عاداتی که وضعیت کیف پول را به خطر می‌اندازد

همه ما عادت‌هایی خوب و بد داریم. اما آیا می‌دانستید که بعضی از این عادت‌ها می‌توانند دقیقا همان چیز‌هایی باشند که بین شما و دستیابی به یک حساب بانکی پروپیمان فاصله بیندازند؟
عاداتی که وضعیت کیف پول را به خطر می‌اندازد
کد خبر : ۵۵۶۷۶

همین ابتدای کار می‌پذیریم که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه صحبت کردن درباره برخی استراتژی‌ها مانند پس‌ازانداز یا سرمایه‌گذاری کردن را سخت‌تر می‌کند و حق می‌دهیم که بسیاری از شنیدن این توصیه‌ها احساس انزجار و نفرت پیدا کنند. اما اگر هم‌اکنون در حال خواندن این مقاله هستید یعنی شما نسبت به خیلی از اطرافیان‌تان در وضعیت مالی بهتری قرار دارید و دست‌ پیدا کردن به یک موقعیت مالی بهتر یکی از خواسته‌هایتان است.

پس با راهنماتو همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه مدیریت بعضی عادت‌ها می‌تواند وضعیت کیف پول ما را بهتر کند یا الاقل بدتر شدن اوضاع سخت مالی‌مان را به تعویق بیندازد.  

1.خرج‌های تنشی

تصمیم می‌گیرید به فروشگاه نزدیک محل زندگی‌تان بروید و فقط یک بسته نان بخرید. اما – از قضا سر ماه است و احتمالا کیف پولتان پر‌تر از همیشه است ـ به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که با سبدی پر از کالا جلوی صندوق ایستاده‌اید.

به این نوع خرج کردن، خرج کردن از روی بی‌فکری گفته می‌شود. منظور خریدهای بی‌برنامه، بدون لیست خرید و غیرضروری است که در نگاه اول بی‌ضرر هستند اما وقتی روی هم جمع می‌شوند می‌توانند خیلی زود آثار مخربشان را روی کیف پول شما بگذارند.

همان قهوه‌های فانتزی که در مسیر کارتان هر روز از قهوه‌فروشی سر راه تهیه می‌کنید، همان خریدهای آنلاینی که فکر می‌کنید با تخفیف خوبی دارد کالا را به شما عرضه می‌کند و اگر امروز خرید نکنید ضرر کرده‌اید یا همان کالاهایی که شاید سالی یکبار هم به کارتان نیاید؛ خریدهای تکانشی و تنشی هستند. درواقع خرید غیرمحتاطانه زمانی است که شما بیش‌تر از نیت‌تان خرید می‌کنید.

این نوع خریدهای هوسی یا تکانشی مانعی برای پس‌انداز کردن حساب می‌شوند. دفعه بعدی که خواستید خرید کنید حتما لحظاتی با خودتان فکر کنید که آیا کالایی که هم‌اکنون در مقابل‌تان قرار دارد را نیاز دارید؟

شکستن عادت خرید از روی بی‌فکری یا خرید هیجانی نخستین قدم برای رسیدن به یک حساب بانکی سالم است. اما یادتان باشد منظورمان به هیچ‌وجه محروم کردن خودتان از خوشی‌ها و لذت‌ها نیست، بلکه منظورمان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره پولتان است.

2.زیاد بیرون غذا می‌خورید

شاید ساده‌ترین روش به دست آوردن غذا برای شاغلین آن است که سر راه که به خانه می‌روند غذای حاضری بگیرند یا با دوستان‌شان بیرون غذا بخورند. هم لذت‌بخش و هم آسان است اما هزینه این کار در گذر زمان جمع می‌شود. به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که هر ماه کلی پول فقط بابت غذا خوردن پرداخت کرده‌اید!

این عادت مانعی برای رسیدن به هدف پس‌ازانداز است. بنابراین بهتر است که تصمیم‌های آگاهانه‌تری برای غذا خوردن بگیرید و تعداد دفعاتی که بیرون غذا می‌خورید را کم کنید و به جای آن تا می‌توانید غذایتان را در خانه آماده کنید.

مدتی طول می‌کشد تا به این رویه عادت کنید اما پولی که درنتیجه این کار پس‌ازانداز می‌کنید بسیار چشمگیر است. در خانه آشپزی کنید هم سلامتی و هم کیف پولتان ممنون‌تان خواهند بود!

3.از بودجه‌بندی غافلید

یکی از بنیادی‌ترین روش‌های پس‌ازانداز مؤثر آن است که به روشنی از میزان دخل و خرج‌تان مطلع باشید. بدون بودجه‌بندی این جمله معروف که می‌گوید «اصلا نمی‌دونم پولم چی شد!»، به عادت‌تان تبدیل می‌شود. واقعا متوجه نمی‌شوید که پولتان صرف چه چیزهایی می‌شود؟ اگر اینطور است پس‌ازانداز برایتان کار ناممکنی خواهد شد.

با خلق بودجه و وفادار ماندن به آن دقیقا می‌فهمید که پولتان هر ماه صرف چه چیزهایی می‌شود. این کار کمک می‌کند عرصه‌هایی که پولتان را بیشتر صرف می‌کند شناسایی کنید و اگر امکان دارد از میزان خرج‌تان کم کنید و به پس‌ازاندازتان اضافه کنید.

4.مشترک بی‌مصرف هستید

چندبار تا کنون برای اشترک ماهانه یک پلتفرم آنلاین تماشای فیلم و سریال پول داده‌اید و بدون اینکه در موعد مقرر از آن استفاده کنید، زمان مصرف‌تان منقضی شده است. چندبار باشگاه ورزشی ثبت نام کرده‌اید و هر ماه چند جلسه نرفته‌اید؟ این‌ها اشتراک‌های ماهانه‌ای هستند که فقط حساب بانکی شما را خالی می‌کنند بدون آنکه به شما لذت یا منفعتی برسانند.

پس حواستان باشد که اگر واقعا مشترک مصرف‌کننده نیستید بی‌خود اشتراک نخرید. ممکن است هر کدام از این اشتراک‌ها به صورت جداگانه مبلغ کمی از حساب شما کم کنند اما وقتی رویهم جمع می‌شوند مبلغ قابل توجهی را تشکیل می‌دهند.

5.خرج‌های کوچک به چشم‌تان نمی‌آید

خیلی آسان می‌توان خرج‌های کوچک را نادیده گرفت. مثلا 30هزارتومان پول قهوه دادن چه ایرادی دارد؟ موضوع جمع شدن این خرج‌های کوچک روی هم است که می‌تواند بخش اعظم درآمد شما را شامل شود. اگر هر روز یک قهوه 30هزار تومنی نوش جان کنید در سال 10میلیون پول قهوه داده‌اید!

به خرج‌های بی‌اهمیت و ناچیز روزانه‌تان توجه کنید. ردشان را بگیرید تا ببیند حذف آن‌ها چه میزان به پس‌ازاندازتان کمک می‌کند.

6.بیش‌تر از دخل‌تان خرج می‌کنید

این یکی هضمش خیلی سخت است. همه‌مان بهترین را برای خودمان و خانواده‌مان می‌خواهیم. طبیعی است که مایل باشیم زندگی‌ای آسوده با زیباترین چیزها داشته باشیم. اما وقتی بیشتر از دخل‌تان خرج می‌کنید در نهایت استرس را به زندگی‌تان دعوت می‌کنید و خودتان را از پس‌ازانداز محروم می‌کنید. دیدن آدم‌هایی که برای رفع نیازهای روزمره‌شان در تقلا هستند زیرا می‌خواهند سبکی از زندگی را دنبال کنند که بیشتر از درآمدشان آب می‌خورد، دردناک است.

مهم است که حتی به بهای قربانی کردن برخی آرزوهایتان، کمتر از درآمدتان خرج کنید. یادتان باشد مالکیت کالا و اشیاء نیست که ارزش شما را تعریف می‌کند. اگر کمتر از درآمدتان خرج کنید آرامشی احساس می‌کنید که ناشی از حس برخورداری از آینده‌ای مطمئن‌تر است.

ثروت واقعی زمانی است که شما امور مالی‌تان را کنترل می‌کنید، نه آن هنگام که اجازه می‌دهید پول شما را کنترل کند.

7.برای مواقع اضطراری برنامه‌ریزی ندارید

فرض کنید که ناگهان ماشین‌تان خراب شود و هیچ پس‌اندازی برای درست کردنش نداشته باشید. قطعا فشار مالی شدیدی را روی خودتان احساس می‌کنید. امور اضطراری هر زمانی برای هر شخصی ممکن است رخ دهد و اغلب با هزینه همراه است. از مسائل مربوط به سلامتی گرفته، تا خراب شدن ماشین یا خرج‌های ناگهانی منزل همگی می‌توانند به سرعت برنامه پس‌ازانداز شما را بهم بزنند.

برای همین ضروری است که یک صندوق جداگانه برای خرج‌های ضروری داشته باشید. این کار توری امنیتی ایجاد می‌کند و از اینکه به پس‌ازاندازتان دست بزنید و آن را خالی کنید یا در مواقعی که اتفاقات غیرمنتظره رخ می‌دهد قرض بالا بیاورید، پیش‌گیری می‌کند.

پس یک صندوق اضطرار ایجاد کنید و هر ماه پولی را در آن پس‌ازانداز کنید چون هیچ‌وقت نمی‌دانید که کی به آن نیاز پیدا می‌کنید.

8.در رسیدن به اهداف مالی‌تان ناموفق می‌مانید

پس‌ازانداز کردن پول کار سختی است به خصوص اگر هدف مشخصی در ذهن نداشته باشید. مثل آن است که تلاش کنید با چشم‌بند هدفی را بزنید. چه هدف‌تان خرید خانه باشد، چه رفتن به تعطیلات رویایی و چه ایجاد یک صندوق اضطرار، باید هدف مالی‌تان مشخص و واضح باشد تا بتواند انگیزه‌های لازم برای پس‌ازانداز را در شما ایجاد کند.

با هدف‌های مالی واضح و قابل‌ دسترسی می‌توانید نقشه راهی برای سفر پس‌ازاندازتان ایجاد کنید. این کار چیزی ملموس را برای حرکت رو به جلو در اختیارتان می‌گذارد و می‌تواند فرایند پس‌ازانداز را برایتان پاداشمند‌تر کند.

وقت بگذارید و به اهداف مالی‌تان فکر کنید. اهداف‌تان را بنویسید و برای رسیدن به آن‌ها نقشه بکشید و بعد بر طبق نقشه قدم به قدم سعی کنید به این هدف مالی نزدیک شوید. حتما شگفت‌زده می‌شوید وقتی ببنید مسیر واضح در رساندن‌تان به هدف چقدر اهمیت دارد.

9.از سرمایه‌گذاری غافلید

نکته اینجاست که پس‌ازانداز کافی نیست. اگر پولتان را در یک حساب معمولی در بانک بگذارید به دلیل تورم ارزش خود را از دست می‌دهد. سرمایه‌گذاری روشی قدرتمند برای رشد ثروت در گذر زمان است. هرچه زودتر سرمایه‌گذاری را شروع کنید، سرمایه‌تان زودتر رشد می‌کند.

سرمایه‌گذاری ممکن است وحشتناک به نظر برسد و بدون خطر نیست. اما با تحقیق  و کمک گرفتن از مشاورین مالی می‌توانید مسیری را انتخاب کنید که پولتان برایتان کار کند.

سرمایه‌گذاری فقط برای ثروتمندان نیست. هر کسی می‌تواند هر میزان پولی را بزرگ‌تر کند. پس صبر نکنید و همین امروز به فکر گزینه‌های ممکن برای افزایش سرمایه‌تان باشید.

سخن آخر

موقعیت مالی ما تا حد زیادی بازتابی از انتخاب‌های ما می‌تواند باشد. مثلا ما می‌توانیم انتخاب کنیم که فلان قهوه گرانقیمت را هر روز بخریم یا نه! یا از ایجاد بودجه برای مواقع اضطرار استقبال کنیم یا نه! همه این انتخاب‌ها روی توانایی ما برای پس‌ازانداز کردن اثر می‌گذارد.

وارن بافت، ثروتمند معروف آمریکایی جمله معروفی دارد که می‌گوید: «آنچه بعد از خرج باقی می‌ماند را پس‌ازانداز نکن، آنچه بعداز پس‌ازانداز می‌ماند را خرج کن!» این توصیه ساده اما قدرتمند اهمیت تصمیمات هدفمند در مورد پول را روشن می‌کند.

 

منبع: راهنماتو

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر