رویترز نوشت : شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند

اگرچه قدرت‌های غربی ایران را با قطعنامه‌ای الزام آور در ماه سپتامبر تهدید کردند، اما مقامات ارشد غربی اذعان دارند که این امر در حال حاضر غیرممکن است.
رویترز نوشت : شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند
کد خبر : ۵۰۶۶۶

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که با وجود تهدید‌های غرب مبنی بر تصویب قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا چنین قطعنامه‌ای را در نشست آتی شورای حکام تایید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آگاه غربی نوشت که بعید است در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شود. دولت آمریکا در حال حاضر درگیر جنگ غزه است و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در راه است.

مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند که احتمال تصویب این قطعنامه در نشست بعدی شورای حکام اندک است. زیرا آمریکا می‌خواهد از تنش‌های دیپلماتیک و هسته‌ای با تهران جلوگیری کند.

بر اساس یکی از دو گزارش محرمانه سازمان انرژی اتمی که رویترز به دست آورده است، ایران اکنون اورانیوم ۶۰ کافی برای ساخت سه بمب هسته‌ای دارد.

اگرچه قدرت‌های غربی ایران را با قطعنامه‌ای الزام آور در ماه سپتامبر تهدید کردند، اما مقامات ارشد غربی اذعان دارند که این امر در حال حاضر غیرممکن است.

در این گزارش به نقل از چهار مقام آمریکایی آمده است: «در شرایط کنونی، احتمالاً بیانیه‌ای قاطع، اما غیر الزام آور اتخاذ خواهد شد که ایران را به اتخاذ تدابیر جدی تری در نشست شورای حکام سال آینده تهدید می‌کند».

علاوه بر این، یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کنیم. زیرا این امر می‌تواند آن‌ها را مجبور به غنی سازی ۹۰ درصدی (اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته ای) کند.

علاوه بر این، دو دیپلمات غربی دیگر گفتند تنها اقدام ممکن در ماه‌های آینده حمایت از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تقویت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل خواهد شد یا خیر. اما این کشور در حال حاضر به غنی سازی خود ادامه خواهد داد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر