بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان

در بازار امروز شنبه ۲ دی ماه قیمت دلار، قیمت طلا و قیمت سکه مسیر افزایش را دنبال کردند.
بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
کد خبر : ۵۵۹۳۴

بازار ارز تهران در اولین روز کاری زمستان ۱۴۰۲ مسیر صعود را دنبال کرد. آن‌طور که معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار که در اواخر هفته گذشته کانال ۵۰ هزار تومان را از دست‌داده بود در دومین روز از فصل جدید با گپ مثبت ۲۵۰ تومانی راهی بازار شد و بر روی ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. البته در نیمه ظهر امروز با اندکی نوسان نزولی در حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

در همسایگی ایران، هرات هم شاهد قدرت‌نمایی جناح افزایشی بود. نرخ دلار در بازار مذکور که دو روز قبل با ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود، در معاملات پشت خطی جمعه تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت. در بازار نقدی امروز با ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان بازگشایی شد و در ساعاتی بعد به کانال ۵۰ هزار تومان رسید اما دوباره به خاکریز ۴۹ هزار تومان برگشت و با ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با دو روز قبل رشد ۵۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

 

علاوه بر نرخ دلار، بازار درهم نیز امروز شاهد نوسان صعودی بود. نرخ حواله درهم که دو روز قبل با ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان به فروش رسیده بود امروز تا ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان بالا رفت و در نیمه ظهر در حول‌وحوش ۱۳ هزار و ۷۶۰ تومان قیمت خورد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند با از دست‌رفتن حمایت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دلار هرات، روند همچنان بر مدار کاهش است و برگشت قیمت از کف ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان پولبک برای اشباع فروش است. پس این پولبک قیمت دلار دوباره می‌تواند حمایت مهم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان را مورد آزمایش قرار دهد. اما اگر در پولبک‌ها قیمت دلار هرات از ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان عبور کند و بالای آن تثبیت دهد شاهد برگشت روند خواهیم بود.

 

 
 
 

خبرگزاری فارس هم امروز در گزارشی نوشته بود بازارساز قصد دارد که نرخ دلار در بازار آزاد در مدت باقی‌مانده تا پایان سال را تا سطح ۴۷ هزار تومان پایین بیاورد. البته این ادعای فارس در واقع با قیمت نقدی بازار امروز ۳ هزار تومان شکاف قیمتی را نشان می‌دهد.

فارغ از بازار دلار، قیمت طلای جهانی روز گذشته جهش کرد و به بالای ۲۰۵۰ دلار رسید. در بازار امروز هم در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلا در حدود ۲۰۵۳ دلار معامله شد که در مقایسه با روز گذشته ۱۱ دلار رشد را نشان می‌دهد.

 

فعالان اقتصادی درباره علت این افزایش قیمت ۲ دلیل را مطرح کردند. به باور این دسته تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ تمایل به خرید طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است.

از سوی دیگر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق‌قرضه خزانه‌داری آمریکا در سراشیبی قرار داده و موتور محرک قیمت طلای بوده است.

در بازار داخلی ایران هم بحث داغ بین معامله‌گران موضوع «مالیات ستانی» از طلا است. در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از ابتدای دی‌ماه سال جاری، میزان مالیات معاملات طلا افزایش خواهد یافت و از سود خرید طلا به میزان ۲۵درصد مالیات اخذ می‌شود؛ این خبر در فضای مجازی موردتوجه قرار گرفت.

 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر