هنرمندان از مالیات معاف هستند!

در حالی که هنرمندان در جهان به ویژه آن‌ها که میلیون دلاری دستمزد می‌گیرند، همواره در تیررس نهاد‌های مالیات‌ستانی قرار دارند، در ایران، اما این فعالان عرصه هنر و به ویژه برخی که دستمزدشان چند ده برابر میزان دریافتی کارمند و کارگر است، تا ۳ سال پیش یک ریال هم مالیات نمی‌دادند.
هنرمندان از مالیات معاف هستند!
کد خبر : ۵۴۲۱۷

سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال ۱۲۰میلیون تومان است، اما این سقف برای هنرمندان ۴۸۰میلیون تومان تعیین شده است!
حتی با عزم دولت و مجلس در ۳سال گذشته برای مالیات‌گیری از هنرمندان با درآمد بالا، خبر رسیده که کل اظهارنامه‌هایی که امسال هنرمندان پر کرده‌اند و تحویل سازمان مالیاتی داده‌اند، ۴هزار میلیارد تومان درآمد اعلام شده که هزارمیلیارد تومان آن مشمول معافیت مالیاتی شده است.

اکران وضعیت معافیت مالیاتی هنرمندان خبر از یک معافیت غیرهدفمند می‌دهد. امسال که سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال ۱۲۰میلیون تومان است، این سقف برای هنرمندان ۴۸۰میلیون تومان شده و در لایحه بودجه‌ای هم که دولت برای سال آینده تنظیم کرده و به مجلس فرستاده، اشاره‌ای به سقف معافیت مالیاتی هنرمندان نشده‌است.

معافیت هنرمندان از کجا می‌آید؟

شاید برای‌تان سؤال باشد که این معافیت مالیاتی از کجا نشأت می‌گیرد. بند «ل» ماده۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که سال‌هاست مبنای وصول مالیات از هنرمندان و ناشران است، می‌گوید: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی و فرهنگی و هنری از مالیات معاف هستند و هنرمندان برای اینکه از این معافیت بهره‌مند شوند، باید اظهارنامه و اسناد و مدارکی ارائه دهند که نشان دهد درآمد سال‌شان از ۴۸۰میلیون تومان بیشتر نشده است. شاهین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان‌امور مالیاتی توضیح می‌دهد که هنرمندان مشمول معافیت هم جزو مودیانی هستند که از این معافیت استفاده می‌کنند و ما اصلا وقت نمی‌گذاریم که ۳۰هزار نفری که فعالیت مالیاتی دارند را رصد کنیم و اظهارنامه آن‌ها را می‌پذیریم.

راز معافیت هزارمیلیاردی

در سال۱۴۰۰ که سرانجام برای نخستین‌بار قرار شد از درآمد هنرمندان مالیات گرفته شود، آن‌ها تا سقف ۲۰۰میلیون‌تومان معاف از مالیات بودند و در سال بعد این سقف ۳۰درصد افزایش یافت و به ۲۶۰میلیون تومان رسید. درحالی‌که انتظار می‌رفت این سقف هدفمند شود، در نهایت نمایندگان مجلس در جریان بودجه سال۱۴۰۲ سقف معافیت مالیاتی هنرمندان را حدود ۸۵درصد افزایش دادند و به ۴۸۰میلیون‌تومان در یک‌سال رساندند. این یعنی اینکه یک هنرمند به شرطی که در سال‌جاری تا ۴۸۰میلیون تومان درآمد داشته باشد، فقط کافی است اظهارنامه مالیاتی پر کند و مالیات هم ندهد. راز معافیت مالیاتی هزارمیلیارد تومانی هنرمندان در سال‌جاری هم در همین اضافه سقف معافیتی است.

معافیت مشروط یا مالیات مشکوک؟

مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: معافیت مالیاتی هنرمندان مشروط بر این است که اظهارنامه مالیاتی بدهند و حتما باید اسناد و مدارک‌شان را به سازمان مالیاتی ارائه کنند؛ این شرط در ۳سال اخیر گذاشته شده است. جالب است که بدانید تا قبل از این هنرمندان اصلا مالیات نمی‌دادند.

مستوفی معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات را براساس قانون می‌داند و می‌گوید: هر آنچه در مراجع قانونی مصوب شود سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است؛ فارغ از آنکه الان می‌خواهیم بگوییم چه اشخاصی باید مالیات بدهند یا ندهند.

میانگین مالیات پرداختی هر صنف چقدر است؟

میانگین مالیات پرداختی اصناف منتخب نشان می2دهد که عدالت در تعیین ماالیات و البته فرار مالیاتی در نتیجه نهایی بسیار تعیین کننده است. ضمن اینکه شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که ۵۰ درصد از اصناف کشور از معافیت مالیاتی بهره می‌برند و مالیات‌شان صفر است.

کارمندان معمولی: ۲۰ میلیون تومان
دفاتر اسناد رسمی: ۱۴.۵ میلیون تومان
مشاوران املاک: ۱۰ میلیون تومان
طلا فروشان: ۹.۹ میلیون تومان
رستوران‌ها: ۹ میلیون تومان
وکلا: ۸ میلیون تومان
هنرمندان: ۶ میلیون تومان
فروشندگان لوازم خانگی: ۵.۹ میلیون تومان


منبع: روزنامه همشهری

 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
مخاطب 24
مجله زندگی
ارسال نظر