جدول | این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان گران شد

براساس رصد بازار بررسی برخی از خودرو‌های وارداتی در سومین هفته آبان ماه رشد حداقل ۳۰۰ میلیونی و حداکثر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی را تجربه کردند.
جدول | این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان گران شد
کد خبر : ۴۹۹۹۷

ارزیابی بازار وارداتی‌ها در هفته سپری شده از افزایشی شدن قیمت این دسته از خودرو‌ها حکایت دارد، بطور مثال «میتسوبیشی اوتلندر» در این مدت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

براساس رصد بازار بررسی برخی از خودرو‌های وارداتی در سومین هفته آبان ماه رشد حداقل ۳۰۰ میلیونی و حداکثر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی را تجربه کردند.

فعالان بازار خودرو معتقدند نزدیک شدن خودرو‌های وارداتی به بازار موجب شد تا شاهد آشتی خریداران این خودرو‌ها در بازار بودیم و به نوعی سروکله متقاضیان این خودرو‌ها در بازار پیدا شد. اما چه عاملی موجب شد تا خریداران این خودرو‌ها وارد بازار شوند، فعالان بازار خودرو در این خصوص به دو دلیل اعلام قیمت برخی از خودرو‌های وارداتی و باز شدن سایت انتخاب این دسته از خودرو‌ها اشاره می‌کنند. البته به گفته فعالان بازار خودرو شوک قیمتی دلار در روز‌های آغازین جنگ غزه مسبب ورود پول به این بخش بازار بعد از حدود یکسال بود و بازار به حرکت درآمد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جانشینی برای خودرو‌های ارزیابی شده وجود ندارد، عملا هر تقاضایی می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار شود.

از سوی دیگر سومین دوره ثبت‌نام برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی که پس از نام نویسی در مرحله اول و اخذ نوبت دریافت، از روز سه‌شنبه می‌توانستند از بین شش خودروی وارداتی عرضه شده، سه اولویت مورد نظر خود را در سامانه یکپارچه انتخاب کنند، امشب به پایان خواهد رسید. بسیاری تصور می‌کردند با مشخص شدن وضعیت سری اول ثبت نام کنندگان که از اواخر سال گذشته ۵۰۰ میلیون پول بلوکه شده داشتند بازار وارداتی‌ها شکل و شمایل کاهشی به خود خواهد گرفت. اما قیمت مصوب وارداتی‌ها نتوانست نظر این بازار را جلب کند و با این شرایط شاهد افزایش قیمت این خودرو‌ها در بازار بودیم.

در هفته‌ای که گذشت قیمت قطعی برخی از خودرو‌های وارداتی هم مشخص شد. مثلا دو محصول جتا که زیرمجموعه فولکس واگن محسوب می‌شوند بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد قیمت‌گذاری شدند.

روند قیمت‌گذاری شده موجب شد تا بازار وارداتی‌ها از چله خارج شود و با این شرایط سمت و سوی این بازار در هفته جاری افزایشی رقم خورده است.

قیمت وارداتی‌ها در بازار

اما خودرو‌های وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می‌دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاری با کارکرد ۳۵ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ تا ۴ میلیارد و ۸۰۰ در بازار قیمت‌گذاری شد، این افزایش نسبت به آخرین روز‌های مهر باز می‌گردد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودرو‌های وارداتی موجب شده تا برخی از این خودرو‌ها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودرو‌هایی وارداتی می‌توان به «رنوتالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر هم در بازار با بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا ۳ و میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به بازه زمانی مورد بررسی می‌توان گفت رشدی گفت رشدی حدود ۶۰۰ میلیونی داشته است.

اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده با کارکرد ۲۲ هزار تا کارکرد با دامنه نوسانی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون در بازار قیمت‌گذاری شد و با این دامنه نوسان افزایش ۳۰۰ میلیونی را تجربه کرد.

اما «میتسوبیشی اوتلندر» در هفته سپری شده با کارکرد ۵۵ هزار کیلومتر با بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت‌گذاری خورد. این خودرو در بازه زمانی مورد بررسی رکورد افزایش قیمت را شکست و دامنه نوسان آن به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX۳۵» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد هم در هفته سپری شده با قیمت ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله شد و با این شرایط با افزایش ۶۰۰ میلیونی وارد کانال جدید شد.

جدول | این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان گران شد

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر