هشدار برای سازمان‌های دولتی پرمصرف I قطعی گاز جدی است

با آغاز ماه‌های سرد سال و اوج گرفتن مصرف گاز، ماموران شرکت ملی گاز با پایش ۱۲۸ هزار سازمان دولتی، تاکنون ۴۳۶ اداره دولتی پرمصرف را جریمه و گاز آنها را قطع کرده‌اند.
هشدار برای سازمان‌های دولتی پرمصرف I قطعی گاز جدی است
کد خبر : ۵۲۳۷۵

دی‌ماه سال گذشته بود که با ورود سرمای بی‌سابقه به کشور، دمای برخی از شهرهای خراسان رضوی به منفی ۲۰ درجه رسید و گاز ۱۷ هزار مشترک خانگی در تربت‌جام به دلیل کمبود گاز به مدت سه روز قطع شد.

هر چند توصیه مسئولان وزارت نفت به مردم برای تنظیم دمای خانه روی ۱۸ درجه و پیوستن به پویش «هر خانه یک اتاق گرم» می‌تواند به کاهش مصرف و تامین پایدار گاز برای همه مردم در پیک سرما کمک کند، اما این اقدام زمانی موثر خواهد بود که دولت صرفه‌جویی گاز را از خودش آغاز کرده باشد.

طبق گزارش شرکت ملی گاز (تصویر ۲)، از ابتدای آذرماه امسال ماموران این شرکت از بیش از ۱۲۸ هزار اداره دولتی بازدید کرده و ضمن بررسی وضعیت مصرف گاز این ادارات، به دلیل عدم رعایت دمای رفاه ۱۸ درجه، ۷۵۴۸ اداره دولتی اخطار قطعی گاز دریافت کرده و گاز ۴۳۶ اداره پرمصرف نیز به عنوان جریمه قطع شده است.

ابتدای آذرماه هر سال معاون اول رئیس‌جمهور محمد مخبر در بخشنامه‌ای دستگاه‌های دولتی را به رعایت دمای رفاه ۱۸ درجه سانتی‌گراد و کاهش حداقل ۲۰ درصدی مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل الزام می‌کند. بدین ترتیب سال گذشته گاز بیش از ۲۰۰۰ اداره دولتی به دلیل عدم رعایت این بخشنامه قطع شد و حال جریمه گازی ادارات دولتی پرمصرف در سال جاری نیز ادامه دارد.

گزارش پایش مصرف انرژی نشان می‌دهد که نیمی از تعداد جریمه و قطعی گاز ادارات دولتی در کشور (یعنی ۲۱۸ اداره) مربوط به استان مازندران است و پس از آن، ادارات دولتی خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی در رتبه‌های دوم تا پنجم از نظر بدمصرف بودن قرار گرفته‌اند.

طبق آمار وزارت نفت، سال گذشته مصرف بخش خانگی، تجاری و ادارات دولتی به رکورد ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسید که معادل ۸۲ درصد از کل تولید گاز کشور است. معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت هوشنگ فلاحتیان با اشاره به مصرف بالای بخش خانگی در فصل سرما می‌گوید: «ایرانِ ۸۵ میلیون نفری، معادل چینِ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری گاز مصرف می‌کند».

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تابناک
مجله زندگی
ارسال نظر