۳ گام مهم برای حرکت به سوی زندگی شاد

چه کسی است که دلش نمی‌خواهد در زندگی قدری بیش‌تر شادی را تجربه کند؟ همه‌مان شادی را با آغوش گرم می‌پذیریم.
۳ گام مهم برای حرکت به سوی زندگی شاد
کد خبر : ۵۴۰۳۲

شادی مطلوبی جهانی است و هرچند گاهی از دستمان می‌گریزد، اما برخی عادت‌ها و رفتار‌ها که به شکل مستمر انجام شوند به شادی و حس رضایت بیش‌تر در زندگی منجر می‌شوند.

انسان‌های شادتر معمولا ویژگی‌ها و خصلت‌های مشترکی دارند که فراتر از شرایط بیرونی به شادی بیشتر آن‌ها منجر می‌شود. درواقع ذهنیت شما باید به نحوی باشد که خودتان را در موقعیت‌های شاد قرار دهید، اما نباید با شدت و اجبار به دنبال پیدا کردن شادی باشید.

کوشش دیوانه‌وار برای دستیابی به شادی باعث می‌شود درس‌های ارزشمند و رشدی که از مواجه شدن با چالش‌های زندگی حاصل می‌شود را نادیده بگیرید و از آن‌ها غافل شوید.

علاوه‌برآن، ترس از شکست خوردن در هنگامی که شادی را جستجو می‌کنید، به حس استرس، اضطراب و نهایتا تضعیف سلامتی می‌انجامد.

کاملا اثبات شده که وقتی خودمان را با زندگی «ایدئال‌ترین حالتِ خودِ» افراد در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنیم، دچار حس پوچی و فرودستی می‌شویم. با این حال اگر رفتار‌های واقع‌گرایانه و مثبتی در پیش بگیریم می‌توانیم شادی را بیشتر از قبل تجربه کنیم.

وقتی تشخیص دهیم که وظیفه و مسئولیت خودمان است که رضایت بیشتری در زندگی کسب کنیم، به این تشخیص قدرتمند نیز می‌رسیم که این ما هستیم که باید شادی خودمان را خلق کنیم.

انسان‌های شاید سه گام ضروری زیر را دنبال می‌کنند:

۱. ذهنیت مثبت را نهادینه می‌کنند
یکی از مبنایی‌ترین ابعاد شادی توانایی ساخت ذهنیت مثبت است. ذهنیت مثبت داشتن به معنی نادیده گرفتن دشواری‌ها یا تظاهر به عالی بودن همه چیز نیست؛ بلکه یعنی موقعیت‌هایمان را به شیوه‌ای مثبت‌اندیشانه‌تر دوباره قاب‌بندی کنیم. تفکر مثبت به معنای نادیده گرفتن واقعیت نیست بلکه به معنای برخورداری از رویکردی است که در مواجهه با چالش‌ها به دنبال راه‌حل می‌گردد. انسان‌های شاد بابت کوچک‌ترین نعمت‌های زندگی‌شان سپاس‌گزار هستند.

قدردانی و سپاس‌گزاری با افزایش سلامتی و رضایت کلی در زندگی مرتبط دانسته شده است. ما می‌توانیم به خاطر گذراندن غم‌ها و رنج‌های گذشته‌مان قدردان باشیم. حضور روابط حمایت‌کننده، شرکت در فعالیت‌های نشاط‌آور و حل مشکلات می‌تواند به شادی بیشتر در زندگی منجر شود.

۲. به دنبال روابط معنادار باشید و مهربانی را پروبال دهید
تعاملات انسانی نقشی ضروری در احساس شادی دارند. انسان‌های شاد زمان و کوشش‌شان را برای ساخت و حفظ روابط معنادار با خانواده، دوستان و اعضای جامعه اختصاص می‌دهند. این پیوند‌ها حمایت عاطفی، حس تعلق و تجربه‌های مشترکی خلق می‌کنند که به زندگی رضایتمندانه و غنی منجر می‌شود.

الویت دادن به روابط نیازمند ارتباطات کارآمد و همدلی است. انسان‌های شاد فعالانه به دیگران گوش می‌دهند، خودشان را آزادانه ابراز می‌کنند و از مهربانی دریغ نمی‌کنند. آن‌ها ارزش ارتباط را می‌دانند و هوشیارانه تلاش می‌کنند تا پیوندهایشان را پرورش دهند و قوی‌تر کنند.

علاوه بر آن، انسان‌های شاد فعالانه رفتار‌های محبت‌آمیز و دست‌ودلبازانه از خودشان نشان می‌دهند که نه‌تن‌ها به دیگران منفعت می‌رساند بلکه به حس سعادت در زندگی خودشان نیز منجر می‌شود. مهربانی، چه کوچک و چه بزرگ، حلقه بازخورد مثبت خلق می‌کند و حس هدفمندی و رضایت در زندگی ایجاد می‌کند.
 
۳. به دنبال رشد و توسعه فردی هستند
رشد مستمر فردی یکی از نشانه‌های بارز شادی فردی است. افراد شاد به جای آنکه چالش‌ها را به عنوان موانع ببیند، آن‌ها را به مثابه فرصت‌هایی برای رشد و توسعه فردی می‌بینند. وقتی به توسعه فردی می‌پردازید درواقع اهدافی شخصی را دنبال می‌کنید و حس معناداری و دستاورد‌هایی که از تلاش برای توسعه فردی به دست می‌آورید، با خودش حس شادی را نیز به ارمغان می‌آورد.

انسان‌های شاد تغییر و سازگاری را با آغوش باز می‌پذیرند، آن‌ها تشخیص داده‌اند که زندگی یک سفر پویا با اتاق‌های متعددی برای رشد و پیشرفت است. آن‌ها خودمراقبتی و سلامتی را در الویت قرار می‌دهند، فعالیت‌هایی را با هم تلفیق می‌کنند که می‌توانند سلامتی جسمی، روانی و عاطفی را به روزمرگی آن‌ها بیاورند.

علاوه بر آن، ذهنیت رشد باعث می‌شود که افراد شکست را به مثابه عقب‌گرد نبینند بلکه تجربه‌های ارزشمندی ببینند که به آن‌ها چیز‌هایی را در زندگی می‌آموزد. آن‌ها می‌دانند که عقب‌گرد در زندگی اجتناب‌ناپذیر است، اما هر عقب‌نشینی گامی به سوی رشد فردی نیز هست.

سخن آخر
شادی تجربه‌ای چندوجهی و عمیقا فردی است. اما افراد می‌توانند از طریق ذهنیت مثبت، الویت دادن به روابط معنادار و دنبال کردن رشد فردی، بنیانی محکم و ماندگار برای رضایت در زندگی ایجاد کنند.

این گام‌ها نقشه‌راهی برای مسیریابی در اوج و فرود‌های زندگی به کمک تاب‌آوری، قدردانی و حس معناداری است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر