چرا خودرو داخلی ناگهان 100 میلیون گران‌تر شد

قیمت خودرو‌های داخلی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و خودرو‌های مونتاژی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که باعث غیرقابل دسترس بودن خودرو برای مصرف کنندگان شده است.
چرا خودرو داخلی ناگهان 100 میلیون گران‌تر شد
کد خبر : ۵۶۴۱۲

میانگین قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در حال حاضر ۸۹۳ میلیون تومان است، در حالی که این خودرو در آغاز بهمن ماه حدود ۷۴۰ میلیون تومان قیمت داشت و در پایان هفته اول بهمن نیز با قیمت ۸۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

دنا پلاس توربو ۶ دنده مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش قیمت ۷۵ میلیون تومانی نسبت به هفته قبل ۸۱۶ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین قیمت دنا پلاس ۱۴۰۱ توربو ۴ ایربگ ۷۴۵ میلیون تومان است که نسبت به هفته قبل حدود ۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

دنا پلاس ۱۴۰۱ معمولی ۲ ایربگ نیمه فول نیز ۷۰۳ میلیون تومان قیمت دارد و طی هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود.

با افزایش نرخ ارز و تاثیر تصمیمات جدید مسئولان خودرویی، بازار خودرو دچار نوسانات قیمتی شده است. کارشناسان اظهار می‌کنند که قیمت خودرو‌های داخلی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و خودرو‌های مونتاژی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که باعث غیرقابل دسترس بودن خودرو برای مصرف کنندگان شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده عدم ابلاغ آیین‌نامه خودرو‌های کارکرده یکی از دلایل افزایش قیمت‌هاست. هرچند آذرماه امسال هشدار‌هایی درباره افزایش قیمت خودرو‌ها صادر شده بود، اما عدم ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشت.

با وجود تأکید مسئولان بر کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار، روند کند واردات و عدم تحقق واردات خودرو‌های اقتصادی، تأثیرات منفی بر بازار خودرو داشته است. همچنین، جنجال‌های پیرامون طرح فروش خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در حاشیه بازار نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو می‌توان به عدم تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله به مونتاژکاران خودرو اشاره کرد. جهش قیمت دلار و شوک ارزی که در هفته دوم بهمن ماه رقم خورد نیز به افزایش قیمت خودرو‌ها کمک کرده است.

در میان چند عامل موثر بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو، خبر مربوط به فروش خودرو در حاشیه بازار بیشترین تاثیر را بر رشد قیمت خودرو داشته است و با وجود اذعان وزارت صمت به ملتهب شدن بازار با انتشار این مصوبه، خبری از شفاف‌سازی و عذرخواهی از مردم بابت تبعات این طرح و اجرایی نشدن آن نیست.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر