عوارض خطرناک خوابیدن با مو‌های خیس

خوابیدن با مو‌های خیس همیشه باعث آسیب نمی‌شود، اما ممکن است احتمال بیدار شدن با تار‌های درهم یا شکسته را افزایش دهد.
کد خبر : ۵۳۸۵۶

حمام رفتن و دوش آب گرم بهترین راه برای آرامش یافتن پس از یک روز پراسترس کاری است. مطالعات نشان می‌دهند که دوش گرفتن قبل از خواب با تغییر دمای بدن موجب ایجاد حس خواب آلودگی شده و در نتیجه موجب می‌شود تا سریع‌تر به خواب بروید. حتماً شنیده اید که خوابیدن با مو‌های خیس می‌تواند شما را بیمار کند. اما آیا این ادعا صحت دارد؟ اگرچه هنوز مطالعات به طور دقیق عوارض جانبی خوابیدن با مو‌های خیس را بررسی نکرده اند، اما برخی از افراد همچنان نسبت به این عادت هشدار می‌دهند و معتقدند خوابیدن با مو‌های خشک می‌تواند به پیشگیری از برخی مشکلات سلامتی کمک کند. در ادامه با معرفی عوارض خوابیدن با مو‌های خیس با راهنماتو همراه باشید.


۱- شکنندگی تار‌های مو

به گزارش راهنماتو، خوابیدن با مو‌های خیس همیشه باعث آسیب نمی‌شود، اما ممکن است احتمال بیدار شدن با تار‌های درهم یا شکسته را افزایش دهد. هر رشته مو از شبکه پیچیده‌ای از پروتئین‌ها و سلول‌ها ساخته شده است. این ترکیبات میزان استحکام و کشش هر رشته را مشخص می‌کنند و تعیین می‌کنند که هر رشته تا چه حد می‌تواند پیش از بازگشت به حالت اولیه خود کشش یابد. مو‌های مرطوبی که تحت درمان شیمیایی قرار نگرفته اند، این قابلیت را دارند که بدون آسیب دیدن جدی، تا ۳۰ درصد طول اولیه خود کشیده شوند. با این حال، مو‌هایی که تحت درمان شیمیایی قرار گرفته اند، بیشتر مستعد شکنندگی هستند و هر تار مو به طور طبیعی توسط لایه‌ای از سلول‌های شکننده فلس مانندی به نام کوتیکول محافظت می‌شود. کوتیکول حاوی انواع خاصی از اسید‌های چرب است که موجب آبگریز شدن آن می‌شود. برخی از محصولات حالت دهنده مو، اسید‌های چرب را از کوتیکول جدا می‌کنند و اجازه می‌دهند مو آب بیشتری را جذب کند. این مساله می‌تواند به تورم و تضعیف ساختار کلی تار‌های مو منجر شود. مو‌هایی که تحت درمان شیمیایی گرفته اند، بدون مراقبت کافی وز و شکننده می‌شوند. اصطکاک اضافی ناشی از خوابیدن روی بالش با مو‌های خیس نیز ممکن است شرایط را بدتر کند و منجر به کشیدگی بیشتر و شکنندگی تار‌های مو شود.

۲- بروز آکنه

هیچ مدرک دقیقی دال بر ایجاد آکنه به دلیل خوابیدن با مو‌های خیس وجود ندارد. با این وجود، برخی افراد از خوابیدن با مو‌های خیس اجتناب می‌کنند و معتقدند که بالش مرطوب یک محیط ایده آل برای رشد انواع خاصی از باکتری‌های مولد آکنه است. آکنه زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست توسط روغن‌های طبیعی بدن و سلول‌های مرده پوست مسدود شود. در بیشتر موارد، آکنه به دلیل سابقه خانوادگی یا تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، اما خوابیدن با مو‌های خیس نیز می‌تواند با ایجاد محیطی چرب و مرطوب آکنه را بدتر کند و به مسدود شدن منافذ، التهاب و بروز آکنه منجر شود.

۳- عفونت پوست سر

خوابیدن با مو‌های خیس ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در پوست سر شود. هم بالش‌ها و هم فولیکول‌های مو می‌توانند انواع خاصی از قارچ‌ها را در خود جای دهند، نوعی ارگانیسم که می‌تواند در محیط‌های مرطوب رشد کند. قارچ‌های مختلفی در بدن ما و محیط زیست وجود دارند که هیچ گونه مشکلی برای سلامتی ما ایجاد نمی‌کنند. با این حال، برخی از قارچ‌ها می‌توانند منجر به بروز عفونت و بیماری‌های پوست سر شوند و سایر نواحی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

 

۴- سرماخوردگی و گلودرد

خوابیدن با مو‌های خیس می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه مو‌های خیس به طور مستقیم باعث هر نوع بیماری، از جمله سرماخوردگی می‌شود، وجود ندارد. اما پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از سرما خوردگی بویژه در فصول سرد سال از خوابیدن با مو‌های خیس خودداری کنید.

۵- آسیب به سیستم ایمنی

خوابیدن با مو‌های خیس هیچ بیماری جدی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند به طور غیر مستقیم سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند. از آنجایی که بدن در طول شب در دمای پایین تری قرار دارد و خوابیدن با مو‌های مرطوب نیز موجب می‌شود تا دمای بدن شما بیشتر کاهش پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهند که دمای پایین بدن پاسخ ایمنی بدن شما را در برابر گلودرد و سرماخوردگی به حداقل می‌رساند.

۶- شوره سر

مو‌های خیس و مرطوب و گرمای سر در نهایت موجب تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها بر روی بالش و پوست سر می‌شوند. زمانی که شما با مو‌های مرطوب می‌خوابید، هم روغن‌های طبیعی و هم رطوبت موهایتان توسط روبالشی جذب می‌شود و در نهایت به کاهش روغن‌های طبیعی پوست سر، افزایش رشد باکتری ها، ایجاد شوره سر و خارش پوست سر منجر خواهد شد.

۷- کدر شدن مو

هنگامی که روغن و رطوبت طبیعی مو‌ها به بالش جذب می‌شوند، مو‌های شما بی روح، کدر و خشک شده و به سادگی می‌شکنند. بین مو‌هایی که از چربی طبیعی خود محروم هستند و مو‌هایی که بافت خشکی دارند، تفاوت زیادی وجود دارد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر