خرید اوراق سکه به نفع است یا نه ؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار است امروز اوراق سکه بهار آزادی با سر رسید ۶ ماهه در بورس کالا عرضه شود.
خرید اوراق سکه به نفع است یا نه ؟
کد خبر : ۵۵۶۸

تمامی اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

همزمان با این امر غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی بانک مرکزی اعلام کرد که از عرضه خبری ندارد و با توجه به اینکه تسویه به صورت نقدی است و امکان تحویل فیزیکی وجود این اوراق مورد تایید کمیته فقهی بانک مرکزی نیست!

سکه بخریم؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این شرایط اقتصادی خرید اوراق سکه خوب است و به نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت سودده به حساب می‌آید. در مقابل برخی برخی از تحلیلگران بازار سهام می‌گویند که در شرایط فعلی اوراق سکه به ماهیت بازار سرمایه آسیب می‌زند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص گفت: نسبت به این اوراق دید مثبتی ندارم. چرا که جلوه‌ای مشابه تامین مالی از بازار سرمایه را به ذهن متبادر می‌کند. بورس به دنبال ورود پول است و این اوراق می‌تواند نقدینگی را از بازار خارج کند که اصلا به نفع بورس نیست.

تجربه تلخ برای فعالان بورس

اواخر دهه 80 بود که اوراق مبتنی بر طلای آب شده چاپ شد که در نهایت تسویه آن با قیمت روز انجام نشد به نوعی خاطره خوبی برای سرمایه‌گذاران به جا نماند. حالا برخی از کارشناسان این سوال را دارند که با آن تجربه، آیا انتشار مجدد این اوراق می‌تواند چاره‌ساز باشد و با استقبال مردم مواجه شود یا نه؟

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر