدن به هوشمندسازی پلیس کمک کند.

رئیس پلیس تهران بزرگ بیان داشت: هوشمندسازی پلیس از سال‌ها قبل در نیروی انتظامی قوت کلید خورده و بر اساس چشم‌انداز کلی فرماندهی کل انتظامی کشور، قرار است تمام خدماتش چنان باشد که بر ارتقای سطح کیفیت امنیت شهروندان مؤثر بوده و سرعت خدمات رسانی به مردم را افزایش دهد.

سردار محمدیان گفت: "امنیت پایدار"، ماحصل هوشمندسازی پلیس و حرکت اجتناب ناپذیری است که با تهیه زیرساخت‌ها و در صدر اولویت‌های پلیس، به سرعت به پیش می‌رود و می‌تواند خلاء‌های ناشی از نیروی انسانی را پوشش داده و "تحول سیستمی" را موجب شود.

وی بیان داشت: از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد "کلانتری هوشمند" اشاره کرد که این اقدام نیز یکی دیگر از موارد هوشمندسازی پلیس است که به دلیل مراجعه دائمی و بسیار مردم به این اماکن می‌تواند پلیس را در راستای پاسخگویی بهتر، سریع‌تر و گذر از مرحله سنتی بودن پلیس به مدرن، یاری کند.

سردار محمدیان افزود: بدون شک هوشمند شدن پلیس موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم شده و علاوه بر سرعت در انجام امور، رضایت بخشی شهروندان را نیز به همراه خواهد داشت که این همان "امنیت پایدار" در حوزه‌های مختلف فیزیکی، روانی و ذهنی مردم است.

وی در پایان گفت: امید است که با یکپارچه سازی امور و یاری دستگاه‌های ذیربط، سرعت هوشمندسازی پلیس بیش از پیش افزایش یافته و آثار و نتایج خود را در امور روزانه پلیس و مردم نشان دهد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر