این علائم عجیب‌وغریب، بدون چون‌و‌چرا نشانه افسردگی است

اگر پوستتان چرب شده، ریزش مو غیرطبیعی دارید و موی سرتان نازک شده و یا شوره می‌زند و حتی از عفونت قارچی رنج می‌برید، این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که باید آن را جدی بگیرید.
این علائم عجیب‌وغریب، بدون چون‌و‌چرا نشانه افسردگی است
کد خبر : ۵۴۶۸۸

خبرگردون| برخی از افراد ممکن است افسرده باشند، اما نداند که مدتی است از این بیماری روحی رنج می‌برند؛ چراکه برخی از علائم این بیماری به‌حدی پنهان است که شاید شما هیچ‌وقت آنان را جدی نگیرید.

به گزارش سایت medicalnewstoday، تمامی ما با علائم شناخته‌شده افسردگی آشنا هستیم و برخی از ما بر این باوریم، تنها علامت این بیماری که اکنون بسیاری از افراد جهان از آن رنج می‌برند، تنها به غمگینی و ناامیدی از آینده محدود می‌شود، اما اصلاً این‌طور نیست؛ به‌عنوان‌مثال اگر سرماخوردگی دارید که تمام نمی‌شود، شما به افسردگی پنهان مبتلا شده‌اید.

به‌طورمعمول، اگر ما در فردی علامت‌های مانند کم‌اشتهایی، کاهش وزن، بی‌خوابی یا شب‌زنده‌داری، مصرف بیش‌ازحد مواد الکلی، خودسرزنشی، منفی‌بافی، از دست دادن تمرکز، عصبانیت انفجاری، تغییرات خلق‌وخوی و صحبت از خودکشی را ببینیم، بدون شک به او توصیه خواهیم کرد که نزد روان‌پزشک یا روان‌درمان برود؛ اما کمتر کسی می‌داند که نشستن طولانی‌مدت در دستشویی نیز می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.

هورمون شادی یا همان سروتونین باعث می‌شود، افراد احساس کنند که شاد هستند؛ اما اگر میزان کمی از این هورمون در بدن ترشح شود، نه‌تن‌ها فرد غمگین می‌شود، بلکه به‌خاطر پایین‌آمدن سیستم ایمنی بدن، بیمار هم خواهد شد؛ بنابراین اگر سرما خوردید یا بیماری ساده‌ای دارید که بعد از مدت‌ها برطرف نشده است، شما حتماً از افسردگی پنهان رنج می‌برید.

 از سوی دیگر، بخش اعظمی از این هورمون در روده تولید می‌شود؛ پس زمانی که روده قادر به ترشح این هورمون نباشد، شما به دلیل عارضه‌های مانند نفخ، یبوست، گرفتگی عضلات و یا اسهال، مجبور هستید که زمان بیشتری را در دستشویی سپری کنید؛ بنابراین به یاد داشته باشید، همین موضوع گهگاه خنده‌دار، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.

اگر تحملتان نسبت به درد کاهش‌یافته و همیشه قسمتی از بدن خودتان یا اطرافیانتان همواره درد می‌کند، آن را به‌حساب بیماری یا اینکه همسرتان لوس و غرغرو است، نگذارید؛ چراکه نداشتن تحمل در برابر درد، یکی از علائم جدی افسردگی پنهان است. در زمان افسردگی مغز هورمون‌های مانند سروتونین و دوپامین را که سیگنال‌های درد را مسدود می‌کنند، آزاد نمی‌کند و به همین دلیل فرد افسرده، حجم بیشتری از احساسات را دریافت می‌کند و در برابر درد بی‌تحمل می‌شود.

فراموشی هم یکی دیگر از علائم پنهان افسردگی است؛ اگر موضوعات کوچک مانند اینکه چه زمانی دوش گرفته‌اید و یا برای خرید چه‌چیزی خانه را ترک کرده‌اید، را به‌راحتی فراموش می‌کنید، شما در مسیر ابتلا به افسردگی قرار دارید و اگر برای معالجه آن گامی برندارید، شرایط شما به‌مرور بدتر هم می‌شود.

در آخر اگر پوستتان چرب شده، ریزش مو غیرطبیعی دارید و موی سرتان نازک شده و یا شوره می‌زند و حتی از عفونت قارچی رنج می‌برید، این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که باید آن را جدی بگیرید.

در آخر به یاد داشته باشید، فردی که تظاهر به شادی می‌کند و همواره می‌خندد، ممکن است به افسردگی حاد مبتلا باشد؛ بنابراین از ظاهر آدم‌ها، آنان را قضاوت نکنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر