تلاش برای نجات دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه نجات ملی دریاچه ارومیه گفت: در کنار تأمین آب شرب مردم و سپس حقابه بخش کشاورزی، نجات دریاچه ارومیه از اهداف مهم دولت سیزدهم است.
تلاش برای نجات دریاچه ارومیه
کد خبر : ۵۲۳۹۱

محمدصادق معتمدیان در سومین جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که با حضور معاونین وزرا، سازمانها و سایر اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به برگزاری سه جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و رئیس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه را از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم برشمرد.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سدهای سیلوه و کانی سیب گفت: در کنار تأمین آب شرب مردم و سپس حقابه بخش کشاورزی، نجات دریاچه ارومیه از اهداف مهم دولت سیزدهم است و در راستای احیای دریاچه ارومیه و تداوم بارندگی‌ها، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به عملیات فاز دوم انتقال آب کانی سیب - کانال بادین آباد اظهار داشت: بیش از ٥٠ درصد عملیات اجرایی از کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد تکمیل و ٩٣ درصد اراضی مخزن سد کانی سیب تملک شده و در نهایت کانال بادین آیاد پس از بهره برداری، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به مصوبات جلسات کارگروه ملی بر اجرایی شدن کامل مصوبات و لزوم تحلیل مجدد ارقام و برنامه زمانبندی رهاسازی آب از سدها تأکید کرد.

معتمدیان گفت: باتوجه به برنامه‌ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و سند تخصیص ابلاغی، لازم است وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ظرف مدت ۱۰ روز و برنامه زمانبندی رهاسازی را به دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام نماید.

وی با اشاره به سهم دریاچه ارومیه از آب پشت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواستار تداوم برنامه رهاسازی از سدهای این حوضه شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین یکی از تعهدات وزارت نیرو را تأمین و انتقال حداقل یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدها و رودخانه‌های فاقد سد بر شمرد و افزود: این رقم بر اساس گزارشات وزارت نیرو بوده و لازم است در فصول غیرزراعی به صورت کامل عملیاتی شود.

معتمدیان ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر اغلب پروژه‌های سخت افزاری برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله سامانه انتقال آب سد کانی سیب، لایروبی رودخانه‌ها، احداث سد چپرآباد، خط انتقال پساب و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز به اتمام رسیده و برخی از پروژه‌ها نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود افزود: نقش وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات نرم‌افزاری بیشتر است و لازم است وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدون عملیاتی برای این منظور تهیه نماید.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از لحاظ زیست بومی، بر لزوم هماهنگی وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست برای آبگیری تالاب‌ها تأکید کرد.

معتمدیان همچنین با اشاره به آغاز احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از سال گذشته و توجه ویژه به این موضوع در راستای حفاظت محیط زیست و تأمین فضای مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه تصریح کرد: اعتبارات خوبی برای احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه تخصیص یافته و ۶۷ میلیون مترمکعب آب نیز تأمین خواهد شد.

در این جلسه قندهاری سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه در وزارت نیرو در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، آخرین وضعیت بارش در این حوزه وضعیت آب پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه، تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور و وظیفه رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص علل تحقق نیافتن پیش بینی بارش‌های سه ماه اول سال جاری، مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در زمینه آمادگی وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای سند الگوی کشت در اراضی حوضه دریاچه ارومیه و علی‌اصغری مجری طرح زاب در خصوص روند اجرای فاز دوم طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه گزارش‌های جامعی ارائه کردند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر