راهکار‌هایی برای زود خوابیدن بچه‌ها

یکی از مشکلات در زمینه برخورد با بچه‌ها مساله خواب آنهاست! خیلی از خانواده‌ها از اینکه فرزندشان نمی‌خوابد شکایت دارند و آنچه این میان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تنها خوابیدن نیست، بلکه زود خوابیدن است! در سنین مختلف، کودکان و نوجوانان نیاز به میزان خواب مناسبی دارند تا هم به رشدشان کمک کند و هم بدنشان به استراحت کامل بپردازد.
راهکار‌هایی برای زود خوابیدن بچه‌ها
کد خبر : ۵۶۳۱۴

اگر شما هم شبها از فرط خواب به بیهوشی می‌رسید ولی فرزند کوچکتان هنوز بیدار است و در خانه مشغول بدو بدو کردن و بازی است بهتر است این راهکارها را بخوانید، شاید یکی از آنها برای شما کارساز بود!

یک ساعت قبل از خواب تلویزیون ممنوع!

حتما ساعتی را مدنظر قرار بدهید تا فرزندتان به خواب برود. بهتر است یک ساعت قبل از رسیدن به آن زمان، استفاده از تلویزیون و وسایل الکترونیکی را ممنوع اعلام کنید. نور صفحه موبایل، تلویزیون، تبلت و کامپیوتر به شدت در ایجاد اختلال برای خواب موثر است. پس این مساله را جدی بگیرید و بدانید عمل کردن به این یک مورد به تنهایی هم می‌تواند خیلی زود نتیجه بخش باشد.

حواستان باشد که اجازه ندهید وسایل الکترونیکی با فرزندتان به اتاق خواب بروند. نسبت به قانون یک ساعت قبل از خواب پایبند باشید و هرچقدر هم دختر یا پسر شما اصرار کرد کوتاه نیایید!

ساعت خواب مشخص و همیشگی تعیین کنید

اگر می‌خواهید فرزند شما نسبت به خوابیدن در زمانی که شما مدنظرتان است موفق عمل کند باید ساعت مشخص داشته باشید. به عنوان مثال به او بگویید هر شب راس ساعت 9 یا 10 باید بخوابد، خودتان هم این مساله را جدی بگیرید. با دعوت کردن مهمان و مهمانی رفتن این ساعت را دچار نوسان نکنید. تا وقتی بچه‌ها فکر نکنند این مساله از سمت شما جدی است آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند ضمن اینکه برای بدنشان هم روتین منظم ایجاد می‌شود و بعد از مدتی خودبه خود سر آن ساعت خوابشان می‌گیرد.

به روتین قبل از خواب وفادار باشد

قبل از خواب باید یکسری از کارها صورت بگیرد تا هر فردی آماده خواب بشود. این مساله در مورد بچه‌ها هم صادق است. حتما از یک ساعت قبل از خواب از او بخواهید که مسواک بزند و کتاب بخواند. اگر هم توانایی کتاب خواندن ندارد خودتان برایش بخوانید. مهم این است که هر شب قبل از خواب برنامه خود را بداند و انگیزه آن را داشته باشد. بعد از گذشت مدتی این روتین به صورت همیشگی در ذهن و جان فرزند شما جا می‌افتد و آن را به صورت مرتب اجرا خواهد کرد.

ساعت کوکی بخرید

هر آدمی از اینکه صبح از خواب بیدار بشود دل خوشی ندارد! آن هم صبح زود، تازه اگر قرار باشد به مدرسه هم برود که خواب بیشتر خودش را به چشمانش می‌چسباند! بهتر است به جای اینکه خودتان مسئولیت بیدار کردن فرزندتان را هر صبح به عهده بگیرید برایش یک ساعت مناسب بخرید تا سر ساعت مقرر به صدا دربیاید و او را بیدار کند. این مساله باعث می‌شود کم کم نسبت به کارهایش احساس مسئولیت کند.

 

منبع:راهنماتو

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر