فهرست غذاهای ممنوعه برای ماه آخر پاییز

فصل پاییز با هوای سرد و خشکی که دارد الزامات خاصی دارد و برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود در این فصل باید از برخی غذا‌ها دوری کنیم و برخی از غذا‌ها را بیشتر مصرف کنیم.
فهرست غذاهای ممنوعه برای ماه آخر پاییز
کد خبر : ۵۱۰۶۱

با ورود به ماه آخر فصل پاییز، تغییرات ناگهانی آب و هوا باعث شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. وقتی ناگهان وارد فصل سرد پاییز می‌شویم، بدن به گرمای تابستان عادت می‌کند. مراقبت‌های بهداشتی، گرم نگه داشتن بدن، پوشیدن لباس مناسب و خوردن غذای گرم بهترین راه برای محافظت از خود در برابر سرماخوردگی در این فصل است.

غذا‌های پاییزی معمولاً شامل غذا‌های گرم است. اما میوه‌های فصل پاییز نیز به دلیل داشتن ویتامین C از سرماخوردگی و گلودرد جلوگیری می‌کنند.

به جای سرخ کردن از سیب زمینی کبابی استفاده کنید
مصرف غذا‌های سرخ شده در فصل پاییز باعث گلودرد در صبح می‌شود. یکی از بهترین غذا‌های فصل پاییز سیب زمینی کبابی است. اگر رژیم دارید، می‌توانید عصر‌ها سیب زمینی کبابی بخورید. در عوض شب خود را با میوه‌های گرم شروع کنید.

ادویه و فلفل سیاه را به غذا اضافه کنید تا تندتر شود. برای خوشمزه‌تر کردن سیب زمینی کبابی، مقداری روغن زیتون اضافه کنید. خواهید دید که به یک غذای خوشمزه تبدیل می‌شود.

خوردن اسفناج در پاییز
اسفناج یکی از غذا‌های مناسب برای فصل پاییز است. این سبزی بافت گرمی دارد و می‌تواند یک وعده غذایی مقوی و کامل برای روز‌های سرد پاییزی باشد. می‌توانید اسفناج را با ماست بخورید. گفته می‌شود اسفناج را نباید با لبنیات مصرف کرد، زیرا حاوی آهن است. اگرچه میزان آهن موجود در اسفناج زیاد نیست، اما به دلیل یک اشتباه این وضعیت همه گیر شده است.


مصرف گوشت ماهی در فصل پاییز
گوشت ماهی یکی از غذا‌های سرد محسوب می‌شود. با این حال می‌تواند یکی از غذا‌های فصل پاییز باشد. برای از بین بردن سردی گوشت ماهی ادویه جات اضافه کنید. برای گرم شدن با نعنا بخورید. از آنجایی که قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید به دلیل کاهش نور خورشید کاهش می‌یابد، بدن به ویتامین D بیشتری نیاز دارد. با این حال می‌توانید با مصرف ماهی این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهید.

مصرف تخم مرغ آب پز
یکی دیگر از غذا‌هایی که باید در پاییز بخورید تخم مرغ است. این ماده مغذی به دلیل داشتن پروتئین و امگا ۳ برای تقویت بدن ضروری و ضروری است. اما در پاییز آن را به جای سرخ شده آب پز میل کنید. یکی از راه‌های گرم نگه داشتن بدن در روز‌های سرد، افزودن ادویه و فلفل به وعده‌های غذایی است. فلفل سیاه را به تخم مرغ اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

مصرف بروکلی
کلم بروکلی یکی از مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین است. از طرفی یکی از انواع سبزی‌های گرم محسوب می‌شود. گنجاندن کلم بروکلی در سبد غذایی به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند و اثری بر افزایش دمای بدن دارد. می‌توانید کلم بروکلی را به صورت پخته و همراه با غذا بخورید. همچنین این گیاه غذای خوشمزه‌ای برای تهیه سالاد به حساب می‌آید.

مصرف لبنیات در فصل پاییز
از آنجایی که لبنیات دمای بدن را کاهش می‌دهد، مصرف بیش از حد آن‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر می‌خواهید از سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری کنید، بهتر است لبنیات زیاد مصرف نکنید. ماست و دوغ باعث سردی و تولید بلغم در بدن می‌شود.

خوردن سیر و زنجبیل
یکی دیگر از غذا‌های مناسب برای فصل پاییز، غذا‌های گرم است. سیر یکی از غذا‌هایی است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. حتی گفته می‌شود در صورت وجود التهاب یا عفونت در بدن می‌توانید با مصرف سیر آن را درمان کنید.

اگر در روز‌های سرد پاییزی (صبح و عصر) مجبورید بیرون از منزل باشید، خوردن چای زنجبیل و سیر را فراموش نکنید. در هر صورت برای تغذیه مناسب در فصل پاییز از دیدگاه طب سنتی خوردن این غذا‌ها ضروری است.

یکی دیگر از غذا‌های مناسب برای فصل پاییز، انواع سوپ و دلمه است. خوشبختانه در کشور ما انواع سوپ و سوپ کم است. سوپ مرغ را با جعفری، پیاز، کمی پودر سیر و فلفل سیاه درست کنید. هویج همچنین به تقویت بینایی کمک می‌کند و ویتامین A بدن را در پاییز تامین می‌کند.

هویج یکی از غذا‌های خونسرد است. اما اگر به صورت پخته و در غذا مصرف کنید باعث سردی نمی‌شود.

دمنوش‌های گیاهی مناسب فصل پاییز
دم کرده‌های مناسب برای این فصل وجود دارد، درست است که از آن‌ها غافل نشوید. اگرچه نوشیدن چای خستگی را از بین می‌برد. با این حال این نوشیدنی زیبای ایرانی‌ها بدن را سرد می‌کند. برای فصل پاییز بهتر است دمنوش‌های گرم مانند آویشن، دارچین، اسطوخودوس، چای با، آویشن، آویشن و هل را انتخاب کنید. هدف ما از تبیین توصیه‌های پاییزی طب سنتی گرم نگه داشتن بدن است.

کمتر غذای منجمد و باقی مانده، باقی مانده سرخ شده، سس، کنسرو، پنیر پیتزا، تنقلات بسته بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پررنگ مصرف کنید.

در این فصل به دلیل خنکی شب‌ها و افزایش صفرا املاح وارد شده به بدن به صورت تجمعی با خون مخلوط می‌شود؛ بنابراین استفاده از ملین‌ها برای از بین بردن مواد نمکی و تلخ قلیایی (سودا) از خون مناسب است.

ضمناً با توجه به اینکه طبیعت پاییز سرد و خشک است مصرف موادی که باعث سردی یا خشکی بدن می‌شود باید کاهش یابد. موادی مانند سیر و غذا‌های حاوی ادویه‌های زیاد مانند سوسیس، کالباس و نمک مانند آب، سرکه، آبلیمو و غذا‌های حاوی نمک زیاد مانند ترشی باعث کاهش رطوبت بدن و افزایش خشکی می‌شود؛ بنابراین در استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید.

این غذا‌ها را نخورید یا کمتر مصرف کنید
سایر غذا‌هایی که در فصل پاییز باید به حداقل برسند عبارتند از: غذا‌های آماده، منجمد و باقی مانده، باقی مانده سرخ شده، سس، کنسرو، پنیر پیتزا، تنقلات بسته بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پررنگ، مواد حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده، نان یا خمیر باگت، گوشت گاو. گوشت و گوساله.

البته این غذا‌ها در هر چهار فصل مضر هستند، اما در این فصل باید بیش از هر زمان دیگری از مصرف آن‌ها پرهیز کنید. همچنین بادمجان، ماهی شور و دودی، پنیر شور، ماست، کره و کشک، قارچ، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش (لیمو، گریپ فروت، انار ترش و پرتقال ترش)، عدس، لوبیا سبز و …. همچنین باید مصرف خود را کاهش دهید؛ و در صورت مصرف هر یک از این غذا‌ها باید به درستی مصرف شود.

منبع: سایت فارسی

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر