خبر خوش برای معلمان I قول استخدام ۷۰۰۰۰ معلم تا آخر امسال

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طبق رتبه‌بندی، معلمان مشابه اساتید دانشگاه هستند و بابت فعالیت خود ارتقا می‌گیرند نه سنوات خدمت گفت: بیش از ۷۰ هزار مربی پرورشی، مراقب سلامت و معلم تربیت بدنی استخدام می‎‌شوند.
خبر خوش برای معلمان I قول استخدام ۷۰۰۰۰ معلم تا آخر امسال
کد خبر : ۵۲۳۵۷

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها درباره استخدام مربی امور تربیتی، مشاور و مربی بهداشت عنوان کرد: امور تربیتی بسیار مهم است و هم‌اکنون در حوزه امور تربیتی، تربیت‌بدنی، مشاوره و سلامت به تقویت مدارس نیاز داریم، در آزمون استخدامی امسال که جزئیات آن به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد در کنار جذب معلم تعداد قابل توجهی مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت بدنی و مراقب سلامت جذب خواهیم کرد؛ چون معتقدیم اهمیت امور تربیتی بیشتر از آموزش است و دانش‌آموز باید امور تربیتی، دینی، سبک زندگی اسلامی، مشاوره دقیق، تفکر خلاق، مهارت سالم زندگی کردن، همکاری و کار جمعی را در بستر آموزش غیررسمی یعنی اردو و مسابقات فرهنگی فرا بگیرد.

باز هم مدارس سمپاد نسبت مدارس دولتی عادی در اولویت بیشتر قرار گرفتند!

وی با اشاره به اینکه به‌زودی تمام مدارس شبانه‌روزی و سمپاد (استعدادهای درخشان) به مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت‌بدنی و سلامت مجهز خواهند شد و امسال از طریق ماده 28 بیش از 70 هزار معلم و مربی پرورشی جذب خواهیم کرد، گفت: در وزارت آموزش و پرورش به دنبال شایسته‌گزینی هستیم، معلمی صرفاً یک شغل نیست بلکه علاقه و مهارت است که با سرمایه انسانی کشور در ارتباط است و در انتخاب معلم اصل براین است از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیرو جذب کنیم و تلاش این است در شرایط اضطرار از طریق ماده 28 معلم استخدام کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزان کشور هر 5 سال یک‌بار باید پایش شود تا در ورودی دانشگاه فرهنگیان و تأمین مدارس دچار خطا نشویم از سوی دیگر در برخی مناطق کمبود معلم و در برخی مناطق تراکم نیرو نداشته باشیم؛ هر چه در کلاس درس نسبت معلم به دانش‌آموز مطلوب‌تر باشد کیفیت آموزش بهتر خواهد بود بنابراین ساخت کلاس درس و مدارس مجهز در دستور کار است.

فرهادی گفت: آموزش و پرورش سال سختی را آغاز کرد اما از پایان مهر ماه فضا به سمت آرامش رفت و اعتراضات رتبه‌بندی به سرانجام رسید، نتایج آزمون دبیری و آموزگاری اعلام شد و فقط بخش اعتراضات باقی مانده است که طبق قانون باید برای بررسی فرصت می‌دادیم.

وی افزود: بدهی و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفاف‌سازی و برای ما مشخص شد تا به سمت آرامش و ثبات برویم، اگر بخواهم یک برنامه خیلی مهم را که تا پایان دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش داریم، اعلام کنم این است که تلاش می‌کنیم، ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود و در دولت بعد آموزش و پرورش از جهت نیروی انسانی فضای آرام را سپری کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت توجه به آینده گفت: اگر در زمان فعلی زیاد دست و پا بزنیم از آینده غافل می‌شویم، در 5 سال آینده آموزش و پرورش چگونه خواهد بود، چه تفاوتی میان دوره ابتدایی و متوسطه خواهیم داشت، فضای فنی و حرفه‌ای چگونه خواهد بود؟ فضای کسب و کار با توجه به رشد شتابان تکنولوژی چگونه خواهد بود و ما چقدر برای آینده آماده هستیم؟

نبود نگاه به آینده در سال 93 و شکل‌گیری کمبود معلم

فرهادی با اشاره به اینکه برای 5 سال آینده نگاهمان به نیروی انسانی، تعداد مدارس و پراکندگی آنها در سطح کشور باید بسیار هوشمندانه باشد، افزود: اگر سال 93 این نگاه وجود داشت، آموزش و پرورش از  سال 98 به بعد شاهد ناترازی 100 هزار نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی نبود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم ناترازی نیرو به دولت بعد منتقل نشود باید دانشگاه فرهنگیان سالانه 25 تا 30 هزار نفر جذب دانشجو معلم داشته باشد و پذیرش دانشجویان فنی در دانشگاه شهید رجایی افزایش یابد.

افزایش دانش‌آموزان در سال 1407

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مهرماه سال 1407 تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، 3 میلیون و 545 هزار نفر خواهد بود و اکنون تعداد آنها 2 میلیون و 900 هزار نفر است؛ پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1407 حدود یک میلیون و 400 هزار نفر دانش‌آموز بیشتر از امروز در دوره متوسطه دوم داشته باشیم و به این تعداد باید فضا، معلم و کلاس تأمین کنیم.

وی افزود: طبق برنامه هفتم توسعه، 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم باید در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند و برای تحقق این موضوع به تأمین نیروی انسانی نیاز داریم به عبارتی نیاز است تعداد هنرآموزان (معلمان هنرستان‌ها)، 11 هزار نفر افزایش یابد؛ از هم‌اکنون باید برای آن زمان برنامه‌ریزی کنیم و نگاه به دانشگاه شهید رجایی دقیق‌تر باشد تا بتواند این تعداد نیرو را تأمین کند یا اینکه از ظرفیت صنعت و هنرستان‌های جوار استفاده کنیم، تا سال 1407، باید 280 هنرستان جدید بسازیم، ساخت هنرستان در کمتر از دو یا سه سال محقق نمی‌شود.

تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی نباید کاهش یابد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به گسترش صنعت نباید اجازه دهیم تعداد دانش‌آموزان ریاضی و فیزیک کاهش یابد چون در این صورت با کاهش تعداد مهندسان در کشور مواجه خواهیم شد.

معلمان همانند اساتید دانشگاه می‌شوند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر معلمان بخواهند مسیر رشد خود را بدانند باید آیین‌نامه رتبه‌بندی را مدنظر قرار داده و آن را حفظ باشند چون رتبه بندی فعالیت‌های معلم را در حوزه آموزش و پژوهش مشخص می‌کند، گفت: تمرکز آیین نامه مسیر ارتقای رشد معلمی که ناظر به آموزش ضمن خدمت معلمان است،   در دانشگاه فرهنگیان و رجایی خواهد بود و معلمان باید آن را مبنای عمل خود قرار دهند و دیگر با معلم شبیه کارمند رفتار نمی‌شود و معلمان همانند اساتید دانشگاه است که باید فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خود را احصا و برای ارتقای خود تلاش کنند.

معلمان متناسب با فعالیت‌های خود ارتقا رتبه می‌گیرند نه سنوات خدمت!

وی با اشاره به اینکه ممکن است در دانشگاه یک فرد با رتبه استادیار هیئت علمی دانشگاه شود و به عنوان استادیار هم بازنشسته شود و ارتقا نیابد، متذکر شد: با این حال اساتید سالانه یکبار پایه ترفیع می‌گیرند که ناظر به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی است؛  رتبه‌بندی معلمان نیز اینگونه است چه بسا دو معلم با رتبه مشابه آغاز به کار کنند اما با شرایط مشابه ارتقا نیابند و به تناسب فعالیتی که انجام می‌دهند، ارتقا می‌یابند.

بیشتر بخوانید
مشکل رتبه‌بندی معلمان بازنشسته حل شد/ واریز میانگین 37میلیون معوقات

فرهادی تأکید کرد: در رتبه‌بندی معلمان، افراد براساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند ارتقا می‌یابند و نه براساس سنوات خدمت؛ رتبه بندی اولیه، معترضانی داشت اما آغاز کار بود و در ادامه اینگونه نیست که یکباره تعداد زیادی از معلمان را بررسی کنیم، هر فردی که وارد آموزش و پرورش می‌شود مبتنی بر آیین‌نامه رتبه‌بندی بر اساس فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و افتخاراتی که یک معلم می‌تواند کسب کند، ارتقا خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آیین‌نامه ارتقاء اساتید دانشگاه هر سال بهبود می‌یابد، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان هم باید فرصت بهبود داشته باشد آن هم براساس شرایطی که در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود از جمله تغییر کتاب‌های درسی، تکنولوژی‌های روز و ...

وی با اشاره به اینکه آمورش و پرورش به سمت پیچیده شدن مسائل حرکت می‌کند، افزود: در گذشته نگران آسیب‌های فضای مجازی نبودیم اما امروز از این بابت نگران هستیم، شبکه دانش‌آموزی شاد باید به جذابی لازم برسد تا اولویت نخست دانش‌آموزان باشد همچنین نیاز است در حوزه فضای مجازی به سمت قانون‌گذاری‌هایی برویم که دانش‌آموزان از آسیب مصون باشند و از تغییرات تکنولوژی هم جا نمانند.

کاهش نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی آدرس غلط است!

 سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موضوع نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی تصریح کرد: دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند اما باید دقت کنیم که دچار یک آدرس غلط و ادراک نادرست نشویم آن هم اینکه معدل دانش‌‌آموزان کاهش یافته است؛ اینگونه نیست، آزمون واقعی‌تر شده است. در گذشته مدارس از دانش‌آموزان امتحان می‌گرفتند اما دانش‌آموزی که برای امتحانات نهایی آماده می‌شود باید محتوای درسی را عمیق‌تر آموخته، از حافظه محوری فاصله گرفته، تفکر انتزاعی را تقویت و مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. در گذشته که امتحانات توسط معلم دانش‌آموزان گرفته می‌شد، آنها با طراحی سوال معلم آشنا بودند اما در امتحانات نهایی طراح سوال فرد دیگری است بنابراین سؤالات دقیق‌تر و آزمون عمیق‌تر است.

وی افزود: باید تلاش کنیم زیر ساخت‌های فناوری در برگزاری امتحانات نهایی را فراهم کنیم، در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که تمام زیرساخت‌های فناوری برای مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تأمین شود، تجهیزات مورد نیاز برای تصحیح اوراق، چاپ سؤالات و فناوری مورد نیاز برای ارسال سؤالات و جلوگیری از تقلب پیش بینی شده و با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده است تا زیر ساخت فناوری مورد نیاز آموزش و پرورش را برای امتحانات نهایی فراهم کند و در نهایت تمام این امور به کیفیت تعلیم و تربیت منجر خواهد شد.

فعلاً استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار نیست

فرهادی درباره استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات نهایی متذکر شد: هوش مصنوعی قطعاً یکی از اتفاقات آینده تکنولوژی و یک ابزار است، برای برگزاری امتحانات از بهترین و ایمن‌ترین ابزارها استفاده خواهیم کرد اما در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سوالات و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در دستور کار نیست البته در آینده تکنولوژی هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر