چرا بچه‌ها در برابر خواب مقاومت می‌کنند؟!

یکی از گلایه‌های همیشگی مادرانی که کودک مخصوصا کودک نوپا دارند مساله خواب آنهاست! مادری شغلی سخت و ۲۴ ساعته است، وقتی قرار باشد فرزند کوچک شما علیرغم خستگی زیاد نخوابد و ساعتی را برای استراحت شما خالی نکند قطعا خستگی بیشتری را تجربه خواهید کرد!
چرا بچه‌ها در برابر خواب مقاومت می‌کنند؟!
کد خبر : ۵۴۵۴۸

 برای خیلی از مادر‌ها این تجربه به صورت پی در پی اتفاق می‌افتد که کودک نازنین خود را با هر روشی که شده به دنیای خواب می‌سپارند، ولی دقیقه‌ای نگذشته با چشمانی باز و از خواب برگشته و آن‌ها را شگفت‌زده می‌کند! یا حتی چرت زدن کودک را مشاهده می‌کنید، ولی حاضر نیست سر روی بالش بگذارد و اسم خواب که بیاید مقاومت بسیار زیادی کرده و با شما سر جنگ می‌گذارد!

چرا بعضی از کودکان در مقابل خواب تا این حد مقاومت دارند؟!
بچه‌ها عاشق تکاپو و فعالیت و شیطنت هستند. بازی کردن برای آن‌ها بزرگترین لذت و ارزش دنیاست! طبیعی است که مثل ما به خواب نگاه نمی‌کنند و آن را خسته‌کننده و کسالت‌بار می‌بینند که قرار است آن‌ها را از بازی و دلخوشی‌هایشان جدا کند! برخلاف ما که منتظریم تا دنیای خستگیمان را با خوابیدن رفع کرده و انرژی دوباره بگیریم، اما بچه‌ها از خواب تنها وارد شدن به اتاقی پر از سکوت و تنهایی و تاریکی در نظر دارند! برای همین بسیار پافشاری کرده و مقاومت می‌کنند تا نخوابند!

برای اینکه مشکل تاریکی برای آن‌ها رفع شود حتما داخل اتاق مخصوص خواب کودک، چراغ خواب جذاب بگذارید. نوری ملایم باشد که او را به خود جذب کند.

برای اینکه سکوت ناراحت کننده هم بشکند، حتما قبل از خواب برای فرزندتان کتاب بخوانید. این کار هم برای خواب او مناسب است و هم عادت کتابخوانی را در او تقویت خواهد کرد.

اگر از تنهایی هم دل خوشی ندارد حتما تا وقتی که خوابش عمیق شود در اتاقش و در کنار او بمانید. هیچ وقت او را روی تخت خودتان نخوابانید! این مساله را جدی بگیرید.

اگر فرزند شما از بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کند و یا علاقمند به تماشای تلویزیون است حتما از یک ساعت قبل از خواب، تمام این وسیله‌ها را به خاموشی ببرید. هیجان کودک با بازی کردن و تماشای کارتون بالا می‌رود و همین مساله در خوابیدن او اختلال ایجاد خواهد کرد.

خیلی از روانشناسان معتقدند وقتی فضای منزل و افراد آن برای کودک جذاب هستند مقاومت او برای خوابیدن هم بیشتر خواهد شد. برای همین خیلی وقت‌ها که مهمان دارید شاهد این هستید که کودک شما در حال خمیازه کشیدن است، ولی حاضر نیست به رختخواب برود و خیلی صریح و محکم می‌گوید: خوابم نمی‌آید! در حالی که کاملا مشخص است از خستگی نای بیدار ماندن ندارد! دوست دارد در جمع بماند و در کنار شما و بقیه باشد.

بهتر است برای شکل گیری الگوی خواب مناسب، مخصوصا در ابتدای نوپایی کودک، ساعتی را مخصوص خواب او تعیین کنید و خودتان تحت هر شرایطی به آن وفادار بمانید! یعنی اگر مهمانی می‌روید قبل از آن ساعت برگردید، اگر می‌خواهید مهمان دعوت کنید این کار را به ظهر و وعده ناهار موکول کنید. پس یادتان باشد که تنها بچه‌ها نیستند که باید با ما موافقت کنند بلکه ما هستیم که خیلی از عادت‌ها را در وجود آن‌ها شکل می‌دهیم. ضمن اینکه خواب مناسب و در زمان درست آن، برای رشد همه جانبه کودک شما لازم و ضروری است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر