این میوه محبوب بمب ویتامین سی است

این میوه علاوه بر طعم فوق العاده به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای محسوب می‌شود که فواید بسیاری نیز برای سلامتی دارد.
این میوه محبوب بمب ویتامین سی است
کد خبر : ۵۴۵۷۱

کیوی میوه‌ای با پالپ سبز روشن و دانه‌های مشکی و پوست قهوه‌ای رنگ کرکی است که طعمی متمایز با ترکیبی از ترشی و شیرینی دارد. این میوه محبوب علاوه بر طعم فوق العاده به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای محسوب می‌شود که فواید بسیاری نیز برای سلامتی دارد. در ادامه با ۱۰ مزیت فوق العاده کیوی که آن به یک سوپرفود تبدیل می‌کند، آشنا خواهید شد.


۱- نیروگاه ویتامین C

به گزارش راهنماتو، کیوی بمب ویتامین C است؛ به طوری که هر عدد از آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C را درون خود جای داده است. این میزان تقریبا معادل با نیاز روزانه بدن به این ویتامین است و حتی گفته می‌شود که میزان ویتامین C موجود در یک کیوی از سه عدد پرتقال نیز بیشتر است. یک عدد کیوی حتی بیش از نیاز روزانه بدن ویتامین C را در خود جای داده است. این ویتامین به مقابله با سرماخوردگی و گلودرد، تولید کلاژن، جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد، جذب آهن و جذب پروتئین کمک می‌کند.

۲- سرشار از آنتی اکسیدان

کیوی سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌های مختلف است که از جمله آن‌ها می‌توان به پلی فنول‌ها و کاروتنوئید‌ها اشاره کرد. این آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو، خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، کاهش التهاب و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

۳- کنترل وزن

کیوی برخلاف طعم شیرینی که دارد، کالری و چربی نسبتا کمی داشته و همین ویژگی این میوه را به یک میان وعده غذایی مغذی و مناسب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال تناسب اندام هستند. این میوه حاوی دو نوع فیبر محلول و نامحلول است که به بهبود گوارش، کاهش سطح کلسترول خون، جلوگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کنند.

۴- هضم غذا

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فیبر رژیمی به هضم هر چه بهتر مواد غذایی و حفظ سلامت روده کمک می‌کند. فیبر محلول موجود در کیوی موجب حرکت منظم روده می‌شود، در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین گنجاندن کیوی در رژیم غذایی به تعادل سیستم گوارش کمک می‌کند.

۵- حفظ سلامت پوست

ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی با تقویت سنتز کلاژن و محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو به تقویت و جوانسازی پوست کمک می‌کنند. مصرف منظم کیوی با دفع سموم و مواد اضافی از بدن موجب داشتن پوستی سالم و درخشان و بازسازی سلول‌های پوستی خواهد شد

۶- بهبود سلامت قلب

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این، وجود ویتامین C و E و انواع آنتی اکسیدان‌ها در کیوی موجب کاهش رادیکال‌های آزاد و اکسیداسیون لیپیدی در سیستم قلبی عروقی شده و با کاهش التهابات، ریسک بروز بیماری‌های قلبی مانند التهاب عروق، آترواسکلروز و انسداد عروق را کاهش می‌دهد. فیبر موجود در این میوه نیز به کاهش التهابات قلبی و در نتیجه حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. طبق مطالعات مصرف حداقل یک عدد کیوی در طول هفته به بهبود پروفایل لیپیدی پلاسما و کاهش سطح کلسترول خون منجر خواهد شد.

۷- کنترل قند خون

محتوای فیبر و شاخص گلیسمی پایین کیوی را به یک میوه مفید برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند. این میوه سرشار از فیبر، اندکی کربوهیدرات و منبعی غنی از ویتامین‌های C و A و E و پتاسیم است که استفاده از آن می‌تواند میزان قند خون را پایین می‌آورد؛ بنابراین در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، با گنجاندن روزانه یک عدد کیوی در رژیم غذایی خود می‌توانید به کاهش سطح قند خون خود کمک کنید.

۸- بهبود کیفیت خواب

کیوی حاوی ترکیب منحصر به فردی به نام سروتونین است که اغلب با تنظیم خلق و خو و خواب مرتبط است. مصرف این میوه پیش از خواب به بهبود کیفیت و مدت زمان خواب و رفع اختلالات خواب کمک می‌کند.

۹- کاهش خطر پوکی استخوان

این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین K و کلسیم به کاهش خطر آسیب‌های استخوانی و پوکی استخوان کمک می‌کنند. این ویتامین با جذب کلسیم منجر به داشتن استخوان‌های قوی و سالم خواهد شد.

۱۰- حفظ سلامت چشم

وجود ویتامین‌های A، C، E و کاروتنوئید‌ها در کیوی به تقویت بینایی کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C موجود در کیوی، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و با جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، منجر به بهبود سلامت چشم خواهد شد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر