چند بار در روز باید اجابت مزاج داشته باشیم + یک آزمایش ساده خانگی

در ابتدای روز یک مشت ذرت خام بخورید و اگر بین ۸ تا ۲۴ ساعت، دانه‌های زرد را در مدفوع‌تان مشاهده نکردید، شما باید برای عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک به پزشک مراجعه کنید.
چند بار در روز باید اجابت مزاج داشته باشیم + یک آزمایش ساده خانگی
کد خبر : ۵۲۵۴۹

عواملی مانند رژیم غذایی، سن، سبک زندگی، شرایط سلامتی و دارو‌ها می‌تواند بر دفعات دفع مدفوع تأثیر بگذارند؛ اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز اجابت مزاج ندارید، باید نگران باشید.

به گزارش خبرگردون به نقل از وب‌سایت پزشکی verywellhealth، آیا اجابت مزاج روزانه ایده‌آل است؟ کارشناسان در این باره می‌گویند که اگر شکم‌تان هر روز کار نمی‌کند، باید راهکار‌های برای عملکرد بهتره دستگاه گوارش خود بیابید؛ چراکه عدم دفع مدفوع بسیار نگران‌کننده است.

برخی از افراد چند بار در روز برای قضای حاجت به دستشویی می‌روند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط چند بار در هفته شاهد قضای حاجت باشند. به طور کلی، اکثر افراد بدون مشکلات خاص پزشکی، معمولاً بین سه بار در روز تا سه بار در هفته قضای حاجت خواهند داشت. 

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله اسکاندیناوی منتشر شد، ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق، دفعات مشابهی برای اجابت مزاج داشتند. 

متخصصان گوارش در آمریکا می‌گویند که اگر روزانه مدفوع نمی‌کنید، نیازی به وحشت نیست. برای افراد عادی که روال طبیعی دارند، اینکه در هفته، فقط چند بار شکم‌شان کار کند، نگران‌کننده نیست و تفاوت‌های فردی در عملکرد روده کاملاً طبیعی است؛ چراکه هیچ الگوی مشخصی برای اجابت مزاج وجود ندارد.

آنان تاکید می‌کنند: برخی افراد تحرک کمتری دارند یا شکم آنان کمتر منقبض می‌شوند و بنابراین ممکن است دفعات کمتری در هفته به دستشویی بروند. همچنین یبوست عملکردی، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، ناراحتی شکمی، گاستروانتریت (آنفولانزای معده)، یا بیماری التهابی روده، مانند بیماری کرون به شدت در این فرآیند تاثیر دارد.

در این گزارش آمده است، درست کار نکردن شکم می‌تواند نشانه یکی از بیماری‌های باشد که در بالا به آن اشاره شده است. همچنین دیابت و پرکاری تیروئید هم از دیگر بیماری‌های است که نشانه اولیه ابتلا به آن، می‌تواند عدم دفع مدفوع روزانه باشد. پس بهتر است ساده از این موضوع عبور نکنید.

اما اگر در تلاش برای دفع منظم روزانه هستید، کارشناسان توصیه می‌کنند که بسته به نیازتان، مصرف فیبر خود را افزایش دهید، آب بیشتری بنوشید و از ملین‌های بدون نسخه یا نرم‌کننده‌های مدفوع استفاده کنید.

آندرو دوپونت، یکی از متخصصان آمریکایی بر این باور است که آنچه می‌خورید و می‌نوشید می‌تواند بر هضم و حرکات روده شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر رژیم غذایی شما دارای فیبر کم باشد، می‌تواند دفع مدفوع را دشوارتر کند و احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. همچنین نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند به نرم‌شدن مدفوع کمک کند، در حالی که مصرف ناکافی مایعات می‌تواند منجر به یبوست شود.

همچنین باید بدانید که مصرف برخی از دارو‌ها نیز می‌تواند در عملکرد دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارند، بنابراین نباید همیشه نگران این مسئله هم بود.

در انتهای نیز باید گفت که اگر نمی‌دانید شکم‌تان درست کار می‌کند یا خیر، می‌توانید در خانه یک آزمایش ساده انجام دهید؛ در ابتدای روز یک مشت ذرت خام بخورید و اگر بین ۸ تا ۲۴ ساعت، دانه‌های زرد را در مدفوع‌تان مشاهده نکردید، شما باید برای عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک به پزشک مراجعه کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر