پیش‌بینی ترسناک درباره قیمت دلار و طلا

قیمت دلار از ابتدای امسال فریز شده است. طی این مدت، سیاست‌گذار با استفاده از ارزپاشی به واسطه فروش نفت، توانسته قیمت این اسکناس را مهار کند. اما آیا با نزدیک شدن به پایان سال، همچنان سیاست‌گذار توانایی کنترل بازار ارز را دارد؟
پیش‌بینی ترسناک درباره قیمت دلار و طلا
کد خبر : ۵۳۳۶۷

قیمت دلار از ابتدای امسال در محدوده‌ای مشخص، کم‌نوسان و مدیریت‌شده معامله می‌شود. فریز این اسکناس در چارچوب سیاست‌های بانک مرکزی اتفاق افتاده است؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش فروش نفت منجر به ارزپاشی سیاست‌گذار در بازار ارز شده است.

با این وجود کارشناسان اقتصادی سیاست‌های دولت برای مهار قیمت دلار را عاملی برای پرش فنر قیمت دلار تا پایان امسال و یا شروع سال آینده می‌دانند. آن‌ها معتقدند مولفه‌های موثر بر قیمت دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز آمریکایی را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال
در همین راستا علی صادقین کارشناس و تحلیلگر اقتصادی پیش‌بینی کرد که قیمت دلار تا پایان امسال در پله‌های بالایی کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشته باشد. وی در ادامه گفت: «انتظار می‌رود قیمت دلار تا سطوح ۵۵ تا ۵۶ هزار تومانی بالا بیاید؛ اگرچه عدد واقعی دلار محدوده‌های قیمتی ۶۶ تا ۶۸ هزار تومانی است، اما سیاست‌گذار با ارزپاشی آن را کنترل می‌کند.»

مدیریت دلار با سیستم شناور
وی به رشد درآمد‌های نفتی و ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: «سیاست تثبیت بازار ارز در دستور کار دولت است. به عبارت صحیح‌تر، سیستم شناور مدیریت‌شده، یعنی سیستمی که بر مبنای متغیر‌های اقتصاد کلان بانک مرکزی به صورت پله‌ای روند صعودی به قیمت‌ها می‌دهد، در حال کنترل بازار است.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت اسکناس دلار تا پایان سال اظهار کرد: «رشد اندک قیمت دلار تا پایان سال مورد انتظار است و فکر می‌کنم دلار تا پایان سال می‌تواند بین ۵۴ تا ۵۶ هزار تومان نوسان داشته باشد. اگر چه این رقم زیر عدد واقعی اسکناس آمریکایی است.».

اما سیاست‌گذار به واسطه چه ابزاری موفق به مهار قیمت دلار شده است؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «کنترل نرخ نقدینگی، افزایش‌های نرخ بهره، سیاست‌های سرکوب نرخ ارز در کنار سیاست‌های فروش بالاتر نفت باعث شده است، شاهد کنترل نرخ ارز در اقتصاد کشور باشیم.»

بازار طلا صعودی است
صادقین در پیش‌بینی آینده قیمت طلا، به کاهش نرخ بهره دلار در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: «برآورد‌ها حاکی از آن است که از ماه مارس به بعد می‌توان انتظار چشم‌انداز نسبتا مثبتی را برای انس جهانی طلا داشت.»

وی تصریح کرد: «در صورتی که آینده بازار طلا صعودی باشد، با توجه به اینکه در ایران نرخ ارز نیز در سطوح پایین‌تر از ارزش واقعی خود قرار دارد، انتظار روند صعودی برای طلای داخلی می‌رود.»

این کارشناس اقتصادی با در نظر گرفتن روند افزایشی در بازار طلا ابراز کرد: «در این صورت می‌توان هر گرم طلا را در محدوده‌های قیمتی دو میلیون و ۶۰۰ تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تا پایان سال یا ابتدای بهار سال آینده پیش‌بینی کرد.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر