نشانه‌های که می‌گویند در خوردن چربی‌ها زیاده‌روی کرده‌اید

افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند، هشدار می‌دهند که این کار می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی یا ابتلا به کبد چرب را افزایش بدهد.
نشانه‌های که می‌گویند در خوردن چربی‌ها زیاده‌روی کرده‌اید
کد خبر : ۵۲۹۷۵

زیاده‌روی در مصرف تمامی مواد غذایی می‌تواند عوارض مختلفی برای بدن به همراه داشته باشد. متخصصان قلب‌وعروق درباره زیاده‌روی در مصرف چربی‌ها به همه افراد و مخصوصا افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند، هشدار می‌دهند که این کار می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی یا ابتلا به کبد چرب را افزایش بدهد. از طرف دیگر، چربی‌ها محتوای کالری بالایی دارند و در طولانی‌مدت می‌توانند باعث ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی و بیماری‌های ناشی از آن شوند.

در ادامه این مطلب، به شما می‌گوییم که کدام علائم می‌توانند نشان‌دهنده زیاد بودن میزان چربی‌ها در رژیم غذایی شما باشد.

۱. در حال افزایش وزن هستید
همان‌طور که گفته شد، چربی‌ها کالری بالایی دارند و میزان کالری آن‌ها تقریبا ۲ برابر بیشتر از کالری موجود در کربوهیدرات‌ها یا پروتئین‌هاست. هر یک گرم چربی حدود ۹ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند، درحالی که هر یک گرم کربوهیدرات و پروتئین حاوی ۴ کیلوکالری انرژی است. بنابراین، اولین نشانه بالا بودن حجم چربی در رژیم غذایی، افزایش وزن است.

۲. سطح کلسترول خون شما در حال افزایش است
چربی‌های اشباع که در منابع غذایی حیوانی وجود دارند، می‌توانند به‌تدریج باعث افزایش چربی بد خون یا همان LDL شوند و به‌مرور زمان هم کلسترول خون را افزایش بدهند و فرد را با بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی مواجه کنند. متخصصان قلب بر این باورند که افزایش سطح چربی بد خون و بالا رفتن کلسترول خون از بیماری‌های رایج در میان افرادی است که به‌صورت خودسرانه از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند.

۳. بدنتان بدبو شده است
از دیگر نشانه‌های زیاد بودن میزان چربی‌ها در رژیم غذایی، بدبو شدن دهان و بدن است. زمانی که میزان چربی در رژیم غذایی بیش‌ازحد باشد، بدن هم کتون بیشتری تولید می‌کند و همین موضوع باعث شکل‌گیری بوی نامطبوع در بدن و دهان می‌شود.

۴. مدام دچار مشکلات گوارشی می‌شوید
معمولا دیده می‌شود، افرادی که رژیم‌های غذایی پرچرب و سرشار از پروتئین دارند، به مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها یا غلات کامل به‌عنوان منابع اصلی برای دریافت فیبر تمایل کمتری نشان می‌دهند. زمانی که میزان فیبر در رژیم غذایی کاهش پیدا می‌کند و میزان دریافت چربی‌ها بالا می‌رود، فرد با مشکلات مختلف گوارشی و مخصوصا یبوست‌های مزمن و آزاردهنده یا نفخ مواجه می‌شود.

۵. احساس ناخوشایندی دارید
دریافت بیش‌ازحد چربی‌های اشباع و ترانس می‌تواند مستقیما با افزایش سطح التهاب در بدن همراه باشد. زمانی که سطح التهاب در بدن بالا می‌رود، هم عملکرد سیستم ایمنی و سیستم گوارشی مختل می‌شود و هم خلق‌وخوی فرد ضعیف می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است که شما احساس خستگی مداوم، بی‌حالی، بی‌انگیزگی یا حتی افسردگی داشته باشید.

یادتان باشد که…
همواره میزان مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش بدهید. به‌عنوان مثال، از لبنیات بدون چربی استفاده کنید یا گوشت‌های فاقد چربی قابل مشاهده را مصرف کنید. تا جایی که می‌توانید غذا‌ها را سرخ نکنید و به‌جای این روش ناسالم، از روش‌های فرپز، گریل یا آب‌پز برای تهیه غذا‌ها کمک بگیرید. روزانه حداقل ۵ تا ۹ واحد میوه و سبزی مصرف کنید و چربی‌های خوب و سالم مانند روغن زیتون، مغزدانه‌های خام، آووکادو یا ماهی‌های چرب را به رژیم غذایی­تان اضافه کنید. علاوه بر اینها، مصرف محصولات صنعتی حاوی چربی اشباع و ترانس را هم متوقف کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر