گزارش آگهی

اینورتر دلتا و آسیایی با کیفیت‌ در بازار ایران

با الکترونیک قدرت مدرن و فناوری پیشرفته ریزپردازنده‌ها و با افزایش کاربرد موتورهای القایی در صنعت، بحث کنترل این موتورها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به مدارهای اینورتری که دارای فرکانس و ولتاژ خروجی قابل تغییر باشند درایو الکتریکی گفته می‌شود.
اینورتر دلتا و آسیایی با کیفیت‌ در بازار ایران
کد خبر : ۵۴۶۹۱

با الکترونیک قدرت مدرن و فناوری پیشرفته ریزپردازنده‌ها و با افزایش کاربرد موتورهای القایی در صنعت، بحث کنترل این موتورها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به مدارهای اینورتری که دارای فرکانس و ولتاژ خروجی قابل تغییر باشند درایو الکتریکی گفته می‌شود.

صنعت یک سوم مصرف برق جهان را به خود اختصاص می‌دهند و موتورهای الکتریکی در سراسر جهان 65 درصد کل برق صنعتی را مصرف می‌کنند. استفاده از یک اینورتر با فرکانس متغیر برای تنظیم سرعت موتور می‌تواند به طور قابل توجهی مصرف برق کاربردهای صنعتی را تا بیش از 40 درصد کاهش دهد که به نوبه خود بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهد، فرآیندهای تولید را بهینه می‌کند.درایو الکتریکی در الکتروموتورها عبارت است از سیستمی که سرعت و گشتاور یک موتور الکتریکی را کنترل می‌کند. درایو VFD دلتا در یک سیستم برای کنترل سرعت چرخش یک موتور آسنکرون (IM) بکار می‌رود. که با تغییرات فرکانس تغذیه اعمال شده به موتور الکتریکی، سرعت آن کنترل می‌شود. VFD، به نام‌های VSD (درایو سرعت متغیر) یا اینورتر (Inverter) نیز خوانده می‌شود.

اینورتر‌ دلتا قادر به کنترل موثر سرعت موتور، بهبود اتوماسیون دستگاه و صرفه جویی در مصرف انرژی است. درایوهای موتور AC سری VFD دلتا با بهره‌گیری از جایگاه قوی برند دلتا در فناوری الکترونیک قدرت، به سرعت تکامل یافته‌اند. سری‌های مختلف درایو دلتا برای رفع نیازها و برنامه‌های خاص طراحی شده‌اند. برای نمونه، اینورتر CH2000 دلتا دارای IGBT هایی با قدرت اینورترهای سری قدیمی B دلتا است و در قیمتی پایین‌تر نسبت به سری B ارائه شده است. ساختار اینورتر C2000 دلتا به صورت ماژولار بوده و برای مصارف سنگین با قیمت مناسب بهترین انتخاب می‌باشد، از جمله ویژگی‌های این اینورتر قابلیت کنترل پوزشین موتور است که در حقیقت با استفاده از انکودر می‌توان از یک موتور آسنکرون به عنوان یک سروو موتور استفاده کرد و شفت را در موقعیت دلخواه قرار داد. از کاربرد ها DELTA VFD-C2000 ماشین چاپ، اکسترودر، رول فرمینگ، جرثقیل و تاورکرین، اسپیندل و کمپرسورها ... را میتوان نام برد. اینورتر MS300 دلتا مناسب کاربری های سنگین و عمومی می‌باشد. بسیار پرمصرف در زمینه کنترل گشتاور می‌باشد. اینورتر سری ELW دلتا برای کاربری‌های عمومی با قیمت اقتصادی و مناسب، پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین اینورتر برند دلتا در بازار ایران است. در صورت نیاز به مشاوره یا راهنمایی در زمینه‌ی اینورترهای دلتا می توانید با یوزتکنو نمایندگی دلتا در تماس باشید.

درایو دور متغیر یا کنترل VFD برای موتورهای آسنکرون القایی

درایو ‌های کنترل دور موتور، از دو بخش تشکیل شده‌اند:

  • مدار الکترونیک قدرت که شامل ادوات الکترونیک قدرت (IGBT)، ترمینال‌های قدرت، بردهای قدرت و خازن‌ها هستند.
  • مدار الکترونیک فرمان که شامل بردهای فرمان، میکروچیپ (میکرو کنترلر) برنامه‌ریزی شده، ترمینال‌های فرمان، صفحه کلید (کی پد) و صفحه نمایش هستند.

تمامی فرمان‌ها که قابل برنامه ریزی توسط اپراتور بوده، از طریق مدار الکترونیک فرمان به مدار الکترونیک قدرت صادر شده و بر روی الکتروموتور پیاده سازی می‌شود. قابلیت توامان فرمان‌دهی و فرمان‌پذیری اینورترها باعث شده که این دستگاه کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف داشته باشد.

درایوهای کنترل موتور دلتا یا اینورتر دلتا به دلیل اعمال کنترل بر روی فرکانس و قابلیت تنظیم فرکانس توسط اپراتور، این امکان را فراهم کرده‌اند تا بتوانیم از تمامی سرعت‌های تولید شده توسط الکتروموتور استفاده کنیم. البته باید در نظر داشت که استفاده از الکتروموتور در سرعت‌های بسیار پایین می‌تواند موجب تلفات گرمایی بسیار بالا شود. اما وجود این آیتم سبب می‌شود تا بتوان برای کارهای گذرا و موقتی که نیاز به سرعت‌های بسیار پایین دارند؛ از الکتروموتور به خوبی استفاده کرد.

کنترل گشتاور از جمله مواردی است که در بسیاری از صنایع مانند سیم و کابل، نساجی و بالابرها مهم بوده و موجب بهبود کیفیت در محصول و خط تولید می‌شود. درایوهای کنترل موتور با استفاده از توابع موسوم به کنترل ترک یا گشتاور توانسته‌اند این خاصیت را ایجاد کرده و با استفاده از دیگر مدهای کنترلی آن را بهبود ببخشند.

بسیاری از خطوط تولید محصول، انتقال کالا و… به طور مداوم با الکتروموتورها کار می‌کنند. در همین راستا، هرچقدر میزان کنترل پذیری و هزینه کنترل پایین‌تر باشد، برای صاحبان صنایع مطلوب‌تر است. اینورتر دلتا با دارا بودن میکرو پروسسور برنامه پذیر و تعریف شدن مدل‌های مفید و مختلف کنترلی، این شرایط را برای کارفرمایان فراهم میکنند. امروزه اینورتر‌های دلتای موجود در بازار حداقل از دو مدل کنترلی برای کنترل الکترو‌موتورها استفاده می‌کنند. این مدهای کنترلی عبارت‌اند از:

الف) مد کنترلی ولتاژ، فرکانس یا V/F

در مد کنترلی ولتاژ به فرکانس یا V/F، رابطه ولتاژ و فرکانس مستقیم است. یعنی با افزایش فرکانس، ولتاژ هم افزایش خواهد داشت، به‌طوری‌که نسبت V/F ثابت بماند. مد V/F به صورت ساده قابل اجرا است و در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای این مد کنترلی می‌توان به کنترل سرعت موتورهای آسنکرون در ماشین‌آلات صنعتی، پمپ‌ها، فن‌ها و کمپرسورها اشاره کرد. با تنظیم فرکانس خروجی در مد V/F، سرعت موتور کنترل می‌شود. با افزایش فرکانس، سرعت موتور نیز افزایش می‌یابد و با کاهش فرکانس، سرعت موتور نیز کاهش می‌یابد. این مد کنترلی مناسب برای کاربردهایی است که نیاز به کنترل ساده و قابلیت تنظیم سرعت در محدوده خاصی دارند.

ب) مد کنترلی برداری  Vector Control

مد کنترل برداری یا Vector Control یکی از مدهای پیشرفته کنترل در اینورترها است که برای کنترل دقیق و سریع سرعت و گشتاور موتورهای القایی استفاده می‌شود. این مد کنترلی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، مدل‌سازی دقیق موتور و کنترل برداری، توانایی کنترل دقیق سرعت، گشتاور و جریان موتور را فراهم می‌کند.

در مد کنترل برداری، ولتاژ و جریان موتور به صورت برداری (Vector) مدلسازی می‌شوند. با استفاده از مدلسازی دقیق موتور و تکنیک‌های مربوطه، بردار جریان و بردار ولتاژ بطور مستقیم کنترل می‌شوند. این مدل کنترل بر اساس مفهوم فضای برداری و مبانی نظری بردارهای فضایی (Space Vectors) استوار است.

مد کنترل برداری به صورت دقیق و سریع سرعت و گشتاور موتور را کنترل می‌کند و قابلیت دستیابی به تغییرات سریع سرعت، حفظ گشتاور مطلوب در سرعت های پایین و جریان کمتر در آغاز را فراهم می‌سازد. همچنین، با استفاده از این مد کنترلی، امکان کاهش وزن و حجم سیستم کنترلی نیز وجود دارد.

مد کنترل برداری در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله ماشین‌آلات صنعتی، رباتیک، خطوط تولید، موتورهای القایی بزرگ، و دستگاه‌های متحرک مانند بالابرها و آسانسورها. این مد کنترلی برای کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت، گشتاور و جریان موتور دارند، بسیار مناسب است.

چرا باید از اینورتر دلتا استفاده کنیم؟

در بسیاری از پروژه‌ها الکتروموتورها به تنهایی بکار نمی‌روند بلکه بر روی شفت آنها پروانه، چرخ دنده، کوپلینگ، گیربکس و سایر ادوات مکانیکی قرار دارد. یکی از مزیت‌های مهم اینورتر‌های دلتا داشتن خاصیت راه اندازی نرم و توقف آرام الکتروموتورها می‌باشد. راه اندازی غیر نرم یا اتصال لحظه‌ای الکتروموتورها به شبکه برق باعث آسیب به تجهیزات متصل به الکتروموتورها شده و به مرور موجب آسیب داخلی الکتروموتور می‌شود. اینورتر‌های دلتا از جمله تجهیزاتی هستند که به دلیل استفاده از ابزارهای حفاظتی نظیر ترانس‌های CT و ... توانایی حفاظت از خود و الکتروموتور را نسبت به برخی خطاها و خطرها دارند. این عامل سبب شده تا برای استفاده ایمن از الکتروموتورها، نیاز به هیچ تجهیز اضافه‌ای نظیر کنتاکتور‌ها، بی متال‌ها و کلیدهای راه انداز موتور نباشد. به طور کل یک اینورتر می‌تواند حفاظت‌های مختلفی از جمله، حفاظت در مقابل فقدان فاز ورودی یا خروجی، حفاظت در مقابل افت ولتاژ یا ولتاژ بیش از حد، حفاظت در برابر گرم شدن بیش از حد الکتروموتور، حفاظت در برابر اضافه بار و ... داشته باشد.

اینورتر دلتا اینورتر آسیایی با کیفیت‌ در بازار ایران

تمام مواردی که در بالا عنوان شد؛ سبب افزایش راندمان کار و کاهش هزینه‌ها برای صنایع می‌گردد که این عامل خود به تنهایی می‌تواند تأثیر شگرف و بزرگی در مدیریت منابع و سیستم‌های انرژی الکتریکی داشته باشد. همچنین با توجه به راه اندازی نرم الکتروموتورها توسط اینورتر دلتا و کنترل دقیق سرعت یا گشتاور آن‌ها، می‌توانیم مانع از خرابی یا کاهش خرابی تجهیزات مکانیکی متصل به الکتروموتور شویم. درایو دلتا به عنوان یک تجهیز حفاظتی مانع از سوختگی یا از کار افتادگی تجهیزات پایین دست شده و کارفرما را نسبت به بروز خسارات سنگین، ایمن می‌کند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر