کشورهای همسایه به کمک مسافران ایرانی می‌آیند

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از تأمین ارز‌های محلی برای مسافران ایرانی عازم کشورهای همسایه خبر داد.
کشورهای همسایه به کمک مسافران ایرانی می‌آیند
کد خبر : ۵۲۲۶۶

علی سعیدی اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار شد، ایرانیانی که قصد سفر به کشورهای همسایه در قالب مسافر یا گردشگر دارند، ارز همان کشور را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود:‌ این سفرها شامل سفرهای زیارتی به عراق است که براساس دینار پرداخت می‌‌شود. سفر به عربستان بابت حج به شکل ریال عربستان، سفر به ترکیه به شکل لیر و سفر امارات به شکل درهم تأمین می‌شود.

به گفته سعیدی، مطالعات و اقدامات اجرایی برای تأمین ارزهای محلی انجام شده و بانک‌های عامل هم به عنوان لجستیک و پشتیبان برای تأمین ارزهای محلی آماده شده‌اند.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: ما درصدد هستیم ارز مورد نیاز مسافران میلیونی برای کشورهای همسایه را فراهم کنیم. پیش از این تقاضای زیادی بابت مسافرت به کشورهای همسایه به شکل دلار انجام می‌شد، در حالی که ایران با همه کشورهای همسایه مراودات تجاری و قرارداد سوآپ دو طرفه و پیمان‌های پولی دارد و یا بانک مرکزی درصدد ایجاد پیمان‌های پولی با این کشورها است.

سعیدی گفت: برای سفر به ترکیه لیر مورد نیاز مسافران را تأمین خواهیم کرد. هم مسافران راحت‌تر می‌شوند و هم طرف‌های ترک راحت‌تر لیر ترکیه را می‌پذیرند و لازم نیست مسافران هم در ا یران یکبار هزینه مبادله دلار بدهند و یکبار در ترکیه برای تبدیل دلار به لیر بپردازند.

وی افزود: برای مسافران از ابتدا اسکناس کشور مقصد را فراهم می‌کنیم و عملاً سفرهای هوایی در قسمت پشت گیت خروجی در فرودگاه به دست مسافر می‌رسد و بانک مرکزی هم فضای بهتری برای مدیریت بازار ارز پیدا خواهد کرد. از طرفی هدف دلارزدایی در کشور ما و حتی کشورها همسایه که درصدد این کار هستند، محقق می‌شود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرد: دلارزدایی فقط مربوط به سیاست و دیپلماسی ما نیست بقیه کشورها هم این مسیر را آغاز کردند و به خاطر ریسک‌‌هایی است که در مبادلات دلاری متصور شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند. ما هم در مسیر دلارزدایی گام برمی‌داریم و مرکز مبادله ارز و طلا هم این کار را شروع کرده و تأمین اسکناس مورد نیاز مسافران هم توسط بانک‌های عامل انجام می‌شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر